”Kommer aldrig någonsin mer handla i en stormarknadsbutik”

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Dagligvaruhandeln bedöms initialt ta minsta smällen om Amazon marscherar in i full skala på den svenska marknaden. Men Jonas Arnberg, vd för HUI Research, höjer ändå ett varningens finger.

Vad händer när Amazon kommer? Den frågan ställde Handelsrådet och HUI en rad experter, som i en workshop fick diskutera hur digitalisering och internationell e-handel kommer att förändra den svenska handeln. Resultatet presenterades på ett frukostseminarium. Där konstaterades att Amazon förvisso redan är här och omsätter runt 700 miljoner i Sverige, men också att världens största e-handelsaktör kanske inte alls är ett så stort hot som de kan verka vara vid första anblicken.

"Tycker att man ska vara orolig"

Dagligvaruhandeln bedöms vara den bransch som kommer att drabbas minst av Amazons intåg, i alla fall initialt. Men det betyder inte att man kan luta sig tillbaka.
– Det är en enorm beteendeförändring som Amazon för med sig tillsammans med hela den strukturomvandling vi är inne i med digitalisering. Det tycker jag att dagligvaruhandeln ska vara uppmärksam på, sen kommer ju inte Amazon att vara här i närtid och konkurrera direkt med svensk dagligvaruhandel. Men snittköpen kan gå ned om Amazon blir framgångsrikt och deras prenumerationstjänster fungerar, där man kan prenumerera på blöjor och massa tråkiga grejer. En tråkig del av handeln kan Amazon ta del av och i den mån svensk dagligvaruhandel är tråkig så tycker jag att man ska vara orolig, säger Jonas Arnberg, vd för HUI Research, till Fri Köpenskap.

Här är daglivaruhandeln bäst

Ska Amazon bli framgångsrika i Sverige, krävs det att man går in med hela paketet och antingen löser logistiken själva, eller köper en aktör som är stark på den fronten. Och när det kommer till just leveranser så är det dagligvaruhandelns konkurrensfördel i dag. Den kan bli tuff för Amazon att matcha.
– Om man ser till leveranserna i e-handeln så är dagligvaruhandeln bäst. Du kan på en timme välja när du ska få hem grejerna, från sport- eller elektronikkedjorna som löser det. Dagligvaruhandeln är absolut het. Sen har man problem med att det inte är lönsamt, men det kanske förhoppningsvis kommer med skalan, säger Arnberg

När dagligvaruhandeln är så pass duktiga på just leveranser, kanske de inte behöver vara särskilt oroliga?
– Skillnaden i dagligvaruhandeln är att där blir de stora aktörerna också ledande på e-handel. I de andra branscherna har det varit någon annan som Adlibris eller Apotea som skakat om. Men i dagligvaruhandeln har storleken haft enorm betydelse. Men med det sagt tycker jag inte att dagligvaruhandeln kan andas ut, eftersom man varit sist på banan. Jag kommer till exempel aldrig någonsin mer i mitt liv att handla i stormarknadsbutik. Jag kompletteringshandlar ofta i min lokala butik. Men allt det som tar tid det är klart att jag handlar på nätet och jag tror att fler kommer att få den insikten - och det är värt att betala för det.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Butik på Södermalm får klartecken

Oväntat bra för Cloetta

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Svagt uppåt för Strongpoint

Tyskarna förväntas växa

Nyhetsbrev

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Arkiv

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Lakritskedjan expanderar

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Coop får Guldfisk

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Plus

Här gör fryst succé

Ica Maxi Kalmar förklarar varför de nått stora framgångar inom djupfryst.

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

Sänd till en kollega

0.212