23948sdkhjf

”Kommer aldrig någonsin mer handla i en stormarknadsbutik”

Dagligvaruhandeln bedöms initialt ta minsta smällen om Amazon marscherar in i full skala på den svenska marknaden. Men Jonas Arnberg, vd för HUI Research, höjer ändå ett varningens finger.

Vad händer när Amazon kommer? Den frågan ställde Handelsrådet och HUI en rad experter, som i en workshop fick diskutera hur digitalisering och internationell e-handel kommer att förändra den svenska handeln. Resultatet presenterades på ett frukostseminarium. Där konstaterades att Amazon förvisso redan är här och omsätter runt 700 miljoner i Sverige, men också att världens största e-handelsaktör kanske inte alls är ett så stort hot som de kan verka vara vid första anblicken.

"Tycker att man ska vara orolig"

Dagligvaruhandeln bedöms vara den bransch som kommer att drabbas minst av Amazons intåg, i alla fall initialt. Men det betyder inte att man kan luta sig tillbaka.
– Det är en enorm beteendeförändring som Amazon för med sig tillsammans med hela den strukturomvandling vi är inne i med digitalisering. Det tycker jag att dagligvaruhandeln ska vara uppmärksam på, sen kommer ju inte Amazon att vara här i närtid och konkurrera direkt med svensk dagligvaruhandel. Men snittköpen kan gå ned om Amazon blir framgångsrikt och deras prenumerationstjänster fungerar, där man kan prenumerera på blöjor och massa tråkiga grejer. En tråkig del av handeln kan Amazon ta del av och i den mån svensk dagligvaruhandel är tråkig så tycker jag att man ska vara orolig, säger Jonas Arnberg, vd för HUI Research, till Fri Köpenskap.

Här är daglivaruhandeln bäst

Ska Amazon bli framgångsrika i Sverige, krävs det att man går in med hela paketet och antingen löser logistiken själva, eller köper en aktör som är stark på den fronten. Och när det kommer till just leveranser så är det dagligvaruhandelns konkurrensfördel i dag. Den kan bli tuff för Amazon att matcha.
– Om man ser till leveranserna i e-handeln så är dagligvaruhandeln bäst. Du kan på en timme välja när du ska få hem grejerna, från sport- eller elektronikkedjorna som löser det. Dagligvaruhandeln är absolut het. Sen har man problem med att det inte är lönsamt, men det kanske förhoppningsvis kommer med skalan, säger Arnberg

När dagligvaruhandeln är så pass duktiga på just leveranser, kanske de inte behöver vara särskilt oroliga?
– Skillnaden i dagligvaruhandeln är att där blir de stora aktörerna också ledande på e-handel. I de andra branscherna har det varit någon annan som Adlibris eller Apotea som skakat om. Men i dagligvaruhandeln har storleken haft enorm betydelse. Men med det sagt tycker jag inte att dagligvaruhandeln kan andas ut, eftersom man varit sist på banan. Jag kommer till exempel aldrig någonsin mer i mitt liv att handla i stormarknadsbutik. Jag kompletteringshandlar ofta i min lokala butik. Men allt det som tar tid det är klart att jag handlar på nätet och jag tror att fler kommer att få den insikten - och det är värt att betala för det.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095