23948sdkhjf

Rätt planerad butik kan ge samma förtjänst på halva ytan

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Att skapa en lönsam butik kräver stora mått av analys och omtanke.

Ärligt talat: många kunder uppfattar matinköp i butik som ett nödvändigt ont, och när möjligheterna öppnat sig att få hem sina dagligvaror på något annat sätt är det allt fler som tar chansen.

Detta är ett symtom på att butikerna har försummat att göra det de borde vara bäst på – nämligen att inspirera sina kunder.

Tommy Åkerblom på retailbyrån Code Concept development är en van butiksbyggare, med stora uppdrag för Axfood, Bergendahls och norska Kiwi på meritlistan.

– Vår uppgift är att skapa lönsamma butiker, säger han.

Han förklarar att butiken kan vara digital eller fysisk.
De fysiska butikerna måste attrahera kunder i konkurrens med näthandeln. Därför blir det extremt viktigt att analysera vad den fysiska butiken ska erbjuda i sortiment, attraktivitet, service och köpupplevelse, säger han.

När en ny butik ska byggas eller när en gammal ska renoveras börjar teamet på Code med en analys av butikens unika position. Det görs kundundersökningar i form av djupintervjuer. I fokusgrupper diskuteras vad som är kundrelevant. Här får man svar på vad som bör utvecklas och lika viktigt – vad man inte bör utveckla.

Kategoristyrning är avgörande för om butiken blir lönsam.
Tommy Åkerblom betonar att det krävs en noggrann genomgång av vad som genererar pengar och inte.
Att utveckla de saker som är relevanta för kunden och ger rätt marginaler är nyckeln till långsiktigt lönsamma koncept, framhåller han.
Därför läggs stor omsorg på hur produkterna grupperas, kommuniceras och exponeras.

När butiken utformas utifrån vad kunderna helst köper kan stora kostnader sparas.

– När vi planerat butiken väl redan före byggstart har det i några fall visat sig att ytan på den tilltänkta butiken kunnat halveras med bibehållen lönsamhet, säger han.
Bara att slippa bygga ett par tusen kvadrat extra är en jättevinst. Att rationalisera ytan i stället för att bygga ut kan spara stora pengar.

– I dag pratar alla om att de vill skapa en attraktiv köpupplevelse. I dagligvaruhandeln kan nog inte allt vara ”attraktivt” utan inriktningen få bli att göra vissa moment mindre jobbiga, säger han.

Digitala element som snabbkassor och skärmar ska finnas där för att hjälpa kunden, inte för att ställa nya krav.

Han anser att butiker ska vara både rationella och emotionella, och att det ska finnas en tydlig skillnad hur olika kategorier exponeras.
Basvaror som ris, pasta, mjölk ska vara lätta att hitta och exponeras mycket rationellt, medan det som kan inspirera, som bröd, frukt och grönt och andra färskvaror i stället ska exponeras så att alla sinnen får sitt.

–Den fysiska butiken kan, rätt utformad, skapa mycket mer känslor än näthandeln. Doft, smak, ljus ljud och personligt bemötande skapar en speciell atmosfär, säger han.

Norska handlare får kämpa för att minska norrmännens incitament att resa till Sverige och storhandla i Strömstad och Charlottenberg.

Att enbart sänka priserna har inte visat sig framkomligt. En stor norsk aktör genomförde i stället en kvalitetshöjning. Analyser visade att kunderna uppfattade kedjan som mindre logisk, med ett för klent färskvaruutbud och butiker som inte kändes välskötta. Åtgärderna höjde både försäljning och lönsamhet rejält.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coops vd får hård kritik från facket: ”Nedlåtande”

35-procentig ökning av e-handeln hos Coop Norrbotten

Brittiska dagligvarukedjor backar – lågprisaktörer tar andelar

Lindt trotsar mättad marknad

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

Midsona köper företag för 600 miljoner

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Tvisten i Rosengård över – Interfoods butik har öppnat

Uppgörelse nådd mellan Bergendahls och Trianon.

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Cloetta: Inget stort volymtapp trots prishöjningar

På nytt jobb
Chefskarusell i föreningarna – han tar över Coop Oskarshamn

Axfoods e-handelslyft

Sommarklippet – halva priset på Fri Köpenskap!

Kaffe och potatis höll nere matpriserna

Forskare grottar i butikssvinn på kunskapsfestival

Greenfood köper finsk verksamhet

{Auto_mat}en blir större – och öppnas på 15 nya platser

Så ska Edvin Johansson ta det personallösa konceptet vidare.

1

De vill göra allt pantbart via app – börjar med Yes diskmedel

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Ica Maxi vinnare i juni

Nu är han ensam ägare till Gekås

Coop bygger ny butik – öppnar 2021

Hon är moderator för Retaildagen

Willys kräver övergångsställe från Ica Maxi

Regeringen sätter mål för matsvinnet

Vill bygga 168 bostäder vid Willys

Ica Sveriges marknadsdirektör lämnar – de ersätter

Nu bunkrar köpare gula ärtor

Tomt på ärtor i frysdiskarna

Färska ägg levererade till dörren

På nytt jobb
Coop utser ny Netto-vd

Handlare rasar – i dag införs rökförbudet

Färdiga fyndlådor mot svinn

De ska placera Coop på den digitala kartan

1

Ica och Hemtex lanserar varumärke för dagligvarukunder

På nytt jobb
Dagligvaruprofil ny vd på Ewerman

På nytt jobb
Maria Smith går från Ica till Axfoundation

På nytt jobb
Svensk Glasåtervinning får ny vd

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.122