23948sdkhjf

Rätt planerad butik kan ge samma förtjänst på halva ytan

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Att skapa en lönsam butik kräver stora mått av analys och omtanke.

Ärligt talat: många kunder uppfattar matinköp i butik som ett nödvändigt ont, och när möjligheterna öppnat sig att få hem sina dagligvaror på något annat sätt är det allt fler som tar chansen.

Detta är ett symtom på att butikerna har försummat att göra det de borde vara bäst på – nämligen att inspirera sina kunder.

Tommy Åkerblom på retailbyrån Code Concept development är en van butiksbyggare, med stora uppdrag för Axfood, Bergendahls och norska Kiwi på meritlistan.

– Vår uppgift är att skapa lönsamma butiker, säger han.

Han förklarar att butiken kan vara digital eller fysisk.
De fysiska butikerna måste attrahera kunder i konkurrens med näthandeln. Därför blir det extremt viktigt att analysera vad den fysiska butiken ska erbjuda i sortiment, attraktivitet, service och köpupplevelse, säger han.

När en ny butik ska byggas eller när en gammal ska renoveras börjar teamet på Code med en analys av butikens unika position. Det görs kundundersökningar i form av djupintervjuer. I fokusgrupper diskuteras vad som är kundrelevant. Här får man svar på vad som bör utvecklas och lika viktigt – vad man inte bör utveckla.

Kategoristyrning är avgörande för om butiken blir lönsam.
Tommy Åkerblom betonar att det krävs en noggrann genomgång av vad som genererar pengar och inte.
Att utveckla de saker som är relevanta för kunden och ger rätt marginaler är nyckeln till långsiktigt lönsamma koncept, framhåller han.
Därför läggs stor omsorg på hur produkterna grupperas, kommuniceras och exponeras.

När butiken utformas utifrån vad kunderna helst köper kan stora kostnader sparas.

– När vi planerat butiken väl redan före byggstart har det i några fall visat sig att ytan på den tilltänkta butiken kunnat halveras med bibehållen lönsamhet, säger han.
Bara att slippa bygga ett par tusen kvadrat extra är en jättevinst. Att rationalisera ytan i stället för att bygga ut kan spara stora pengar.

– I dag pratar alla om att de vill skapa en attraktiv köpupplevelse. I dagligvaruhandeln kan nog inte allt vara ”attraktivt” utan inriktningen få bli att göra vissa moment mindre jobbiga, säger han.

Digitala element som snabbkassor och skärmar ska finnas där för att hjälpa kunden, inte för att ställa nya krav.

Han anser att butiker ska vara både rationella och emotionella, och att det ska finnas en tydlig skillnad hur olika kategorier exponeras.
Basvaror som ris, pasta, mjölk ska vara lätta att hitta och exponeras mycket rationellt, medan det som kan inspirera, som bröd, frukt och grönt och andra färskvaror i stället ska exponeras så att alla sinnen får sitt.

–Den fysiska butiken kan, rätt utformad, skapa mycket mer känslor än näthandeln. Doft, smak, ljus ljud och personligt bemötande skapar en speciell atmosfär, säger han.

Norska handlare får kämpa för att minska norrmännens incitament att resa till Sverige och storhandla i Strömstad och Charlottenberg.

Att enbart sänka priserna har inte visat sig framkomligt. En stor norsk aktör genomförde i stället en kvalitetshöjning. Analyser visade att kunderna uppfattade kedjan som mindre logisk, med ett för klent färskvaruutbud och butiker som inte kändes välskötta. Åtgärderna höjde både försäljning och lönsamhet rejält.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Så ser Lidls e-handelsplaner ut

2020 kan bli året då Lidl kliver ut på nätet i Sverige. Det tror regiondirektören Johan Eriksson: ”Planerna ligger på ritbordet.”

Efter kaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

Hemköp tar Lidl-utspelet med ro

Tyskarna fortsätter ta andelar

Ölbrist i klimatförändringarnas spår

Förutom brist på den populära rusdrycken väntas även priserna stiga.

Nyhetsbrev

Nypremiär i Koppom

Arkiv

Mamma körde till rånet

1

Flera handlare hotas av konkurs

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

Byter ut glödlampor – tjänar 1,8 miljarder

På nytt jobb
Hon ska hjälpa handeln mot bedrägerier

Svensk Handel rekryterar expert från Polisen.

Här kommer nästa Dollarstore

Ny Stora Coop intill Lidl och Ica Maxi

Coop Kristianstad Blekinge tror stenhårt på de nya formaten och öppnar en tredje butik: ”Vi ska ta tillbaka andelarna”.

Liten del matsvinn går till behövande

Klartecken för Ica och Min Doktor

Icas köp av Min Doktor har kritiserats av Läkarförbundet. Nu har affären fått grönt ljus.

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

1

Ica erbjuder både el och städ

Debatt
Kompetensförsörjning är en ödesfråga

På nytt jobb
Han tar över i Mall of Scandinavia

Ica-veteran tar över på Hemköp.

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Norsk läsk backar efter påtryckningar

Men Coca Cola är inte nöjda - ser namnbytet som en kränkning.

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Sverige är bäst på kontantlöshet

1

Arla flyttar till Östersund

Mejerijätten ska spara 14 miljoner kronor årligen genom att lägga ned anläggningen och flytta 15 000 ton av den årliga ostproduktionen till Östersund.

Ica-kunder får rabatt hos Lidl

Lidl tar till ett kaxigt grepp för att sno stammisar från konkurrenterna. Icas, Axfoods och Coops kunder får en särskild rabatt.

Shopgun tar sikte på reklambladen

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Ica hotas med vite

Kopplar upp 1 500 bevakningskameror

Mathems vd sågar granskningen

Mötet
De satsar allt på bananimporten

Krönika
”Magkänslans tid är förbi”

Priset på mat följer inflationen

Nu ska Änglamark förändras i grunden

Kedjan inför blockchain – i grönsaksdisken

HK Scan säger upp 165

Sänd till en kollega

0.155