Rätt planerad butik kan ge samma förtjänst på halva ytan

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Att skapa en lönsam butik kräver stora mått av analys och omtanke.

Ärligt talat: många kunder uppfattar matinköp i butik som ett nödvändigt ont, och när möjligheterna öppnat sig att få hem sina dagligvaror på något annat sätt är det allt fler som tar chansen.

Detta är ett symtom på att butikerna har försummat att göra det de borde vara bäst på – nämligen att inspirera sina kunder.

Tommy Åkerblom på retailbyrån Code Concept development är en van butiksbyggare, med stora uppdrag för Axfood, Bergendahls och norska Kiwi på meritlistan.

– Vår uppgift är att skapa lönsamma butiker, säger han.

Han förklarar att butiken kan vara digital eller fysisk.
De fysiska butikerna måste attrahera kunder i konkurrens med näthandeln. Därför blir det extremt viktigt att analysera vad den fysiska butiken ska erbjuda i sortiment, attraktivitet, service och köpupplevelse, säger han.

När en ny butik ska byggas eller när en gammal ska renoveras börjar teamet på Code med en analys av butikens unika position. Det görs kundundersökningar i form av djupintervjuer. I fokusgrupper diskuteras vad som är kundrelevant. Här får man svar på vad som bör utvecklas och lika viktigt – vad man inte bör utveckla.

Kategoristyrning är avgörande för om butiken blir lönsam.
Tommy Åkerblom betonar att det krävs en noggrann genomgång av vad som genererar pengar och inte.
Att utveckla de saker som är relevanta för kunden och ger rätt marginaler är nyckeln till långsiktigt lönsamma koncept, framhåller han.
Därför läggs stor omsorg på hur produkterna grupperas, kommuniceras och exponeras.

När butiken utformas utifrån vad kunderna helst köper kan stora kostnader sparas.

– När vi planerat butiken väl redan före byggstart har det i några fall visat sig att ytan på den tilltänkta butiken kunnat halveras med bibehållen lönsamhet, säger han.
Bara att slippa bygga ett par tusen kvadrat extra är en jättevinst. Att rationalisera ytan i stället för att bygga ut kan spara stora pengar.

– I dag pratar alla om att de vill skapa en attraktiv köpupplevelse. I dagligvaruhandeln kan nog inte allt vara ”attraktivt” utan inriktningen få bli att göra vissa moment mindre jobbiga, säger han.

Digitala element som snabbkassor och skärmar ska finnas där för att hjälpa kunden, inte för att ställa nya krav.

Han anser att butiker ska vara både rationella och emotionella, och att det ska finnas en tydlig skillnad hur olika kategorier exponeras.
Basvaror som ris, pasta, mjölk ska vara lätta att hitta och exponeras mycket rationellt, medan det som kan inspirera, som bröd, frukt och grönt och andra färskvaror i stället ska exponeras så att alla sinnen får sitt.

–Den fysiska butiken kan, rätt utformad, skapa mycket mer känslor än näthandeln. Doft, smak, ljus ljud och personligt bemötande skapar en speciell atmosfär, säger han.

Norska handlare får kämpa för att minska norrmännens incitament att resa till Sverige och storhandla i Strömstad och Charlottenberg.

Att enbart sänka priserna har inte visat sig framkomligt. En stor norsk aktör genomförde i stället en kvalitetshöjning. Analyser visade att kunderna uppfattade kedjan som mindre logisk, med ett för klent färskvaruutbud och butiker som inte kändes välskötta. Åtgärderna höjde både försäljning och lönsamhet rejält.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Magnus Rosén lämnar som e-handelschef på Ica

Icas darkstore-satsning pressar resultaten i det andra kvartalet. – Det är helt mitt eget beslut, säger han till Fri Köpenskap.

Hallå där, Johannes Cullberg!

Grundare och vd av Paradiset och en av talarna på Retaildagen.

Grillentusiast JO-anmäler länsstyrelsen

Sommarens totala eldningsförbud gjorde många grillentusiaster besvikna. En man från Ramdala, strax utanför Karlskrona, anmäler nu länsstyrelsen till JO, Justitieombudsmannen, efter att ha fått semestern förstörd.

Zetadisplay dubblade omsättningen

Konsum i Karlstad bygger om

På nytt jobb
Ny CTO för Matsmart

Ska bygga matjättens nästa plattform.

Nyhetsbrev

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

Arkiv

Nu kan du prata med MonICA

Kinnevik satsar på norsk nätmat

Karma tar in mer kapital - dagligvaruhandeln i fokus

Ny nod för life science och livsmedel

Livsmedelskedjor bygger laddstationer i Tyskland

Flera detaljhandelskedjor i Tyskland satsar nu på att kunna erbjuda snabbladdstationer utanför sina varuhus.

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Misstänkt grov mordbrand hos Coop Extra i Fagersta

Värmen sänker tron på framtiden

Axfood om torkan: ”Vi kommer att få leva med effekterna länge”

Sommarens hetta och torka har tvingat många köttbönder till nödslakt. - Vi kommer att få leva med effekterna under en lång tid framöver, säger Claes Salomonsson, presschef hos Axfood.

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

På nytt jobb
Hon valde Ica före Dramaten

Svenska Dagbladets före detta vd blir ny marknadsdirektör.

Hushållens konsumtion ökade i sommar

På nytt jobb
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Många klickar hem maten efter semestern

Näthandeln ökar mer än väntat under sensommaren.

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Butik skänkte godis efter olycka

Aldi rustar upp 150 butiker

Synen på e-handel förändras

Importföretag firar framgångar

Matpriserna stiger i värmen

Domsjö fabrikers nya produkt kan göra korvskinn av trä

Ölen kan bli dyrare

Nu startar äppelskörden

Solskyddskrämer säljer som smör

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Torkan tvingar kedjan till småpotatis

Åtta får Scanstar-pris – se alla vinnande förpackningar

Kunderna får övernatta i sval butik

Rekordsommar – för konkurser

Sänd till en kollega

0.152