23948sdkhjf

Rätt planerad butik kan ge samma förtjänst på halva ytan

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Att skapa en lönsam butik kräver stora mått av analys och omtanke.

Ärligt talat: många kunder uppfattar matinköp i butik som ett nödvändigt ont, och när möjligheterna öppnat sig att få hem sina dagligvaror på något annat sätt är det allt fler som tar chansen.

Detta är ett symtom på att butikerna har försummat att göra det de borde vara bäst på – nämligen att inspirera sina kunder.

Tommy Åkerblom på retailbyrån Code Concept development är en van butiksbyggare, med stora uppdrag för Axfood, Bergendahls och norska Kiwi på meritlistan.

– Vår uppgift är att skapa lönsamma butiker, säger han.

Han förklarar att butiken kan vara digital eller fysisk.
De fysiska butikerna måste attrahera kunder i konkurrens med näthandeln. Därför blir det extremt viktigt att analysera vad den fysiska butiken ska erbjuda i sortiment, attraktivitet, service och köpupplevelse, säger han.

När en ny butik ska byggas eller när en gammal ska renoveras börjar teamet på Code med en analys av butikens unika position. Det görs kundundersökningar i form av djupintervjuer. I fokusgrupper diskuteras vad som är kundrelevant. Här får man svar på vad som bör utvecklas och lika viktigt – vad man inte bör utveckla.

Kategoristyrning är avgörande för om butiken blir lönsam.
Tommy Åkerblom betonar att det krävs en noggrann genomgång av vad som genererar pengar och inte.
Att utveckla de saker som är relevanta för kunden och ger rätt marginaler är nyckeln till långsiktigt lönsamma koncept, framhåller han.
Därför läggs stor omsorg på hur produkterna grupperas, kommuniceras och exponeras.

När butiken utformas utifrån vad kunderna helst köper kan stora kostnader sparas.

– När vi planerat butiken väl redan före byggstart har det i några fall visat sig att ytan på den tilltänkta butiken kunnat halveras med bibehållen lönsamhet, säger han.
Bara att slippa bygga ett par tusen kvadrat extra är en jättevinst. Att rationalisera ytan i stället för att bygga ut kan spara stora pengar.

– I dag pratar alla om att de vill skapa en attraktiv köpupplevelse. I dagligvaruhandeln kan nog inte allt vara ”attraktivt” utan inriktningen få bli att göra vissa moment mindre jobbiga, säger han.

Digitala element som snabbkassor och skärmar ska finnas där för att hjälpa kunden, inte för att ställa nya krav.

Han anser att butiker ska vara både rationella och emotionella, och att det ska finnas en tydlig skillnad hur olika kategorier exponeras.
Basvaror som ris, pasta, mjölk ska vara lätta att hitta och exponeras mycket rationellt, medan det som kan inspirera, som bröd, frukt och grönt och andra färskvaror i stället ska exponeras så att alla sinnen får sitt.

–Den fysiska butiken kan, rätt utformad, skapa mycket mer känslor än näthandeln. Doft, smak, ljus ljud och personligt bemötande skapar en speciell atmosfär, säger han.

Norska handlare får kämpa för att minska norrmännens incitament att resa till Sverige och storhandla i Strömstad och Charlottenberg.

Att enbart sänka priserna har inte visat sig framkomligt. En stor norsk aktör genomförde i stället en kvalitetshöjning. Analyser visade att kunderna uppfattade kedjan som mindre logisk, med ett för klent färskvaruutbud och butiker som inte kändes välskötta. Åtgärderna höjde både försäljning och lönsamhet rejält.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

Ica drar sig ur ytterligare en mässa

På nytt jobb
Ica-chef går till Epicenter

Här kan Coop få konkurrens av Ica

Coops grepp i 13 butiker: El-lastbil för färskvaror

Nyhetsbrev

Obemannade butiker blir franchise – 200 stycken ska upp

”Alla papper är redo och intressenterna är många. Jag har visat att det går”.

Arkiv

Ny halvpall lanseras av Svenska Retursystem

Hård smäll när kommunen tvingar äldre att handla i centrum

Billigare mat i januari

Så ska Coop Norge automatiseras

Livsmedelsbranschen växer snabbast på nätet

Chefen har ordet
Så tog vi oss genom skärselden

Boxaren in i andra ronden – planerar 30-40 nya produkter

…Och förbereder ett intåg i nya kategorier.

Ledare
Fri Köpenskap ökar snabbt – Tack för förtroendet

Apotek Hjärtat ska komplettera Coop och Eurocash – ingen Ica planerad – ännu

På nytt jobb
Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

De kan vinna Icas entreprenörspris

Så mycket ökade försäljningen i januari

Gotlandsbageri återuppstår – i Coops regi

Plus

Dagligvarugalan
Intern utmaning sporrade avdelningen

Två stora mål uppfyllda under året. Frysavdelningen visar positiva siffror och det blev vinst i Dagligvarugalan. Tobias Eklund sporras av tävlingar.

Swish vill erövra dagligvaruhandeln: Utrullning i 20 000 kassor

Crunchfish och Clearon lanserar gemensam lösning.

Första Biofach för Business Sweden

Varsel när Coop byter köttleverantör

På nytt jobb
UPPDATERAD: Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Strategi- och affärsutvecklingsdirektören ersätter Håkan Åkerström.

Plus

Dagligvarugalan
All in med bredbar olivolja

Kinnevik: "Därför satsar vi på Mathem"

E-handelsexperten om Mathem-affären

På nytt jobb
Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Framgång för Pricer

Probi lyfte under året

Pricer i avtal med baltisk dagligvarukedja

Arla till försvar: ”Vi tittar inte på Oatly”

Ny frifräsare till Örebro

De är landets bästa spelbutik

Arla satsar på havre

Coca-Cola med ny smak

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.155