En av tre vill slippa papperskvitton

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Digitala kvitton på kundernas önskelista.

I Vismas rapport Det digitala samhället fick 1 008 svenskar svara på vilka digitala lösningar som skulle ge dem en bättre shoppingupplevelse.

Allra flest – 34 procent – vill ha digitala kvitton. Något färre – 29 procent – vill kunna använda mobilen mer när de handlar, exempelvis för att ta del av erbjudanden och för att betala, och 21 procent vill ha fler personanpassade erbjudanden.

Det vill kunderna ha:

Digitala kvitton – 34 %
Större användning av mobilen när jag handlar – 29 %
Personligt anpassade butikserbjudanden (utifrån kundprofil) – 21 %
Personligt anpassade priser (utifrån kundprofil) – 17 %
Interaktiva/virtual reality-provrum – 16 %
Digital personal shopper – 5 %

– Att många föredrar digitala kvitton är kanske inte oväntat. Många tjänster kopplade till shopping och privatekonomi har redan digitaliserats. Därför är det samtidigt förvånande att så få fysiska butiker fortfarande inte erbjuder digitala kvitton. Tekniken finns, men handeln har nog inte insett betydelsen för shoppingupplevelsen än, säger Stefan Romeis, kundlojalitetsexpert på Abalon, ett bolag inom Visma Retail.

Digitala kvitton finns i dagsläget tillgängligt för kundklubbsmedlemmar i flera olika butiker.

– Vi ser att möjligheten att spara kvitton digitalt väger tungt när konsumenter ska ta ställning till att gå med i en kundklubb eller ej. Det ger ett tydligt mervärde utöver rabatter eller bonuspoäng. Digitala kvitton löser ett stort irritationsmoment för kunderna som slipper hålla koll på papperskvitton som lätt bleknar eller försvinner, säger Stefan Romeis.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Håkan Carlsson
Två av tre vill ha papperskvitton.

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Pressbyrån på Karolinska

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Expanderar vidare till Älmhult

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Lakritskedjan expanderar

Nyhetsbrev

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Arkiv

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Plus

Här gör fryst succé

Ica Maxi Kalmar förklarar varför de nått stora framgångar inom djupfryst.

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Apotek Hjärtat öppnar två nya minutkliniker

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Plus

Kvarghajpen över

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

De har Sveriges nöjdaste kunder

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

Han har årets favoritbutik

Närbutik rånad i Stockholm

Sänd till en kollega

0.206