23948sdkhjf

En av tre vill slippa papperskvitton

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Digitala kvitton på kundernas önskelista.

I Vismas rapport Det digitala samhället fick 1 008 svenskar svara på vilka digitala lösningar som skulle ge dem en bättre shoppingupplevelse.

Allra flest – 34 procent – vill ha digitala kvitton. Något färre – 29 procent – vill kunna använda mobilen mer när de handlar, exempelvis för att ta del av erbjudanden och för att betala, och 21 procent vill ha fler personanpassade erbjudanden.

Det vill kunderna ha:

Digitala kvitton – 34 %
Större användning av mobilen när jag handlar – 29 %

Läs också: Ica och Kivra i unikt kvittosamarbete
Personligt anpassade butikserbjudanden (utifrån kundprofil) – 21 %
Personligt anpassade priser (utifrån kundprofil) – 17 %
Interaktiva/virtual reality-provrum – 16 %
Digital personal shopper – 5 %

– Att många föredrar digitala kvitton är kanske inte oväntat. Många tjänster kopplade till shopping och privatekonomi har redan digitaliserats. Därför är det samtidigt förvånande att så få fysiska butiker fortfarande inte erbjuder digitala kvitton. Tekniken finns, men handeln har nog inte insett betydelsen för shoppingupplevelsen än, säger Stefan Romeis, kundlojalitetsexpert på Abalon, ett bolag inom Visma Retail.

Digitala kvitton finns i dagsläget tillgängligt för kundklubbsmedlemmar i flera olika butiker.

– Vi ser att möjligheten att spara kvitton digitalt väger tungt när konsumenter ska ta ställning till att gå med i en kundklubb eller ej. Det ger ett tydligt mervärde utöver rabatter eller bonuspoäng. Digitala kvitton löser ett stort irritationsmoment för kunderna som slipper hålla koll på papperskvitton som lätt bleknar eller försvinner, säger Stefan Romeis.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Listan: Här är alla finalister i Dagligvarugalan 2019

Se filmen där alla finalister presenteras på Fri Köpenskaps Facebooksida.

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Omstridd delikatess på Stora Coop

Så dyr blev Ed Sheeranketchupen

Coop vill fasa ut farligt insektsmedel

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Arkiv

All time high för Ica på börsen

Aktien rusar till rekordnivåer.

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Viktigaste nyheterna direkt – FK på Messenger

"Läsare hos flera andra medier har uppskattat den här möjligheten".

Carlsberg backar i Europa – kliver fram i Asien

Så snabbt ökar Ica på nätet

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Cloetta är bäst i dagligvaruhandeln

Dagligvarugalan
I morgon avslöjas alla finalister till Dagligvarugalan

I morgon klockan 9 den 16 augusti presenteras alla finalister i 20 kategorier i Dagligvarugalan 2019 live på Fri Köpenskaps Facebook.

Minskad försäljning för convenience

Debatt: Frigolit ska återvinnas, inte förbjudas

Ica sätter nytt hållbarhetsmål

Icas resultat bättre än väntat – så stor blev ökningen

Tempobutik i konkurs efter knappt ett år

”Det känns verkligen förjävligt”, säger handlaren.

Lidls nästa prestigeläge närmar sig

På nytt jobb
Sabis utser affärsområdeschef

Fodi vill expandera – tar in miljoner

Matpriserna steg under sommaren

Klart för ny Coop

Nu når Axfood alla medarbetare

Lanthandeln vann altanstrid

Nu kommer panten på brödpåsen

"Halloumiskam" påverkade försäljningen

Tiggeriansökningar i Eskilstuna godkända

Här är Ed Sheeran-ketchupen

Nu tar Willys över Coop

Tyskland ska förbjuda plastkassar

Netto förlorade nästan 100 miljoner innan köpet

På nytt jobb
Färsk handlare laddad med energi

De vill tillverka "omöjlig" vegetarisk fisk

Maxi störst under juli

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131