23948sdkhjf

En av tre vill slippa papperskvitton

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Digitala kvitton på kundernas önskelista.

I Vismas rapport Det digitala samhället fick 1 008 svenskar svara på vilka digitala lösningar som skulle ge dem en bättre shoppingupplevelse.

Allra flest – 34 procent – vill ha digitala kvitton. Något färre – 29 procent – vill kunna använda mobilen mer när de handlar, exempelvis för att ta del av erbjudanden och för att betala, och 21 procent vill ha fler personanpassade erbjudanden.

Det vill kunderna ha:

Digitala kvitton – 34 %
Större användning av mobilen när jag handlar – 29 %
Personligt anpassade butikserbjudanden (utifrån kundprofil) – 21 %
Personligt anpassade priser (utifrån kundprofil) – 17 %
Interaktiva/virtual reality-provrum – 16 %
Digital personal shopper – 5 %

– Att många föredrar digitala kvitton är kanske inte oväntat. Många tjänster kopplade till shopping och privatekonomi har redan digitaliserats. Därför är det samtidigt förvånande att så få fysiska butiker fortfarande inte erbjuder digitala kvitton. Tekniken finns, men handeln har nog inte insett betydelsen för shoppingupplevelsen än, säger Stefan Romeis, kundlojalitetsexpert på Abalon, ett bolag inom Visma Retail.

Digitala kvitton finns i dagsläget tillgängligt för kundklubbsmedlemmar i flera olika butiker.

– Vi ser att möjligheten att spara kvitton digitalt väger tungt när konsumenter ska ta ställning till att gå med i en kundklubb eller ej. Det ger ett tydligt mervärde utöver rabatter eller bonuspoäng. Digitala kvitton löser ett stort irritationsmoment för kunderna som slipper hålla koll på papperskvitton som lätt bleknar eller försvinner, säger Stefan Romeis.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Två nya namn till Lantmännen

Plus

Chefsintervjun
”Vi är motorn, hjärtat, i Axfoodkoncernen”

Stor intervju med Dagabs vd Nicholas Pettersson.

Starkt år för skyltföretaget

Butiker rustar upp Barnens ö

Ica-butiker i samarbete efter stormen Alfrida.

Rikspolischefen i samtal med handeln

Nyhetsbrev

Chefen har ordet
Det är skarpt läge nu

Arkiv

Lidl vill fördubbla – i Danmark

Vertikal grönsaksodlare i konkurs

Slut på pengar för vertikalodlingsföretaget.

Största inköpen görs hos City Gross

Plus

Dagligvarugalan
Tipsen i charken: Griskind eller orm? Ica City löser biffen

Krönika
Checklista för att få rätt personal

Mat.se växlar upp med ny veganbutik

Ica är grönast - går om Coop

Det ser mörkt ut för Sainsbury's fusion

1

Coops ultimatum: Tillgänglighet eller nedläggning

Här finns Årets apotek

Kraftigt bakslag för Lidl: ”Trafikverket stryper kundtillförseln”

Coops kunder skänkte 330 000 träd

På nytt jobb
Norskt styrelseproffs till Pricer

Scandi Standard såg minskad vinst

Coop Varberg bygger ut

Arla vände från svagt första kvartal

På nytt jobb
Nya namn i Icas styrelse

På nytt jobb
Ica-chef går till Epicenter

Ica drar sig ur ytterligare en mässa

Hård smäll när kommunen tvingar äldre att handla i centrum

Livsmedelsbranschen växer snabbast på nätet

Här kan Coop få konkurrens av Ica

Billigare mat i januari

Så ska Coop Norge automatiseras

Chefen har ordet
Så tog vi oss genom skärselden

Ledare
Fri Köpenskap ökar snabbt – Tack för förtroendet

På nytt jobb
Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

De kan vinna Icas entreprenörspris

Så mycket ökade försäljningen i januari

Första Biofach för Business Sweden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.133