23948sdkhjf

Jakten efter den perfekta familjematkassen – en svensk modern tragedi

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Johan Kaij, senior advisor, Marketing Clinic Sweden om matkassens vara eller inte vara.

För några veckor sen stod jag återigen helt tom på måltidsidéer för familjen. Min lösning: de färdiga, enkla och snabba matkassarna. Det är inte första gången, men tidigare erfarenheter av matkassar har lämnat en lite besk eftersmak. Vid den episka finalen förra gången stod jag med drypande svett och blodiga knogar efter att ha rivit två bakpotatisar av melonstorlek till de ”enkla och snabba potatisbullarna, klara på 20 minuter”. Det var troligen 120 eller 200 minuter, och ett par skyddshandskar kunde varit på sin plats. Men gott var det tyckte barnen! Dock inte lika gott ”som dom andra”. Dom färdiga, djupfrysta, som värmdes i panna på 10 minuter.

Läs också: Ladda butiken för babyboom

Skam den som ger sig! Efter utvärdering av olika kassar, konstaterar jag snabbt att vi får vänta ett tag innan våra problem kan lösas. 9 dagar närmare bestämt. Att beställa en kasse till kommande vecka är ju inte att tala om. Men efter en vecka till med köttbullar, pannkaka och färskpasta är det dags. Köpet är trevligt! Bokar online, hämtar i butik. Nu lagar vi – det här blir kul!

Sen slår tragedin till. Dag 1 ägnas åt nötbog. Enligt Wikipedia passar nötbogen ” särskilt bra till riktiga långkok som porterstek, sjömansbiff eller tjälknöl”. Jag ska fräsa den i 5 minuter. Efter marinering. På max 30 minuter. Jag är en stoisk man och gråter inte. Utåt. Barn och sambo noterar att det var jättesegt och tar en macka istället för att hinna till sina aktiviteter. Jag känner mig som en misslyckad kock. Efter andra dagens fiskpasta (kanske inte något alla barn älskar…) och tredje dagens Falukorv (kanske inte något nytt…) så konstaterar vi igen att det inte riktigt var det här vi sökte.

Rent statistisk är jag bara en enskild händelse, men matkassarnas försäljning stagnerar, samtidigt som restauranger och fastfood tar allt mer av marknaden. Vi kommer säkert prova matkassen igen, men förra veckan ersattes den delvis av thaikiosken. 10 minuter utan blod eller svett med glada barn och bra priser. Om inte matkassarna tar nästa steg, blir det kanske en tragedi i fler akter, både för mig och marknadens aktörer. Nästa gång – det kanske blir min sista.

Johan Kaij, senior advisor, Marketing Clinic Sweden

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Två nya namn till Lantmännen

Butiker rustar upp Barnens ö

Ica-butiker i samarbete efter stormen Alfrida.

Plus

Chefsintervjun
”Vi är motorn, hjärtat, i Axfoodkoncernen”

Stor intervju med Dagabs vd Nicholas Pettersson.

Starkt år för skyltföretaget

Rikspolischefen i samtal med handeln

Nyhetsbrev

Chefen har ordet
Det är skarpt läge nu

Arkiv

Lidl vill fördubbla – i Danmark

Vertikal grönsaksodlare i konkurs

Slut på pengar för vertikalodlingsföretaget.

Största inköpen görs hos City Gross

Plus

Dagligvarugalan
Tipsen i charken: Griskind eller orm? Ica City löser biffen

Krönika
Checklista för att få rätt personal

Mat.se växlar upp med ny veganbutik

Ica är grönast - går om Coop

Det ser mörkt ut för Sainsbury's fusion

Här finns Årets apotek

1

Coops ultimatum: Tillgänglighet eller nedläggning

Kraftigt bakslag för Lidl: ”Trafikverket stryper kundtillförseln”

Coops kunder skänkte 330 000 träd

Scandi Standard såg minskad vinst

Coop Varberg bygger ut

Arla vände från svagt första kvartal

På nytt jobb
Norskt styrelseproffs till Pricer

På nytt jobb
Nya namn i Icas styrelse

På nytt jobb
Ica-chef går till Epicenter

Ica drar sig ur ytterligare en mässa

Hård smäll när kommunen tvingar äldre att handla i centrum

Livsmedelsbranschen växer snabbast på nätet

Här kan Coop få konkurrens av Ica

Billigare mat i januari

Så ska Coop Norge automatiseras

Chefen har ordet
Så tog vi oss genom skärselden

Ledare
Fri Köpenskap ökar snabbt – Tack för förtroendet

På nytt jobb
Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

De kan vinna Icas entreprenörspris

Så mycket ökade försäljningen i januari

Första Biofach för Business Sweden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.184