23948sdkhjf

Jakten efter den perfekta familjematkassen – en svensk modern tragedi

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Johan Kaij, senior advisor, Marketing Clinic Sweden om matkassens vara eller inte vara.

För några veckor sen stod jag återigen helt tom på måltidsidéer för familjen. Min lösning: de färdiga, enkla och snabba matkassarna. Det är inte första gången, men tidigare erfarenheter av matkassar har lämnat en lite besk eftersmak. Vid den episka finalen förra gången stod jag med drypande svett och blodiga knogar efter att ha rivit två bakpotatisar av melonstorlek till de ”enkla och snabba potatisbullarna, klara på 20 minuter”. Det var troligen 120 eller 200 minuter, och ett par skyddshandskar kunde varit på sin plats. Men gott var det tyckte barnen! Dock inte lika gott ”som dom andra”. Dom färdiga, djupfrysta, som värmdes i panna på 10 minuter.

Läs också: Ladda butiken för babyboom

Skam den som ger sig! Efter utvärdering av olika kassar, konstaterar jag snabbt att vi får vänta ett tag innan våra problem kan lösas. 9 dagar närmare bestämt. Att beställa en kasse till kommande vecka är ju inte att tala om. Men efter en vecka till med köttbullar, pannkaka och färskpasta är det dags. Köpet är trevligt! Bokar online, hämtar i butik. Nu lagar vi – det här blir kul!

Sen slår tragedin till. Dag 1 ägnas åt nötbog. Enligt Wikipedia passar nötbogen ” särskilt bra till riktiga långkok som porterstek, sjömansbiff eller tjälknöl”. Jag ska fräsa den i 5 minuter. Efter marinering. På max 30 minuter. Jag är en stoisk man och gråter inte. Utåt. Barn och sambo noterar att det var jättesegt och tar en macka istället för att hinna till sina aktiviteter. Jag känner mig som en misslyckad kock. Efter andra dagens fiskpasta (kanske inte något alla barn älskar…) och tredje dagens Falukorv (kanske inte något nytt…) så konstaterar vi igen att det inte riktigt var det här vi sökte.

Rent statistisk är jag bara en enskild händelse, men matkassarnas försäljning stagnerar, samtidigt som restauranger och fastfood tar allt mer av marknaden. Vi kommer säkert prova matkassen igen, men förra veckan ersattes den delvis av thaikiosken. 10 minuter utan blod eller svett med glada barn och bra priser. Om inte matkassarna tar nästa steg, blir det kanske en tragedi i fler akter, både för mig och marknadens aktörer. Nästa gång – det kanske blir min sista.

Johan Kaij, senior advisor, Marketing Clinic Sweden

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Syskontrio säljer Ica Kvantum

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

Bergendahls skapar ny grossist för utländsk mat – stärker Matrebellerna

Engångsgrillarna försvinner ur sortimenten

Efter tio år - nu säljer han Ica-butiken

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Duni vinner på prishöjningar

Arkiv

Listan: Så ser kedjornas emv-andelar ut

Siffrorna: Fairtrade ökar kraftigt

Efter knivattacken på Maxi – Arbetsmiljöverket kräver åtgärder

Convenience fortsätter växa

Coop-fusionen får ytterligare kritik: Förre vd:n uppmanar att rösta nej

GDL vann Bergendahls upphandling

Ica-butik fick nazistflagga hissad på påskafton

Påskens vinnare och förlorare: ”Grillat sköt i höjden”

Axfoods lager – nu spårbarhetscertifierade

På nytt jobb
Orkla med ny kommunikationsdirektör

Nu släpps nytt Hemköpskoncept – måltidsrummet: ”Uppgradering av Hemköp City”

Hemköp Mall of Scandinavia i Solna norr om Stockholm blir testbutik.

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Ica-butik har brunnit ned

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Plus

Chefsintervjun
"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

6

Unik undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

En småbarnsfamilj kan spara 15 000 kronor per år beroende på val av butik.

Anammas kunder slussas till Coop

Plus

Mötet
Utmaning: "Alla ska dra åt samma håll"

Varje dag äter vi svenskar cirka sex miljoner ägg, ett halvt ägg per person och dag. Astrid Lovén Persson jobbar för att den siffran ska öka. "Ett ägg per dag tycker jag man kan äta."

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

Slakteri skållade levande kycklingar

Axfood fortsätter köra med Circle K

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

"Den lille" Brugsen försvinner i Danmark

Butikerna hyllar vårbudgeten

Plus

Non food kryper närmare maten

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Slopar buräggen i emv

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141