23948sdkhjf

Jakten efter den perfekta familjematkassen – en svensk modern tragedi

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Johan Kaij, senior advisor, Marketing Clinic Sweden om matkassens vara eller inte vara.

För några veckor sen stod jag återigen helt tom på måltidsidéer för familjen. Min lösning: de färdiga, enkla och snabba matkassarna. Det är inte första gången, men tidigare erfarenheter av matkassar har lämnat en lite besk eftersmak. Vid den episka finalen förra gången stod jag med drypande svett och blodiga knogar efter att ha rivit två bakpotatisar av melonstorlek till de ”enkla och snabba potatisbullarna, klara på 20 minuter”. Det var troligen 120 eller 200 minuter, och ett par skyddshandskar kunde varit på sin plats. Men gott var det tyckte barnen! Dock inte lika gott ”som dom andra”. Dom färdiga, djupfrysta, som värmdes i panna på 10 minuter.

Läs också: Ladda butiken för babyboom

Skam den som ger sig! Efter utvärdering av olika kassar, konstaterar jag snabbt att vi får vänta ett tag innan våra problem kan lösas. 9 dagar närmare bestämt. Att beställa en kasse till kommande vecka är ju inte att tala om. Men efter en vecka till med köttbullar, pannkaka och färskpasta är det dags. Köpet är trevligt! Bokar online, hämtar i butik. Nu lagar vi – det här blir kul!

Sen slår tragedin till. Dag 1 ägnas åt nötbog. Enligt Wikipedia passar nötbogen ” särskilt bra till riktiga långkok som porterstek, sjömansbiff eller tjälknöl”. Jag ska fräsa den i 5 minuter. Efter marinering. På max 30 minuter. Jag är en stoisk man och gråter inte. Utåt. Barn och sambo noterar att det var jättesegt och tar en macka istället för att hinna till sina aktiviteter. Jag känner mig som en misslyckad kock. Efter andra dagens fiskpasta (kanske inte något alla barn älskar…) och tredje dagens Falukorv (kanske inte något nytt…) så konstaterar vi igen att det inte riktigt var det här vi sökte.

Rent statistisk är jag bara en enskild händelse, men matkassarnas försäljning stagnerar, samtidigt som restauranger och fastfood tar allt mer av marknaden. Vi kommer säkert prova matkassen igen, men förra veckan ersattes den delvis av thaikiosken. 10 minuter utan blod eller svett med glada barn och bra priser. Om inte matkassarna tar nästa steg, blir det kanske en tragedi i fler akter, både för mig och marknadens aktörer. Nästa gång – det kanske blir min sista.

Johan Kaij, senior advisor, Marketing Clinic Sweden



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Yaya Selva
Hej Johan! Vi på Middagsfrid antar gärna utmaningen att hitta den perfekta matkassen till dig och din familj! Lyckas vi inte så bjuder vi på den!

Vi hör av oss via mail till dig med en idé !

Hälsningar
Yaya

www.middagsfrid.se

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Coop satsar 100 miljoner på nätet

Coop lanserar sin största satsning någonsin på e-handeln. 100 miljoner kronor investeras i en helt ny plattform.

Chefen har ordet
Skillnaden mellan död och återfödelse

”Prissättningen är ganska random”

Arla satsar mångmiljonbelopp på forskning

Ska leda till en mer miljöneutral livsmedelsproduktion.

Ica fixade 970 jobb till nyanlända

31 arbetsgivare deltog i regeringens initiativ 100-klubben. 26 procent av alla nyanlända anställdes av Ica. Nu går satsningen i graven.

Här planeras ny Lidl-butik

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Dagligvarugalan
Här får osten ta plats

Därför vann Ica Kvantum Sollentuna priset för Årets Ostavdelning.

Zoégas minskar sina koldioxidutsläpp

Genom att minska mängden plast reduceras koldioxidutsläppen.

1

Nu går engångsgrillen mot sin död

Maskiner ska åldersbestämma kunden

Ny teknik till 70 Coop-butiker

Här är kedjans nya grepp kring matsvinnet.

Bröstbakelse blir mustasch

Coop Värmland bakar för att hjälpa mot cancer.

Icas monsterbajs ska lyfta säljet

På nytt jobb
Han ska driva ny butik i Kungälv

Simris Algs framtid i EU snart klar

Grossister håller på årets Kalix löjrom

Kronfågel och KLS Ugglarps i samarbete

"Detta kommer att skapa en solid grund för gemensam tillväxt"

Plus

Matsmarts vd: "Det här är det roligaste jag någonsin gjort"

Mötet: Karl Andersson, vd på Matsmart om kärleken till företaget och möjligheten att ändra riktningen i samhället.

Minstingarna får Lidls uppmärksamhet

Nu ska bland annat barnklädesförsäljningen lyftas fram.

Plus

Chefsintervjun
Nu bryter vd:n den kompakta tystnaden

Han vill att ärtan ska ta "revansch".

Premiär för Lidl på dyra gatan

Coop utsatta för sms-bluff

Postbossen slår larm: ”Logistiken knäckfrågan”

50 000 lastbilschaufförer går i pension inom tio år. Men bara 20 000 utbildningsplatser finns. ”Ett stort problem för hela handeln”.

Inför paketkaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

Tyskarna fortsätter ta andelar

Hemköp tar Lidl-utspelet med ro

Byter ut glödlampor – tjänar 1,8 miljarder

Här kommer nästa Dollarstore

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Liten del matsvinn går till behövande

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Sverige är bäst på kontantlöshet

Shopgun tar sikte på reklambladen

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Sänd till en kollega

0.155