Jakten efter den perfekta familjematkassen – en svensk modern tragedi

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Johan Kaij, senior advisor, Marketing Clinic Sweden om matkassens vara eller inte vara.

För några veckor sen stod jag återigen helt tom på måltidsidéer för familjen. Min lösning: de färdiga, enkla och snabba matkassarna. Det är inte första gången, men tidigare erfarenheter av matkassar har lämnat en lite besk eftersmak. Vid den episka finalen förra gången stod jag med drypande svett och blodiga knogar efter att ha rivit två bakpotatisar av melonstorlek till de ”enkla och snabba potatisbullarna, klara på 20 minuter”. Det var troligen 120 eller 200 minuter, och ett par skyddshandskar kunde varit på sin plats. Men gott var det tyckte barnen! Dock inte lika gott ”som dom andra”. Dom färdiga, djupfrysta, som värmdes i panna på 10 minuter.

Läs också: Ladda butiken för babyboom

Skam den som ger sig! Efter utvärdering av olika kassar, konstaterar jag snabbt att vi får vänta ett tag innan våra problem kan lösas. 9 dagar närmare bestämt. Att beställa en kasse till kommande vecka är ju inte att tala om. Men efter en vecka till med köttbullar, pannkaka och färskpasta är det dags. Köpet är trevligt! Bokar online, hämtar i butik. Nu lagar vi – det här blir kul!

Sen slår tragedin till. Dag 1 ägnas åt nötbog. Enligt Wikipedia passar nötbogen ” särskilt bra till riktiga långkok som porterstek, sjömansbiff eller tjälknöl”. Jag ska fräsa den i 5 minuter. Efter marinering. På max 30 minuter. Jag är en stoisk man och gråter inte. Utåt. Barn och sambo noterar att det var jättesegt och tar en macka istället för att hinna till sina aktiviteter. Jag känner mig som en misslyckad kock. Efter andra dagens fiskpasta (kanske inte något alla barn älskar…) och tredje dagens Falukorv (kanske inte något nytt…) så konstaterar vi igen att det inte riktigt var det här vi sökte.

Rent statistisk är jag bara en enskild händelse, men matkassarnas försäljning stagnerar, samtidigt som restauranger och fastfood tar allt mer av marknaden. Vi kommer säkert prova matkassen igen, men förra veckan ersattes den delvis av thaikiosken. 10 minuter utan blod eller svett med glada barn och bra priser. Om inte matkassarna tar nästa steg, blir det kanske en tragedi i fler akter, både för mig och marknadens aktörer. Nästa gång – det kanske blir min sista.

Johan Kaij, senior advisor, Marketing Clinic Sweden



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Yaya Selva
Hej Johan! Vi på Middagsfrid antar gärna utmaningen att hitta den perfekta matkassen till dig och din familj! Lyckas vi inte så bjuder vi på den!

Vi hör av oss via mail till dig med en idé !

Hälsningar
Yaya

www.middagsfrid.se

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Pressbyrån på Karolinska

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Expanderar vidare till Älmhult

Lakritskedjan expanderar

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Nyhetsbrev

Arkiv

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Plus

Här gör fryst succé

Ica Maxi Kalmar förklarar varför de nått stora framgångar inom djupfryst.

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

Apotek Hjärtat öppnar två nya minutkliniker

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Plus

Kvarghajpen över

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

De har Sveriges nöjdaste kunder

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

Han har årets favoritbutik

Närbutik rånad i Stockholm

Sänd till en kollega

0.221