23948sdkhjf

Jakten efter den perfekta familjematkassen – en svensk modern tragedi

Johan Kaij, senior advisor, Marketing Clinic Sweden om matkassens vara eller inte vara.

För några veckor sen stod jag återigen helt tom på måltidsidéer för familjen. Min lösning: de färdiga, enkla och snabba matkassarna. Det är inte första gången, men tidigare erfarenheter av matkassar har lämnat en lite besk eftersmak. Vid den episka finalen förra gången stod jag med drypande svett och blodiga knogar efter att ha rivit två bakpotatisar av melonstorlek till de ”enkla och snabba potatisbullarna, klara på 20 minuter”. Det var troligen 120 eller 200 minuter, och ett par skyddshandskar kunde varit på sin plats. Men gott var det tyckte barnen! Dock inte lika gott ”som dom andra”. Dom färdiga, djupfrysta, som värmdes i panna på 10 minuter.

Skam den som ger sig! Efter utvärdering av olika kassar, konstaterar jag snabbt att vi får vänta ett tag innan våra problem kan lösas. 9 dagar närmare bestämt. Att beställa en kasse till kommande vecka är ju inte att tala om. Men efter en vecka till med köttbullar, pannkaka och färskpasta är det dags. Köpet är trevligt! Bokar online, hämtar i butik. Nu lagar vi – det här blir kul!

Sen slår tragedin till. Dag 1 ägnas åt nötbog. Enligt Wikipedia passar nötbogen ” särskilt bra till riktiga långkok som porterstek, sjömansbiff eller tjälknöl”. Jag ska fräsa den i 5 minuter. Efter marinering. På max 30 minuter. Jag är en stoisk man och gråter inte. Utåt. Barn och sambo noterar att det var jättesegt och tar en macka istället för att hinna till sina aktiviteter. Jag känner mig som en misslyckad kock. Efter andra dagens fiskpasta (kanske inte något alla barn älskar…) och tredje dagens Falukorv (kanske inte något nytt…) så konstaterar vi igen att det inte riktigt var det här vi sökte.

Rent statistisk är jag bara en enskild händelse, men matkassarnas försäljning stagnerar, samtidigt som restauranger och fastfood tar allt mer av marknaden. Vi kommer säkert prova matkassen igen, men förra veckan ersattes den delvis av thaikiosken. 10 minuter utan blod eller svett med glada barn och bra priser. Om inte matkassarna tar nästa steg, blir det kanske en tragedi i fler akter, både för mig och marknadens aktörer. Nästa gång – det kanske blir min sista.

Johan Kaij, senior advisor, Marketing Clinic Sweden

Artikeln är en del av vårt tema Chefen har ordet.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08