Hallå där! Louise König, hållbarhetschef, Coop

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Coop firade en ny hållbarhetstriumf när man blev utsedda av kunderna till det mest hållbara varumärket i Sverige i den årliga undersökningen, Sustainable Brand Index.

Vad ser du som den främsta orsaken till att ni har tagit förstaplatsen?
– Först och främst: att folk har röstat på oss och gett oss sitt förtroende är verkligen jätteroligt. Vi är väldigt glada över att ha hamnat på förstapositionen. Vi har blivit tydligare och manifesterar bättre det vi har stått för väldigt länge. Vi har tagit ställning för konsumenten och viktiga matfrågor, vi har positionerat oss inom ekologiskt och inspirerat människor att äta mindre kött och mer vegetariskt. Vi har varit lite vågade där.

Läs också: Ställde om snabbt

Vilka är de största utmaningarna Coop har framför sig i sitt hållbarhetsarbete?
– Jag tror att det fortsatt finns jättemycket att göra för att inspirera folk att välja hållbara varor. Där tror jag att vi kan bli ännu bättre. Det är inte helt lätt komma ut i bruset, människor har bråttom och så ska vi samtidigt försöka få dem att köpa bra mat med mervärde.

Det är valår i år, vilka är de viktigaste hållbarhetsfrågorna för dig?
– Eftersom de flesta politiker inte är så engagerade i mat skull det vara spännande om politikerna kunde anamma FN:s 17 globala mål i alla sina strategier. Att man driver och mäter för mål 12, som är hållbar konsumtion och skickar signaler med olika styrmedel att man verkligen satsar på detta. Att vi ska satsa på det här. Det finns så mycket göra där och det finns alldeles för lite incitament.

Kan du ge några exempel?
– I dag finns inte ens nationell mätning för Per Bolund (finansmarknads- och konsumentminister, biträdande finansminister) att följa upp den hållbara konsumtionen med, hur hög är den? Börja med alla tredjepartsmärkningar, börja med initiativ för att få människor att äta mer frukt grönt, premiera att folk återanvänder, återvinner och lånar av varandra snarare än köper nytt. Börja ställa om Sverige till fossilfritt i alla dimensioner. Här tror jag att Sverige kan bli bäst i världen om vi verkligen vill.

Du vann pris som årets hållbarhetschef förra året också. Det måste vara rätt roligt på jobbet och att vara du just nu?
– Ja det är jättekul! Det är fantastiskt att vi vinner alla dessa utmärkelser som bästa chefen, Sveriges grönaste varumärke med Änglamark i tisdags och så det här. Det är värsta vinstregnet just nu.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Coop-etablering upprör i Dalarna

Ica Nära Roma återuppstår

Tillfällig butik räddar sommarhandeln.

Ställde om snabbt

Bärfrämjandet: Jordgubbsbrist i hetaste veckan

Fint väder ger säljboost

Dagligvaruhandeln vinner på sol och värme.

Lidl får konkurrens

KF tar upp konkurrensen med Lidl på lokal marknad.

Nyhetsbrev

Coop Forum Ingelsta stänger

Arkiv

Lilla Coop gör entré i Sunnemo

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Så hanteras matsvinnet bäst

Reitans rockad – hon blir ny vd i Sverige

På nytt jobb
Från Arla till Dagrofa

Han byter brittisk chefspost mot toppuppdraget hos dansk dagligvarukoncern.

Hundratals kilo gammal mat beslagtogs i butik

42 sätt att minska matsvinnet

Ny svensk handlingsplan

Servicehandelsdagarna flyttar

Nu är nya Trossen invigd

Rootfruit till Island via Danmark

På nytt jobb
Han blir Lidls nya fastighetsdirektör

Efterträder Sverigechefen Johan Augustsson.

Nu är det sill-y season!

På nytt jobb
Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

Blir chef för nya hållbarhets- och kvalitetsenheten.

Lidl slår tillbaka: "Har genomfört åtgärderna"

Delar inte Arbetsmiljöverkets bild om fortsatta missförhållanden.

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Det är svenskarnas favoritbär

Arbetsmiljöverket hotar Lidl med böter

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Matpriserna drar ifrån

Willys kommer till Söder

Fokus på e-handelskonkurrens i ny rapport

Nu tar Axfood upp kampen mot Apotea

Plus

Norrmännen drar urstark gränshandel

Kedjan som lockar ungdomar

Paolo Robertos pizza kommer till macken

Ingen var nära Nära

Tre av fyra kan beställa nätmat

Extrabutiken i Avesta upphör

Sänd till en kollega

0.249