Hallå där! Louise König, hållbarhetschef, Coop

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Coop firade en ny hållbarhetstriumf när man blev utsedda av kunderna till det mest hållbara varumärket i Sverige i den årliga undersökningen, Sustainable Brand Index.

Vad ser du som den främsta orsaken till att ni har tagit förstaplatsen?
– Först och främst: att folk har röstat på oss och gett oss sitt förtroende är verkligen jätteroligt. Vi är väldigt glada över att ha hamnat på förstapositionen. Vi har blivit tydligare och manifesterar bättre det vi har stått för väldigt länge. Vi har tagit ställning för konsumenten och viktiga matfrågor, vi har positionerat oss inom ekologiskt och inspirerat människor att äta mindre kött och mer vegetariskt. Vi har varit lite vågade där.

Läs också: Coop får Guldfisk

Vilka är de största utmaningarna Coop har framför sig i sitt hållbarhetsarbete?
– Jag tror att det fortsatt finns jättemycket att göra för att inspirera folk att välja hållbara varor. Där tror jag att vi kan bli ännu bättre. Det är inte helt lätt komma ut i bruset, människor har bråttom och så ska vi samtidigt försöka få dem att köpa bra mat med mervärde.

Det är valår i år, vilka är de viktigaste hållbarhetsfrågorna för dig?
– Eftersom de flesta politiker inte är så engagerade i mat skull det vara spännande om politikerna kunde anamma FN:s 17 globala mål i alla sina strategier. Att man driver och mäter för mål 12, som är hållbar konsumtion och skickar signaler med olika styrmedel att man verkligen satsar på detta. Att vi ska satsa på det här. Det finns så mycket göra där och det finns alldeles för lite incitament.

Kan du ge några exempel?
– I dag finns inte ens nationell mätning för Per Bolund (finansmarknads- och konsumentminister, biträdande finansminister) att följa upp den hållbara konsumtionen med, hur hög är den? Börja med alla tredjepartsmärkningar, börja med initiativ för att få människor att äta mer frukt grönt, premiera att folk återanvänder, återvinner och lånar av varandra snarare än köper nytt. Börja ställa om Sverige till fossilfritt i alla dimensioner. Här tror jag att Sverige kan bli bäst i världen om vi verkligen vill.

Du vann pris som årets hållbarhetschef förra året också. Det måste vara rätt roligt på jobbet och att vara du just nu?
– Ja det är jättekul! Det är fantastiskt att vi vinner alla dessa utmärkelser som bästa chefen, Sveriges grönaste varumärke med Änglamark i tisdags och så det här. Det är värsta vinstregnet just nu.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Pressbyrån på Karolinska

Expanderar vidare till Älmhult

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Nyhetsbrev

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Arkiv

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Lakritskedjan expanderar

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Coop får Guldfisk

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Plus

Här gör fryst succé

Ica Maxi Kalmar förklarar varför de nått stora framgångar inom djupfryst.

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Apotek Hjärtat öppnar två nya minutkliniker

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

De har Sveriges nöjdaste kunder

Han har årets favoritbutik

Sänd till en kollega

0.244