Hallå där! Louise König, hållbarhetschef, Coop

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Coop firade en ny hållbarhetstriumf när man blev utsedda av kunderna till det mest hållbara varumärket i Sverige i den årliga undersökningen, Sustainable Brand Index.

Vad ser du som den främsta orsaken till att ni har tagit förstaplatsen?
– Först och främst: att folk har röstat på oss och gett oss sitt förtroende är verkligen jätteroligt. Vi är väldigt glada över att ha hamnat på förstapositionen. Vi har blivit tydligare och manifesterar bättre det vi har stått för väldigt länge. Vi har tagit ställning för konsumenten och viktiga matfrågor, vi har positionerat oss inom ekologiskt och inspirerat människor att äta mindre kött och mer vegetariskt. Vi har varit lite vågade där.

Läs också: Köttkriget igång: ”Priset rekordlågt”

Vilka är de största utmaningarna Coop har framför sig i sitt hållbarhetsarbete?
– Jag tror att det fortsatt finns jättemycket att göra för att inspirera folk att välja hållbara varor. Där tror jag att vi kan bli ännu bättre. Det är inte helt lätt komma ut i bruset, människor har bråttom och så ska vi samtidigt försöka få dem att köpa bra mat med mervärde.

Det är valår i år, vilka är de viktigaste hållbarhetsfrågorna för dig?
– Eftersom de flesta politiker inte är så engagerade i mat skull det vara spännande om politikerna kunde anamma FN:s 17 globala mål i alla sina strategier. Att man driver och mäter för mål 12, som är hållbar konsumtion och skickar signaler med olika styrmedel att man verkligen satsar på detta. Att vi ska satsa på det här. Det finns så mycket göra där och det finns alldeles för lite incitament.

Kan du ge några exempel?
– I dag finns inte ens nationell mätning för Per Bolund (finansmarknads- och konsumentminister, biträdande finansminister) att följa upp den hållbara konsumtionen med, hur hög är den? Börja med alla tredjepartsmärkningar, börja med initiativ för att få människor att äta mer frukt grönt, premiera att folk återanvänder, återvinner och lånar av varandra snarare än köper nytt. Börja ställa om Sverige till fossilfritt i alla dimensioner. Här tror jag att Sverige kan bli bäst i världen om vi verkligen vill.

Du vann pris som årets hållbarhetschef förra året också. Det måste vara rätt roligt på jobbet och att vara du just nu?
– Ja det är jättekul! Det är fantastiskt att vi vinner alla dessa utmärkelser som bästa chefen, Sveriges grönaste varumärke med Änglamark i tisdags och så det här. Det är värsta vinstregnet just nu.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Finalisterna klara inför Dagligvarugalan

Ta del av hela listan inför Sveriges viktigaste branschevent.

Hallå där, Johannes Cullberg!

Grundare och vd av Paradiset och en av talarna på Retaildagen.

Kattungar hittades på Icas centrallager

Märkligt fynd i Helsingborg.

Ica släpper världsunik tjänst

Nu kan Icas kunder mäta sin egen klimatpåverkan.

Skärgårdshandlarens megasommar

Köttkriget igång: ”Priset rekordlågt”

Sommarens torka har tvingat bönderna till nödslakt. Nu driver hela Ica-blocket en kraftig prispress på svenskt kött. "När Ica går ut så här brett visar de tydligt att det är det här priset som gäller", säger Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen till Fri Köpenskap.

Nyhetsbrev

Bristande kunskap om livsmedelsförpackningar

Arkiv

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Grillentusiast JO-anmäler länsstyrelsen

Sommarens totala eldningsförbud gjorde många grillentusiaster besvikna.

Konsum i Karlstad bygger om

Zetadisplay dubblade omsättningen

På nytt jobb
Ny CTO för Matsmart

Ska bygga matjättens nästa plattform.

Magnus Rosén lämnar som e-handelschef på Ica

Icas darkstore-satsning pressar resultaten i det andra kvartalet. – Det är helt mitt eget beslut, säger han till Fri Köpenskap.

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

Kinnevik satsar på norsk nätmat

Nu kan du prata med MonICA

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Misstänkt grov mordbrand hos Coop Extra i Fagersta

Ny nod för life science och livsmedel

Livsmedelskedjor bygger laddstationer i Tyskland

Flera detaljhandelskedjor i Tyskland satsar nu på att kunna erbjuda snabbladdstationer utanför sina varuhus.

Värmen sänker tron på framtiden

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Karma tar in mer kapital - dagligvaruhandeln i fokus

Axfood om torkan: ”Vi kommer att få leva med effekterna länge”

Sommarens hetta och torka har tvingat många köttbönder till nödslakt. - Vi kommer att få leva med effekterna under en lång tid framöver, säger Claes Salomonsson, presschef hos Axfood.

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Butik skänkte godis efter olycka

Aldi rustar upp 150 butiker

Synen på e-handel förändras

Importföretag firar framgångar

Matpriserna stiger i värmen

Domsjö fabrikers nya produkt kan göra korvskinn av trä

Nu startar äppelskörden

Solskyddskrämer säljer som smör

Ölen kan bli dyrare

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Torkan tvingar kedjan till småpotatis

Sänd till en kollega

0.186