23948sdkhjf

Hallå där! Louise König, hållbarhetschef, Coop

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Coop firade en ny hållbarhetstriumf när man blev utsedda av kunderna till det mest hållbara varumärket i Sverige i den årliga undersökningen, Sustainable Brand Index.

Vad ser du som den främsta orsaken till att ni har tagit förstaplatsen?
– Först och främst: att folk har röstat på oss och gett oss sitt förtroende är verkligen jätteroligt. Vi är väldigt glada över att ha hamnat på förstapositionen. Vi har blivit tydligare och manifesterar bättre det vi har stått för väldigt länge. Vi har tagit ställning för konsumenten och viktiga matfrågor, vi har positionerat oss inom ekologiskt och inspirerat människor att äta mindre kött och mer vegetariskt. Vi har varit lite vågade där.

Läs också: Coop satsar 100 miljoner på nätet

Vilka är de största utmaningarna Coop har framför sig i sitt hållbarhetsarbete?
– Jag tror att det fortsatt finns jättemycket att göra för att inspirera folk att välja hållbara varor. Där tror jag att vi kan bli ännu bättre. Det är inte helt lätt komma ut i bruset, människor har bråttom och så ska vi samtidigt försöka få dem att köpa bra mat med mervärde.

Det är valår i år, vilka är de viktigaste hållbarhetsfrågorna för dig?
– Eftersom de flesta politiker inte är så engagerade i mat skull det vara spännande om politikerna kunde anamma FN:s 17 globala mål i alla sina strategier. Att man driver och mäter för mål 12, som är hållbar konsumtion och skickar signaler med olika styrmedel att man verkligen satsar på detta. Att vi ska satsa på det här. Det finns så mycket göra där och det finns alldeles för lite incitament.

Kan du ge några exempel?
– I dag finns inte ens nationell mätning för Per Bolund (finansmarknads- och konsumentminister, biträdande finansminister) att följa upp den hållbara konsumtionen med, hur hög är den? Börja med alla tredjepartsmärkningar, börja med initiativ för att få människor att äta mer frukt grönt, premiera att folk återanvänder, återvinner och lånar av varandra snarare än köper nytt. Börja ställa om Sverige till fossilfritt i alla dimensioner. Här tror jag att Sverige kan bli bäst i världen om vi verkligen vill.

Du vann pris som årets hållbarhetschef förra året också. Det måste vara rätt roligt på jobbet och att vara du just nu?
– Ja det är jättekul! Det är fantastiskt att vi vinner alla dessa utmärkelser som bästa chefen, Sveriges grönaste varumärke med Änglamark i tisdags och så det här. Det är värsta vinstregnet just nu.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Coop satsar 100 miljoner på nätet

Coop lanserar sin största satsning någonsin på e-handeln. 100 miljoner kronor investeras i en helt ny plattform.

Chefen har ordet
Skillnaden mellan död och återfödelse

”Prissättningen är ganska random”

Arla satsar mångmiljonbelopp på forskning

Ska leda till en mer miljöneutral livsmedelsproduktion.

Ica fixade 970 jobb till nyanlända

31 arbetsgivare deltog i regeringens initiativ 100-klubben. 26 procent av alla nyanlända anställdes av Ica. Nu går satsningen i graven.

Här planeras ny Lidl-butik

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Dagligvarugalan
Här får osten ta plats

Därför vann Ica Kvantum Sollentuna priset för Årets Ostavdelning.

Zoégas minskar sina koldioxidutsläpp

Genom att minska mängden plast reduceras koldioxidutsläppen.

1

Nu går engångsgrillen mot sin död

Maskiner ska åldersbestämma kunden

Ny teknik till 70 Coop-butiker

Här är kedjans nya grepp kring matsvinnet.

Bröstbakelse blir mustasch

Coop Värmland bakar för att hjälpa mot cancer.

Icas monsterbajs ska lyfta säljet

På nytt jobb
Han ska driva ny butik i Kungälv

Simris Algs framtid i EU snart klar

Grossister håller på årets Kalix löjrom

Kronfågel och KLS Ugglarps i samarbete

"Detta kommer att skapa en solid grund för gemensam tillväxt"

Plus

Matsmarts vd: "Det här är det roligaste jag någonsin gjort"

Mötet: Karl Andersson, vd på Matsmart om kärleken till företaget och möjligheten att ändra riktningen i samhället.

Minstingarna får Lidls uppmärksamhet

Nu ska bland annat barnklädesförsäljningen lyftas fram.

Plus

Chefsintervjun
Nu bryter vd:n den kompakta tystnaden

Han vill att ärtan ska ta "revansch".

Premiär för Lidl på dyra gatan

Coop utsatta för sms-bluff

Postbossen slår larm: ”Logistiken knäckfrågan”

50 000 lastbilschaufförer går i pension inom tio år. Men bara 20 000 utbildningsplatser finns. ”Ett stort problem för hela handeln”.

Inför paketkaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

Tyskarna fortsätter ta andelar

Hemköp tar Lidl-utspelet med ro

Byter ut glödlampor – tjänar 1,8 miljarder

Här kommer nästa Dollarstore

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Liten del matsvinn går till behövande

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Sverige är bäst på kontantlöshet

Shopgun tar sikte på reklambladen

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Sänd till en kollega

0.232