Vi rider på matsnacket

Mat är big business som aldrig förr. Alla vill exploatera möjligheterna, från att ta vara på branschglidningen till att skapa nya forum för att prata mat. För att prata mat är det hetaste vi kan göra just nu. Att vara matnörd är inne. Dietister och livsmedelstekniker och livsmedelshygienister som pratar tarmhälsa ansågs tidigare som lite småtråkiga, de är nu värsta stjärnorna.

Mat är förknippat med vårt utseende (att se bra ut är viktigare än god hälsa, men vi gömmer oss bakom hälsobegreppet), moral och politik. Visst, apelsinerna från Chile som bojkottades på 70-talet och rårisvänstern var också politik. Och mat har alltid signalerat klasstillhörighet och byggt familjegemenskap. 

Men nu signalerar inte bara vår kosthållning vår identitet och moral och i förlängningen vår politiska hållning, skillnaden är att maten är en vattendelare i det offentliga rummet.
Är du köttätare på en raw foodrestaurang på Söder så känner du säkert av det.
Mat står som aldrig förr som spegel för både de egna värderingarna som samhällsvärderingarna.

Etik och moral sitter som klibbigt ris ihop med mat och hälsa.
Veganskt, ekologiskt, lchf, paleo, medelhavsdieten, småskaligt och lokalt – allt går att sälja i alla kanaler. Från bloggaren och tidningen till färdigmaten och restaurangen. Det är där pengarna finns – hos den ängsliga konsumenten. För Sverige är nog världens ängsligaste land med individer som försöker äta rätt. Vad det nu är.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Pressbyrån på Karolinska

Expanderar vidare till Älmhult

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Nyhetsbrev

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Arkiv

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Lakritskedjan expanderar

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Coop får Guldfisk

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Plus

Här gör fryst succé

Ica Maxi Kalmar förklarar varför de nått stora framgångar inom djupfryst.

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Apotek Hjärtat öppnar två nya minutkliniker

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

De har Sveriges nöjdaste kunder

Han har årets favoritbutik

Sänd till en kollega

0.236