23948sdkhjf

Vi rider på matsnacket

Mat är big business som aldrig förr. Alla vill exploatera möjligheterna, från att ta vara på branschglidningen till att skapa nya forum för att prata mat. För att prata mat är det hetaste vi kan göra just nu. Att vara matnörd är inne. Dietister och livsmedelstekniker och livsmedelshygienister som pratar tarmhälsa ansågs tidigare som lite småtråkiga, de är nu värsta stjärnorna.

Mat är förknippat med vårt utseende (att se bra ut är viktigare än god hälsa, men vi gömmer oss bakom hälsobegreppet), moral och politik. Visst, apelsinerna från Chile som bojkottades på 70-talet och rårisvänstern var också politik. Och mat har alltid signalerat klasstillhörighet och byggt familjegemenskap. 

Men nu signalerar inte bara vår kosthållning vår identitet och moral och i förlängningen vår politiska hållning, skillnaden är att maten är en vattendelare i det offentliga rummet.
Är du köttätare på en raw foodrestaurang på Söder så känner du säkert av det.
Mat står som aldrig förr som spegel för både de egna värderingarna som samhällsvärderingarna.

Etik och moral sitter som klibbigt ris ihop med mat och hälsa.
Veganskt, ekologiskt, lchf, paleo, medelhavsdieten, småskaligt och lokalt – allt går att sälja i alla kanaler. Från bloggaren och tidningen till färdigmaten och restaurangen. Det är där pengarna finns – hos den ängsliga konsumenten. För Sverige är nog världens ängsligaste land med individer som försöker äta rätt. Vad det nu är.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ica tecknar storavtal med Coor

Uppdaterat: Bombhot mot Maxi var falskt

Avspärrningarna är upphävda och kunder släpps åter in i butiken.

Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Mer dagligvaruhandel planeras i Lidingö centrum

Axfood fimpar engångsgrillarna

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Tesco satsar på små premiumbutiker

1

Till attack mot skatt på plastkassar

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Coop-handlare blev Årets företagare

Livsmedelsgrossist märkte fel – får betala 100 000

Toppcheferna: ”Därför tatuerade vi in #coopärcoolt”

Då rullas Hemköps nya matmoduler ut

Hon är moderator för Retaildagen

Utökat matutbud går hem hos Circle K

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

På nytt jobb
Ny butikschef på Coop i Ullånger

FK på Messenger – du har väl inte missat det?

"Läsare hos flera andra medier har uppskattat den här möjligheten".

Ny skatt på plastpåsar – blir dubbelt så dyra

Fazer köper matföretag – satsar på havre

Hälften tråkas ut av e-handel

Ny majoritetsägare för Paradiset

"Verksamheten är i ett perfekt skede för att skalas upp."

Ny Kvantum i centrala Stockholm blir pilot för nytt koncept

Handlaren: Butiken ska bli en matdestination.

Surtantens lägger ner

Ägarperspektivet ska bli tydligare i KF-bolagen

Svag månad för dagligvaruhandeln

Fyra rån på en månad – då lägger närbutiken ner

Paradiset och Midsona startar företag ihop

På nytt jobb
Bergendahls får ny finanschef

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

"Det finns en riktig nybyggaranda i rörelsen"

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Stiltje i livsmedelspriserna

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Visbybutiken mest hållbar

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

Coop och Willys undvek Lidls öde

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.161