23948sdkhjf

Optimismen i handeln ökar

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Handlarnas framtidstro blir ljusare i takt med att solen tittar fram. Störst optimism finns i e-handeln.

Efter flera månaders sviktande förväntningar inför framtiden ökar nu optimismen inom handeln. Det visar Handelsbarometern för april.

Läs också: Hon ska hjälpa handeln mot bedrägerier

Framtidsindikatorn för butikshandeln steg fem enheter från mars och landade på 95,1. Ökningen berodde främst på högre förväntningar på försäljningen. 95,1 är 4,7 enheter lägre än framtidsindikatorn för april förra året.

Även om optimismen generellt är högre inom e-handeln så var ökningen för månaden mindre,: från 117,6 i mars till 118,3. Mätningarna för e-handeln inleddes i februari i år så det finns inga siffror från 2017 att jämföra med.

– Det råder våroptimism i handeln efter flera tröga månader. Butikerna är laddade med ett nytt sortiment och kunderna behöver rusta sig inför utomhussäsongen. Det kan ge en välbehövlig andningspaus i den digitala transformation som handeln går igenom, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel, i Handelsbarometern.

Större optimism i e-handeln

När det gällde framtidstron på försäljningen ökade den med 7,7 enheter till 99,3 för butikshandeln och med 1,6 enheter till 131,9 för näthandeln. Förväntningarna på antalet anställda i fysisk butik landade på 94,9 (en ökning med 5,1 enheter) och på 120,3 (upp 5,8 enheter) för e-handeln. När det gäller lönsamheten var framtidsindikatorn 91,2 (upp 2,1 enheter) för fysisk handel medan den minskade med 5,5 enheter för näthandeln, och landade på 102,6.

Tror mest på egna butiken

När det gäller förväntningarna på den egna butiken ligger de traditionsenligt på en högre nivå än för andra. Framtidstron för den egna butiken minskade med 0,3 enheter och landade på 104,6. Det är drygt två enheter lägre än i april förra året. För detaljhandeln ökade framtidsindikatorn med 5,0 enheter till 95,1.

Handlarna inom dagligvaruhandeln är mer optimistiska än sällanköpsvaruhandeln. Branschernas framtidsindikator landar på 99,6 (upp 4,5 enheter) respektive 90,5 (upp 5,3). Båda ligger dock en bra bit under e-handeln vars framtidsindikator som sagt landade på 118,3.

Handelsbarometern är Svensk Handels månatligen återkommande indikator över detaljhandelns utveckling. Den tas fram i samarbete med HUI Research och ger en inblick i hur branschens företag tror att omsättning, lönsamhet och sysselsättning kommer att utvecklas de kommande tre månaderna.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Coop satsar 100 miljoner på nätet

Coop lanserar sin största satsning någonsin på e-handeln. 100 miljoner kronor investeras i en helt ny plattform.

Chefen har ordet
Skillnaden mellan död och återfödelse

”Prissättningen är ganska random”

Arla satsar mångmiljonbelopp på forskning

Ska leda till en mer miljöneutral livsmedelsproduktion.

Ica fixade 970 jobb till nyanlända

31 arbetsgivare deltog i regeringens initiativ 100-klubben. 26 procent av alla nyanlända anställdes av Ica. Nu går satsningen i graven.

Här planeras ny Lidl-butik

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Dagligvarugalan
Här får osten ta plats

Därför vann Ica Kvantum Sollentuna priset för Årets Ostavdelning.

Zoégas minskar sina koldioxidutsläpp

Genom att minska mängden plast reduceras koldioxidutsläppen.

1

Nu går engångsgrillen mot sin död

Maskiner ska åldersbestämma kunden

Ny teknik till 70 Coop-butiker

Här är kedjans nya grepp kring matsvinnet.

Bröstbakelse blir mustasch

Coop Värmland bakar för att hjälpa mot cancer.

Icas monsterbajs ska lyfta säljet

På nytt jobb
Han ska driva ny butik i Kungälv

Simris Algs framtid i EU snart klar

Grossister håller på årets Kalix löjrom

Kronfågel och KLS Ugglarps i samarbete

"Detta kommer att skapa en solid grund för gemensam tillväxt"

Plus

Matsmarts vd: "Det här är det roligaste jag någonsin gjort"

Mötet: Karl Andersson, vd på Matsmart om kärleken till företaget och möjligheten att ändra riktningen i samhället.

Minstingarna får Lidls uppmärksamhet

Nu ska bland annat barnklädesförsäljningen lyftas fram.

Plus

Chefsintervjun
Nu bryter vd:n den kompakta tystnaden

Han vill att ärtan ska ta "revansch".

Premiär för Lidl på dyra gatan

Coop utsatta för sms-bluff

Postbossen slår larm: ”Logistiken knäckfrågan”

50 000 lastbilschaufförer går i pension inom tio år. Men bara 20 000 utbildningsplatser finns. ”Ett stort problem för hela handeln”.

Inför paketkaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

Tyskarna fortsätter ta andelar

Hemköp tar Lidl-utspelet med ro

Byter ut glödlampor – tjänar 1,8 miljarder

Här kommer nästa Dollarstore

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Liten del matsvinn går till behövande

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Sverige är bäst på kontantlöshet

Shopgun tar sikte på reklambladen

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Sänd till en kollega

0.167