Kedjans självkörande el-lastbilar snart på vägarna

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Dagligvarukedja har redan avtalat om att använda den för sina transporter när den är klar.

I oktober i fjol rapporterade Fri Köpenskap om att tyska livsmedelskedjan Lidl tecknat avtal med det svenska startup-företaget Einride om att använde deras helt nyutvecklade självkörande eldrivna lastbil ”T-Pod” för sina transporter.

Nu meddelar Einride via de tyska branschtidningen Profi-Werkstatt att deras T-Pod ska vara klar för serieproduktion i september i år.

Enligt Profi-Werkstatt är Einrides affärsidé inte att sälja sina självkörande el-lastbilar utan i stället att hyra ut fordonen till företag.

T-Pod kommer att ha en räckvidd på cirka 200 kilometer och laddstationer för lastbilen kommer därför att behöva anläggas längs lastbilens transportsträckor.

Just nu befinner sig Einride i ett skede då man tar in och söker mer riskkapital för att kunna fortsätta utvecklingsarbetet. Företaget Einride har vuxit från ett tiotal anställda i början på 2017 till cirka 25 anställda vid årsskiftet och räknar man in alla externa konsulter som är engagerade i bolagets verksamhet så omfattar Einride ett 70-tal personer.

I vinter har man också provkört T-Pod på testbanan Asta Zero utanför Borås. Lastbilen är till att börja med utvecklad för att köras via fjärrstyrning, men när lagstiftning som medger det är på plats så ska T-pod kunna köras helt autonomt.

När T-Pod börjar användas av Lidl så är företagets planer att lastbilen ska köra mellan deras centrallager i Halmstad och en eller flera platser i Göteborg. Einride har satt upp ett produktionsmål på 200 T-Pod fram till år 2020 och man har redan kunder till samtliga 200 lastbilar, meddelar Einrides vd till media.

Einrides vd Robert Falck jobbade tidigare som chef inom Volvo Lastvagnar och han menar att synsättet inom transportnäringen är delvis förlegat, och tar kritik mot T-Pods räckvidd som ett exempel.

– Räckvidden är sekundär. I grund och botten handlar det om att lösa den transport man är satt att göra, sade Robert Falck i en intervju i tidningen Ny Teknik nyligen.

I intervjun med Ny Teknik ger Robert Falck också en känga till Scanias chefsingenjör för elektromobilitet, Nils-Gunnar Vågstedt, som i en annan intervju med tidningen hånade Teslas ellastbil Semi, då han sa att Semi är ”bra för att transportera chipspåsar”:

Beläggningsgraden i dagens lastbilar är 37 procent. Det är mycket luft som körs omkring. Diskussionen om att man behöver jättemotorer är ett uttryck för ett macho-perspektiv. Ska du köra 80-tonsbilar med grus behöver du en stor dieselmotor, men inte annars, säger Falck till Ny Teknik.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Butik på Södermalm får klartecken

Oväntat bra för Cloetta

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Tyskarna förväntas växa

Svagt uppåt för Strongpoint

Nyhetsbrev

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Arkiv

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Pressbyrån på Karolinska

Expanderar vidare till Älmhult

Lakritskedjan expanderar

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Coop får Guldfisk

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Plus

Här gör fryst succé

Ica Maxi Kalmar förklarar varför de nått stora framgångar inom djupfryst.

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

Sänd till en kollega

0.194