Kedjans självkörande el-lastbilar snart på vägarna

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Dagligvarukedja har redan avtalat om att använda den för sina transporter när den är klar.

I oktober i fjol rapporterade Fri Köpenskap om att tyska livsmedelskedjan Lidl tecknat avtal med det svenska startup-företaget Einride om att använde deras helt nyutvecklade självkörande eldrivna lastbil ”T-Pod” för sina transporter.

Nu meddelar Einride via de tyska branschtidningen Profi-Werkstatt att deras T-Pod ska vara klar för serieproduktion i september i år.

Enligt Profi-Werkstatt är Einrides affärsidé inte att sälja sina självkörande el-lastbilar utan i stället att hyra ut fordonen till företag.

T-Pod kommer att ha en räckvidd på cirka 200 kilometer och laddstationer för lastbilen kommer därför att behöva anläggas längs lastbilens transportsträckor.

Just nu befinner sig Einride i ett skede då man tar in och söker mer riskkapital för att kunna fortsätta utvecklingsarbetet. Företaget Einride har vuxit från ett tiotal anställda i början på 2017 till cirka 25 anställda vid årsskiftet och räknar man in alla externa konsulter som är engagerade i bolagets verksamhet så omfattar Einride ett 70-tal personer.

I vinter har man också provkört T-Pod på testbanan Asta Zero utanför Borås. Lastbilen är till att börja med utvecklad för att köras via fjärrstyrning, men när lagstiftning som medger det är på plats så ska T-pod kunna köras helt autonomt.

När T-Pod börjar användas av Lidl så är företagets planer att lastbilen ska köra mellan deras centrallager i Halmstad och en eller flera platser i Göteborg. Einride har satt upp ett produktionsmål på 200 T-Pod fram till år 2020 och man har redan kunder till samtliga 200 lastbilar, meddelar Einrides vd till media.

Einrides vd Robert Falck jobbade tidigare som chef inom Volvo Lastvagnar och han menar att synsättet inom transportnäringen är delvis förlegat, och tar kritik mot T-Pods räckvidd som ett exempel.

– Räckvidden är sekundär. I grund och botten handlar det om att lösa den transport man är satt att göra, sade Robert Falck i en intervju i tidningen Ny Teknik nyligen.

I intervjun med Ny Teknik ger Robert Falck också en känga till Scanias chefsingenjör för elektromobilitet, Nils-Gunnar Vågstedt, som i en annan intervju med tidningen hånade Teslas ellastbil Semi, då han sa att Semi är ”bra för att transportera chipspåsar”:

Beläggningsgraden i dagens lastbilar är 37 procent. Det är mycket luft som körs omkring. Diskussionen om att man behöver jättemotorer är ett uttryck för ett macho-perspektiv. Ska du köra 80-tonsbilar med grus behöver du en stor dieselmotor, men inte annars, säger Falck till Ny Teknik.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Nu står det klart: Här är Årets Butik 2018

Priset för Årets Butik på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Nacka.

På nytt jobb
Hon ska öka tillväxten inom livsmedelsproduktion

Hemköp minskar matsvinn med Karma

Krönika
Modern säkerhet kan bidra till vinsten

"Den digitala utvecklingen med smarta kameror och RFID-teknik i spetsen kan både skydda handeln och bidra till vinst", skriver Hans Molin, vd på IT-säkerhetsbolaget Secits, i en gästkrönika.

Här öppnar Coop Online

Lidl-bossen om butiken på Östermalm

"Vi fungerar bäst där man har pengar."

Nyhetsbrev

Dagligvarukedja ingår i fossilfritt samarbete

Arkiv

Butiken tvingas ha folie bakom disken

Lidl öppnade nytt i Kristianstad

Kunderna ratar kassabetalning

Tre av fyra föredrar att scanna eller checka ut varorna själva än att betala i kassan, visar en färsk undersökning.

Australiens jordgubbsodlare drabbade av nålsabotage

Nålar har hittats i jordgubbar över hela landet – det har lett till att odlare skaffar metalldetektorer, samtidigt som regeringen kraftigt skärper straffen för matsabotage.

Dagligvarugalan
Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2018

Under dagligvarubranschens stora galatillställning korades 20 lyckliga vinnare.

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Kassazon

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Ostavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Tidskriftsbutik

Dagligvarugalan
De drev Årets Kampanj

Dagligvarugalan
De fick priset för Årets Förbutik

Dagligvarugalan
Det här är årets Djupfrystavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets Dryckesavdelning

Priset för Årets Dryckesavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Kalmar.

Dagligvarugalan
De har Årets Fiskavdelning

Dagligvarugalan
De stod för Årets Matinspiration

Dagligvarugalan
Det här är Årets Leverantör

Dagligvarugalan
De vann pris som Årets digitaliserade butik

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Mejeriavdelning

Priset för Årets Mejeriavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Supermarket Munka Ljungby

Dagligvarugalan
Här finns årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Dagligvarugalan
Hon är Årets Syftesdrivna ledare

Dagligvarugalan
De belönas för årets bästa Hållbarhetsinitiativ

Dagligvarugalan
Den här butiken har Årets Brödavdelning

Dagligvarugalan
Han vann årets Hederspris

Dagligvarugalan
Här är årets bästa Frukt & Gröntavdelning

Sänkt matmoms har inte gett önskad effekt

Tesco's startar ny lågpriskedja

Arlas drickyoghurt blir eget varumärke

Dagligvarugalan
Tio år av inspiration

Årets glögg släpps idag

Sänd till en kollega

0.878