Oatly ökar takten efter USA-framgångar

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Havredrycken mäkta populär bland caféer – nu ska Oatly öka tillverkningen i USA med 50 procent, rapporterar Bloomberg.

Oatlys havredryck har blivit en hit bland amerikanska baristas, caféer och kaffedrickare – så pass att vissa fått vänta veckor på nya leveranser.

Därför kommer Oatlys amerikanska gren nu satsa på att öka produktionstakten, rapporterar Bloomberg.

För att möta efterfrågan kommer Oatly tillsammans med sina tillverkningspartners öka tillverkningen med 50 procent till sommaren, uppger Mike Messersmith, ansvarig för Oatlys amerikanska verksamhet, till Bloomberg.

Läs också: Hundratals anställda kan förlora jobbet

Malmö-företaget tog sin första steg på den amerikanska marknaden i september 2016, då genom Jab Holding Company-ägda företaget Intelligentsia. Från kedjans elva kaffebarer har Oatly sedan dess tagit plats hos drygt 1 000 caféer i landet och börjar även synas i dagligvaruhandeln.

Läs också: Lidls expansion – ett magplask

Trenduppsvinget för havrebaserade mjölksubstitut betyder även att amerikanska företag ökar. Ett av dem är Pacific foods of Oregon, som tillverkat en havredryck i över 20 år – de kommer nu också satsa på ökad produktion.

– Vi har sett en ökning av efterfrågan på våra havreprodukter utöver vad vi kunde leverera, säger Pacific foods of Oregons brand manager Kimberly Nieves till Bloomberg.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Butik på Södermalm får klartecken

Oväntat bra för Cloetta

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Svagt uppåt för Strongpoint

Tyskarna förväntas växa

Nyhetsbrev

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Arkiv

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Lakritskedjan expanderar

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Coop får Guldfisk

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Plus

Här gör fryst succé

Ica Maxi Kalmar förklarar varför de nått stora framgångar inom djupfryst.

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

Sänd till en kollega

0.264