23948sdkhjf

Oatly ökar takten efter USA-framgångar

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Havredrycken mäkta populär bland caféer – nu ska Oatly öka tillverkningen i USA med 50 procent, rapporterar Bloomberg.

Oatlys havredryck har blivit en hit bland amerikanska baristas, caféer och kaffedrickare – så pass att vissa fått vänta veckor på nya leveranser.

Därför kommer Oatlys amerikanska gren nu satsa på att öka produktionstakten, rapporterar Bloomberg.

För att möta efterfrågan kommer Oatly tillsammans med sina tillverkningspartners öka tillverkningen med 50 procent till sommaren, uppger Mike Messersmith, ansvarig för Oatlys amerikanska verksamhet, till Bloomberg.

Läs också: Hundratals anställda kan förlora jobbet

Malmö-företaget tog sin första steg på den amerikanska marknaden i september 2016, då genom Jab Holding Company-ägda företaget Intelligentsia. Från kedjans elva kaffebarer har Oatly sedan dess tagit plats hos drygt 1 000 caféer i landet och börjar även synas i dagligvaruhandeln.

Läs också: Lidls expansion – ett magplask

Trenduppsvinget för havrebaserade mjölksubstitut betyder även att amerikanska företag ökar. Ett av dem är Pacific foods of Oregon, som tillverkat en havredryck i över 20 år – de kommer nu också satsa på ökad produktion.

– Vi har sett en ökning av efterfrågan på våra havreprodukter utöver vad vi kunde leverera, säger Pacific foods of Oregons brand manager Kimberly Nieves till Bloomberg.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Coop satsar 100 miljoner på nätet

Coop lanserar sin största satsning någonsin på e-handeln. 100 miljoner kronor investeras i en helt ny plattform.

Chefen har ordet
Skillnaden mellan död och återfödelse

”Prissättningen är ganska random”

Arla satsar mångmiljonbelopp på forskning

Ska leda till en mer miljöneutral livsmedelsproduktion.

Ica fixade 970 jobb till nyanlända

31 arbetsgivare deltog i regeringens initiativ 100-klubben. 26 procent av alla nyanlända anställdes av Ica. Nu går satsningen i graven.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Här planeras ny Lidl-butik

Arkiv

Dagligvarugalan
Här får osten ta plats

Därför vann Ica Kvantum Sollentuna priset för Årets Ostavdelning.

Zoégas minskar sina koldioxidutsläpp

Genom att minska mängden plast reduceras koldioxidutsläppen.

1

Nu går engångsgrillen mot sin död

Maskiner ska åldersbestämma kunden

Ny teknik till 70 Coop-butiker

Här är kedjans nya grepp kring matsvinnet.

Bröstbakelse blir mustasch

Coop Värmland bakar för att hjälpa mot cancer.

Icas monsterbajs ska lyfta säljet

På nytt jobb
Han ska driva ny butik i Kungälv

Simris Algs framtid i EU snart klar

Grossister håller på årets Kalix löjrom

Kronfågel och KLS Ugglarps i samarbete

"Detta kommer att skapa en solid grund för gemensam tillväxt"

Plus

Matsmarts vd: "Det här är det roligaste jag någonsin gjort"

Mötet: Karl Andersson, vd på Matsmart om kärleken till företaget och möjligheten att ändra riktningen i samhället.

Minstingarna får Lidls uppmärksamhet

Nu ska bland annat barnklädesförsäljningen lyftas fram.

Plus

Chefsintervjun
Nu bryter vd:n den kompakta tystnaden

Han vill att ärtan ska ta "revansch".

Premiär för Lidl på dyra gatan

Coop utsatta för sms-bluff

Postbossen slår larm: ”Logistiken knäckfrågan”

50 000 lastbilschaufförer går i pension inom tio år. Men bara 20 000 utbildningsplatser finns. ”Ett stort problem för hela handeln”.

Inför paketkaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

Tyskarna fortsätter ta andelar

Hemköp tar Lidl-utspelet med ro

Byter ut glödlampor – tjänar 1,8 miljarder

Här kommer nästa Dollarstore

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Liten del matsvinn går till behövande

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Sverige är bäst på kontantlöshet

Shopgun tar sikte på reklambladen

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Sänd till en kollega

0.203