23948sdkhjf

Oatly ökar takten efter USA-framgångar

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Havredrycken mäkta populär bland caféer – nu ska Oatly öka tillverkningen i USA med 50 procent, rapporterar Bloomberg.

Oatlys havredryck har blivit en hit bland amerikanska baristas, caféer och kaffedrickare – så pass att vissa fått vänta veckor på nya leveranser.

Därför kommer Oatlys amerikanska gren nu satsa på att öka produktionstakten, rapporterar Bloomberg.

För att möta efterfrågan kommer Oatly tillsammans med sina tillverkningspartners öka tillverkningen med 50 procent till sommaren, uppger Mike Messersmith, ansvarig för Oatlys amerikanska verksamhet, till Bloomberg.

Läs också: Oatly vill ha granskning av skolmjölksstödet.

Malmö-företaget tog sin första steg på den amerikanska marknaden i september 2016, då genom Jab Holding Company-ägda företaget Intelligentsia. Från kedjans elva kaffebarer har Oatly sedan dess tagit plats hos drygt 1 000 caféer i landet och börjar även synas i dagligvaruhandeln.

Läs också: Sia och Oatly gör slut

Trenduppsvinget för havrebaserade mjölksubstitut betyder även att amerikanska företag ökar. Ett av dem är Pacific foods of Oregon, som tillverkat en havredryck i över 20 år – de kommer nu också satsa på ökad produktion.

– Vi har sett en ökning av efterfrågan på våra havreprodukter utöver vad vi kunde leverera, säger Pacific foods of Oregons brand manager Kimberly Nieves till Bloomberg.
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Åtal väcks efter nazistklotter

Norskt nytänk – nattöppet utan personal

Sill för miljoner – handlarnas förväntningar ökar

Stiltje i livsmedelspriserna

Coop öppnar pop up-butik på Gotland

Videointervju: ”Bemötandet en viktig konkurrensfördel”

Anton Granlund om kundmötets betydelse för kundupplevelsen.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Matpriskollen och Köket.se inleder samarbete

Bra tryck på rekryteringen på Järvaveckan

City Gross lägger ned sin äldsta butik

50-talet tillsvidareanställda berörs.

Fri Köpenskap finns på Messenger

Du har väl inte missat att Fri Köpenskap finns på Messenger?

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Premiär för Lidls nya ess: ”Ett ultimat läge”

1

Brasilianska ambassaden ilsknar till på Paradiset

Visbybutiken mest hållbar

På nytt jobb
Ny handlare i Vissefjärda – han tar över i Lindås

Avslöjar: Lidl Halmstad första butik i världen med förarlösa transporter

Butiken får varorna levererade av självkörande lastbilar 2020.

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

E-handlarna tror på högtryck i sommar

Matpriskollen: Ännu en svensk köttfärsvecka!

Coop och Willys undvek Lidls öde

Lidl växlar upp med ny butik

Kvinna tände eld på Ica-butik och rullade ut stöldgods – nu mildras straffet

Stort förvärv i lösgodisbranschen

Coop Online fördjupar samarbete – nu i Mälardalen

Kontanterna fortsatt ohotade

Astrid och aporna återuppstår

På nytt jobb
Ny logistikchef till Matsmart

Orkla köper klassiskt importföretag

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Finskt familjeägt fiskföretag till Sverige

Lågprisvaruhuskedjans vd lämnar

Mötet
Hon tog UF-företaget hela vägen till butikshyllan

Ledare
Nettoaffären störst under nyhetstät vår

Skorpion hittades bland frukten hos Hemköp

Chefen har ordet
”Dags att förändra 103-årig affärsmodell”

Axfood säljer sin del i Direkten

Krönika
”80 000 ton brödsvinn är en skandal”

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.158