23948sdkhjf

Maten blir allt grönare

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

De svenska hushållen blir allt grönare. Dock bara på vardagar, till helgen vill vi fortfarande äta kött.

Kommunikationsbyrån Food & Friends har publicerat sin årliga mat-rapport som årligen följer upp hur folk handlar, äter och dricker i Sverige.

Läs också: Helvegetariskt – nej tack!

– Hälsa och miljö är de starkast bidragande faktorerna till att vi äter allt mer grönt. Och de unga äter mer grönt av ideologiska skäl och för att uttrycka sin identitet än vad äldre gör, från vad vi kan utläsa ur materialet, säger Pontus Dahlström, projektledare för Matrapporten på Food and friends.

En förändring är att svenskarna blir allt mer intresserade av mat och matlagning, särskilt yngre kvinnor i åldern 15-24 år, där 46 procent uppger ett matlagningsintresse. Minst intresserade är de över 55 år, endast 29 procent är intresserade.
Något förvånande är det främst kvinnor som dricker läsk.

– Vi blev lika förvånade över resultatet. Det är unga tjejer som dricker läsk. Tolv procent totalt dricker läsk som måltidsdryck och av de unga tjejerna är det 26 procent. Det är förvånande med tanke på sockerdebatten och att främst unga kvinnor säger sig vara intresserade av sin hälsa och äta mindre socker, säger Pontus Dahlström.

Under valåret har kommunikationsbyrån också gjort en korrelation mellan favoriträtt och vilket parti som svenskarna skulle rösta på. De med vego som favoriträtt röstar främst på V som får 9 procent och FI som får 1 procent av rösterna. 17 procent röstar på S och deras favoriträtt är fisk. KD, som får 1 procent är soppätare. De 2 procent som föredrar liberalerna gillar köttbullar och den största gruppen, pastaälskarna, fördelar sig främst över det borgerliga blocket där SD får 17 procent, M 12 procent, C 5 procent och MP 3 procent.

– Om vi skulle bilda regering utifrån vardagsfavoriträtt och partival skulle vi få nya konstellationer, säger Pontus Dahlström.

Rapporten baserar sig på intervjuer med 1000 personer utifrån ett representativt urval.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

Siljans Chark överlever med nya ägare

Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Nyhetsbrev

Willys tar över efter Coop – öppnar ny butik

Arkiv

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Krönika
Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Så många "Netto-butiker" kan bli Coopfranchise

Plus

Mötet
Nu skapar glassmästaren produkter med unga kvinnor som målgrupp

Dan Isaksson: ”Jag var den sista svensken att lämna när presidenten störtades”

Han blir handlare i en av Icas största butiker – säljer sin nuvarande Maxi

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Apohem växer och flyttar till nytt lager

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Ny Stora Coop – nuvarande butik läggs ned

Coop Nord etablerar en ny Stora Coop-butik i Holmsund utanför Umeå.

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

På nytt jobb
Från dagligvaruhandeln till trädgårdsbranschen

Plantagens nya vd har ett förflutet från HL Display, Ica Sverige och Procter & Gamble.

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Pricer får stororder

Urban Deli hottar upp sin webbutik

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Gateau öppnar nytt – på nätet

Nettoomställningen passerar 100-strecket

Hemköp i Halmstad satsar på e-handel

Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

Coronaviruset
Butiker inför 18-årsgräns för handsprit

Ica: Tre nycklar till hållbarhet

Walmart lyfter efter positiv delårsrapport

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.14