Nu ska kunderna följa sina klimatavtryck

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Nya verktyg och data från de stora kedjorna ska ge detaljerad information.

Att kunderna blir alltmer intresserade av att kunna veta hur stort deras klimatavtryck är kan inte ha gått någon förbi. Därför ska både Ica och Axfood nu ge sina kunder möjligheten att kunna informera sig själva som sitt avtryck.

Läs också: Apotek Hjärtat öppnar två nya minutkliniker

Ica har nu vidareutvecklat sitt av FN prisbelönta projekt Klimaträtt till en ny tjänst med namnet Mitt klimatmål. Tjänsten som är kopplad till kundens Ica-kort beräknar avtrycket utifrån data från Rise Klimatdatabas och Röös Mat-Klimat-tal varpå det går att följa det enskilda klimatavtrycket, månad för månad. Kunden kommer även kunna få tips om hur de bäst kan minska sitt klimatavtryck.

– Nu kan vi erbjuda en personlig klimatanalys av maten du handlar på Ica och visa på vilken skillnad små förändringar i vardagen kan göra, säger Kerstin Lindvall, hållbarhetsdirektör Icagruppen i ett pressmeddelande.

Även Axfood utgår från data från Rise då de inför en liknande tjänst på Mat.se. Kunderna som handlar på sajten kommer att få förslag på varor med lägre klimatpåverkan under tiden de handlar. Samtidigt kan de välja bland olika miljömärkningar.

Vid kassan kommer det att stå på kvittot hur mycket köpet påverkar klimatet och även här kommer det att finnas tips tillgängligt.

– Våra kunder blir allt mer medvetna om matens klimatpåverkan. Förändrade matvanor kan därför göra enorm skillnad. Vi vill hjälpa till med att hitta rätt bland all information och göra det enklare för kunderna att handla klimatsmart, säger Anders Jacobsson, marknadschef på Mat.se i en kommentar.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Pressbyrån på Karolinska

Expanderar vidare till Älmhult

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Nyhetsbrev

Arkiv

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Lakritskedjan expanderar

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Coop stänger Fakta-butiker

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Plus

Här gör fryst succé

Ica Maxi Kalmar förklarar varför de nått stora framgångar inom djupfryst.

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Apotek Hjärtat öppnar två nya minutkliniker

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Plus

Kvarghajpen över

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

De har Sveriges nöjdaste kunder

Han har årets favoritbutik

Närbutik rånad i Stockholm

Sänd till en kollega

0.19