23948sdkhjf

Nu ska kunderna följa sina klimatavtryck

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Nya verktyg och data från de stora kedjorna ska ge detaljerad information.

Att kunderna blir alltmer intresserade av att kunna veta hur stort deras klimatavtryck är kan inte ha gått någon förbi. Därför ska både Ica och Axfood nu ge sina kunder möjligheten att kunna informera sig själva som sitt avtryck.

Läs också: Här kan Coop få konkurrens av Ica

Ica har nu vidareutvecklat sitt av FN prisbelönta projekt Klimaträtt till en ny tjänst med namnet Mitt klimatmål. Tjänsten som är kopplad till kundens Ica-kort beräknar avtrycket utifrån data från Rise Klimatdatabas och Röös Mat-Klimat-tal varpå det går att följa det enskilda klimatavtrycket, månad för månad. Kunden kommer även kunna få tips om hur de bäst kan minska sitt klimatavtryck.

– Nu kan vi erbjuda en personlig klimatanalys av maten du handlar på Ica och visa på vilken skillnad små förändringar i vardagen kan göra, säger Kerstin Lindvall, hållbarhetsdirektör Icagruppen i ett pressmeddelande.

Även Axfood utgår från data från Rise då de inför en liknande tjänst på Mat.se. Kunderna som handlar på sajten kommer att få förslag på varor med lägre klimatpåverkan under tiden de handlar. Samtidigt kan de välja bland olika miljömärkningar.

Vid kassan kommer det att stå på kvittot hur mycket köpet påverkar klimatet och även här kommer det att finnas tips tillgängligt.

– Våra kunder blir allt mer medvetna om matens klimatpåverkan. Förändrade matvanor kan därför göra enorm skillnad. Vi vill hjälpa till med att hitta rätt bland all information och göra det enklare för kunderna att handla klimatsmart, säger Anders Jacobsson, marknadschef på Mat.se i en kommentar.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

På nytt jobb
Ica-chef går till Epicenter

Här kan Coop få konkurrens av Ica

Obemannade butiker blir franchise – 200 stycken ska upp

”Alla papper är redo och intressenterna är många. Jag har visat att det går”.

Coops grepp i 13 butiker: El-lastbil för färskvaror

Nyhetsbrev

Ica drar sig ur ytterligare en mässa

Arkiv

Ny halvpall lanseras av Svenska Retursystem

Så ska Coop Norge automatiseras

Hård smäll när kommunen tvingar äldre att handla i centrum

Billigare mat i januari

Livsmedelsbranschen växer snabbast på nätet

Chefen har ordet
Så tog vi oss genom skärselden

Boxaren in i andra ronden – planerar 30-40 nya produkter

…Och förbereder ett intåg i nya kategorier.

Ledare
Fri Köpenskap ökar snabbt – Tack för förtroendet

De kan vinna Icas entreprenörspris

Apotek Hjärtat ska komplettera Coop och Eurocash – ingen Ica planerad – ännu

På nytt jobb
Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

Så mycket ökade försäljningen i januari

Plus

Dagligvarugalan
Intern utmaning sporrade avdelningen

Två stora mål uppfyllda under året. Frysavdelningen visar positiva siffror och det blev vinst i Dagligvarugalan. Tobias Eklund sporras av tävlingar.

Första Biofach för Business Sweden

Swish vill erövra dagligvaruhandeln: Utrullning i 20 000 kassor

Crunchfish och Clearon lanserar gemensam lösning.

Gotlandsbageri återuppstår – i Coops regi

Varsel när Coop byter köttleverantör

Lidl expanderar i Malmö

Plus

Dagligvarugalan
All in med bredbar olivolja

Kinnevik: "Därför satsar vi på Mathem"

E-handelsexperten om Mathem-affären

Framgång för Pricer

På nytt jobb
Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Probi lyfte under året

Pricer i avtal med baltisk dagligvarukedja

Arla till försvar: ”Vi tittar inte på Oatly”

Ny frifräsare till Örebro

De är landets bästa spelbutik

Arla satsar på havre

Coca-Cola med ny smak

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.179