23948sdkhjf

Nu ska kunderna följa sina klimatavtryck

Nya verktyg och data från de stora kedjorna ska ge detaljerad information.

Att kunderna blir alltmer intresserade av att kunna veta hur stort deras klimatavtryck är kan inte ha gått någon förbi. Därför ska både Ica och Axfood nu ge sina kunder möjligheten att kunna informera sig själva som sitt avtryck.

Ica har nu vidareutvecklat sitt av FN prisbelönta projekt Klimaträtt till en ny tjänst med namnet Mitt klimatmål. Tjänsten som är kopplad till kundens Ica-kort beräknar avtrycket utifrån data från Rise Klimatdatabas och Röös Mat-Klimat-tal varpå det går att följa det enskilda klimatavtrycket, månad för månad. Kunden kommer även kunna få tips om hur de bäst kan minska sitt klimatavtryck.

– Nu kan vi erbjuda en personlig klimatanalys av maten du handlar på Ica och visa på vilken skillnad små förändringar i vardagen kan göra, säger Kerstin Lindvall, hållbarhetsdirektör Icagruppen i ett pressmeddelande.

Även Axfood utgår från data från Rise då de inför en liknande tjänst på Mat.se. Kunderna som handlar på sajten kommer att få förslag på varor med lägre klimatpåverkan under tiden de handlar. Samtidigt kan de välja bland olika miljömärkningar.

Vid kassan kommer det att stå på kvittot hur mycket köpet påverkar klimatet och även här kommer det att finnas tips tillgängligt.

– Våra kunder blir allt mer medvetna om matens klimatpåverkan. Förändrade matvanor kan därför göra enorm skillnad. Vi vill hjälpa till med att hitta rätt bland all information och göra det enklare för kunderna att handla klimatsmart, säger Anders Jacobsson, marknadschef på Mat.se i en kommentar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.172