23948sdkhjf

Nu ska kunderna följa sina klimatavtryck

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Nya verktyg och data från de stora kedjorna ska ge detaljerad information.

Att kunderna blir alltmer intresserade av att kunna veta hur stort deras klimatavtryck är kan inte ha gått någon förbi. Därför ska både Ica och Axfood nu ge sina kunder möjligheten att kunna informera sig själva som sitt avtryck.

Läs också: Bra tryck på rekryteringen på Järvaveckan

Ica har nu vidareutvecklat sitt av FN prisbelönta projekt Klimaträtt till en ny tjänst med namnet Mitt klimatmål. Tjänsten som är kopplad till kundens Ica-kort beräknar avtrycket utifrån data från Rise Klimatdatabas och Röös Mat-Klimat-tal varpå det går att följa det enskilda klimatavtrycket, månad för månad. Kunden kommer även kunna få tips om hur de bäst kan minska sitt klimatavtryck.

– Nu kan vi erbjuda en personlig klimatanalys av maten du handlar på Ica och visa på vilken skillnad små förändringar i vardagen kan göra, säger Kerstin Lindvall, hållbarhetsdirektör Icagruppen i ett pressmeddelande.

Även Axfood utgår från data från Rise då de inför en liknande tjänst på Mat.se. Kunderna som handlar på sajten kommer att få förslag på varor med lägre klimatpåverkan under tiden de handlar. Samtidigt kan de välja bland olika miljömärkningar.

Vid kassan kommer det att stå på kvittot hur mycket köpet påverkar klimatet och även här kommer det att finnas tips tillgängligt.

– Våra kunder blir allt mer medvetna om matens klimatpåverkan. Förändrade matvanor kan därför göra enorm skillnad. Vi vill hjälpa till med att hitta rätt bland all information och göra det enklare för kunderna att handla klimatsmart, säger Anders Jacobsson, marknadschef på Mat.se i en kommentar.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Livsmedelsgrossist märkte fel – får betala 100 000

Toppcheferna: ”Därför tatuerade vi in #coopärcoolt”

På nytt jobb
Ny butikschef på Coop i Ullånger

Då rullas Hemköps nya matmoduler ut

Hon är moderator för Retaildagen

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Arkiv

Utökat matutbud går hem hos Circle K

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

FK på Messenger – du har väl inte missat det?

"Läsare hos flera andra medier har uppskattat den här möjligheten".

Ny skatt på plastpåsar – blir dubbelt så dyra

Ny Kvantum i centrala Stockholm blir pilot för nytt koncept

Handlaren: Butiken ska bli en matdestination.

Hälften tråkas ut av e-handel

Ny majoritetsägare för Paradiset

"Verksamheten är i ett perfekt skede för att skalas upp."

Surtantens lägger ner

Fazer köper matföretag – satsar på havre

Ägarperspektivet ska bli tydligare i KF-bolagen

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

33 varslas när City Gross flyttar plock till butik

Fortsatt ljusa utsikter för dagligvaruhandeln

Coop-vd går till ny förening – efter spruckna fusionen

Ny Lidl öppnar i slutet av 2020

Svag månad för dagligvaruhandeln

Klart för ny City Gross – en annan stänger

Här byggs ny Coop-butik

Fyra rån på en månad – då lägger närbutiken ner

Paradiset och Midsona startar företag ihop

På nytt jobb
Bergendahls får ny finanschef

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

"Det finns en riktig nybyggaranda i rörelsen"

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Stiltje i livsmedelspriserna

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Visbybutiken mest hållbar

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

Coop och Willys undvek Lidls öde

Kontanterna fortsatt ohotade

Coop Online fördjupar samarbete – nu i Mälardalen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.183