23948sdkhjf

Nu ska kunderna följa sina klimatavtryck

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Nya verktyg och data från de stora kedjorna ska ge detaljerad information.

Att kunderna blir alltmer intresserade av att kunna veta hur stort deras klimatavtryck är kan inte ha gått någon förbi. Därför ska både Ica och Axfood nu ge sina kunder möjligheten att kunna informera sig själva som sitt avtryck.

Läs också: Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Ica har nu vidareutvecklat sitt av FN prisbelönta projekt Klimaträtt till en ny tjänst med namnet Mitt klimatmål. Tjänsten som är kopplad till kundens Ica-kort beräknar avtrycket utifrån data från Rise Klimatdatabas och Röös Mat-Klimat-tal varpå det går att följa det enskilda klimatavtrycket, månad för månad. Kunden kommer även kunna få tips om hur de bäst kan minska sitt klimatavtryck.

– Nu kan vi erbjuda en personlig klimatanalys av maten du handlar på Ica och visa på vilken skillnad små förändringar i vardagen kan göra, säger Kerstin Lindvall, hållbarhetsdirektör Icagruppen i ett pressmeddelande.

Även Axfood utgår från data från Rise då de inför en liknande tjänst på Mat.se. Kunderna som handlar på sajten kommer att få förslag på varor med lägre klimatpåverkan under tiden de handlar. Samtidigt kan de välja bland olika miljömärkningar.

Vid kassan kommer det att stå på kvittot hur mycket köpet påverkar klimatet och även här kommer det att finnas tips tillgängligt.

– Våra kunder blir allt mer medvetna om matens klimatpåverkan. Förändrade matvanor kan därför göra enorm skillnad. Vi vill hjälpa till med att hitta rätt bland all information och göra det enklare för kunderna att handla klimatsmart, säger Anders Jacobsson, marknadschef på Mat.se i en kommentar.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Energidryck kan komma att begränsas

Plus

Dagligvaruhandeln missar årligen hundratals miljoner kronor

Experten: Vilja och och kunskap saknas om nya kundgrupper

Plus

”Vi säljer varor från hela världen”

Krönika
Vinst att samarbeta med leverantörer

Plus

Matens framtid finns i Stockholm

Nyhetsbrev

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Arkiv

”Lågpris större hot än Amazon”

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Plus

Mötet
Hon vässar ledarskapet ytterligare

Hållbarhetschefen på Ica om sitt MBA-stipendium.

Brott mot livsmedelslagen kan ge fängelse

Så ska Ica starta e-handel i Baltikum

Han startar lokal näthandel

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Ökar från 50 till drygt 90 procent ägandeskap och fördjupar samarbetet.

Dole säljer i Sverige och Finland

Helautomatiska måltidslösningar

Dagabs nya färskvarulager får fokus på färdigt.

Ekologisk mat är sämre för klimatet

Coop dubbla finalister

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Frifräsare öppnar intill Ica i förorten

Mångkulturellt sortiment, e-handel och synergier med en järnaffär i fokus.

Ica-butik stänger

Ica ökar investeringarna

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Postpanik på Coop

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Priserna fortsätter att dala

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

Easyfill i deal med Carrefour

Två toppar årets julöl

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Sänd till en kollega

0.25