23948sdkhjf

"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Från apoteket till Hemköp - nu börjar Marcus Ahrén bli varm i kläderna.

Efter åtta år som regionchef i Stockholm hos Apoteket AB har Marcus Ahrén tagit klivet över till Hemköp. Yrkestiteln är densamma, men branschen är annorlunda. Efter ungefär två månader på nya jobbet börjar han känna sig hemma.

– Jag har kommit in i det nu. Jag har haft en väldigt lång och gedigen introduktion och fått väldigt fint välkomnande. Nytt företag, nya rutiner, nya människor och mycket att sätta sig in i. Men nu efter två månader börjar jag bli varm i kläderna. Det känns bra, det är verkligen kul!

Hur känns det att jobba inom dagligvaruhandeln i allmänhet och just Hemköp i synnerhet?

– Jag är uppväxt inom Ica och känner mig väldigt hemma i den här branschen. Jag tycker att det är superkul med tempot, pulsen, trycket - allt som händer i den här branschen. Sen tycker jag också att det är roligt, vilket var anledningen hoppade på det här när möjligheten dök upp, det jag jobbar med inom Hemköp, allt som branschen står inför med digitalisering, branschglidningen och frågan vad som kommer att hända med köpcentrumen, där dagligvaruhandeln är en stark aktör. Då är det väldigt spännande att vara med där det händer.

När undertecknad träffade Jonas Arnberg, vd på HUI Research, och pratade framtid för dagligvaruhandeln så berättade han att han aldrig mer kommer att handla i en stormarknadsbutik. Det tar helt enkelt för mycket tid. Men att det skulle vara tidsödande och tråkigt att handla i butik håller inte Marcus med om.

– Nej, tycker jag inte, inte alls. Sen så har ju vi på Hemköp, och kanske hela branschen i stort, ett jobb att göra där. Vi kan göra mycket mer när det kommer till att inspirera och locka. Fortfarande 2018 är en av svårare frågorna vad ska vi äta i kväll, skrattar han och fortsätter:

– Inom Hemköp jobbar vi mycket med ekologiskt och vegetariskt. Hållbarhet viktigt för oss och kan vi inspirera våra kunder att en dag i veckan byta ut köttet mot vegetariskt, alternativt öka på den ekologiska försäljningen kan vi kanske också göra det intressantare handla. Sen kanske inte bulkvarorna är så inspirerande, men de kanske man kan handla på annat sätt, till exempel på nätet.

Dagligvaruhandeln i dag står inför en rad utmaningar. Man var sist på bollen vad gäller e-handel, men har sen å andra sidan kanske lyckats allra bäst med logistiken där. Butikerna kommer dock även fortsatt att vara viktiga och fylla sin unika funktion. Men frågan är om det är i stormarknaden, eller det mindre och lokala formatet som framtiden finns?

– Här behöver jag inte gå så långt, utan kan gå till mig själv. Om jag kan få en butik att stötta mig i att jag och min familj kan äta bättre och bidra till både hållbarhet och en bättre hälsa för oss som familj där vi i någon mening påverkar miljön positivt är ju det en stor hjälp. Vi vet om att det vi äter har en stor miljöpåverkan. Det som är framtiden för butiker är att paketera hela lösningar där det är enkelt för mig att välja rätt, klimatsmart och hållbart - att underlätta det valet för kunden.

Hur handlar du själv dina dagligvaror?

– Jag handlar på tre olika sätt. Det snabba, kvicka och enkla på tisdagskvällen när man behöver fylla på till frukost till exempel och sen lite mer veckobetonade inköp, som vi i mitt fall gör på en Willys. Och så ett större, väl planerat inköp någon gång i månaden på webben. Sen köper jag mycket luncher i våra egna butiker.

Som regionchef i Stockholm överblickar han drygt 25 butiker i huvudstaden och han känner både den och stockholmarna väl.

– Det är en speciell marknad, det är mycket som börjar i Stockholm. Man ligger först i många avseenden. Men det är också tuff konkurrens. Inte bara om kunderna, utan även om medarbetare, vi fajtas på många plan. Sen är det en tillväxtregion också, vilket är roligt.

Vilka är de största utmaningarna du möter i Stockholm?

– Dels är stockholmaren en tuff kravställare, det är en utmaning. Man är medveten om mycket, man kanske inte kan så mycket, men har ett stort medvetande. Det är en utmaning ur ett medarbetarperspektiv.

Slutligen, vad önskar du dig mest just nu i ditt yrkesliv?

– Oj, det var en svår fråga. Jag vet inte om jag önskar mig något speciellt. Vi är ju inne i en uppstartsfas med mina butikschefer och handlare. Jag är mest sugen på att komma igång och jobba med dem, sätta en struktur, starta upp och komma igång på allvar. Vi jobbar ju med försöka sätta strukturer, skapa en omnikanal, vara sömlös mellan webb och butik – det är många bollar i luften och det kliar i fingrarna hela tiden. Sen har vi ”variera med vego” och Hemköp fyller 60 år i år. Vi har ett roligt år framför oss och det känns väldigt positivt att komma igång.

Aktuell: Tog i februari över rollen som regionchef för Hemköp i Stockholm.

Familj: Gift med Mirja och har två döttrar Malin, 12 år och Frida, 10 år.

Fritidsintressen: Golf, motorcykel och huset.

Ålder: 45

Favoriträtt: Det är väl en skaldjursbuffé.

Roligast sysslan i butik: Kundmötet, att hitta lösningar tillsammans med kunder tycker jag är väldigt roligt.

Favoritprodukt: Vår egen Garant müsli, den äter jag mycket.

Favoritplats i butik: rukt- och gröntavdelningen

Bästa exponeringsknepet: En hel lösning, en huvudvara med en tydlig sambandsprodukt

Skulle helst bjuda middag: Då skulle jag bjuda Zlatan Ibrahimovic och då blir det nog skaldjursbuffé, skratt.

Bästa tid på året i butiken: Det är ju innan midsommar. Det är en intensiv period med mycket bra sortiment, mycket som ligger i säsong, bra försäljning och sommaren i närheten.

Artikeln är en del av vårt tema Mötet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078