Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Efter lång tid av falafelförsäljning till restaurang och storhushåll tar Orientfalafel nästa steg. I maj lanserar man två falafelsorter i konsumentförpackning under varumärket Healthy way, som går in hos omkring åtta Coop- och Icabutiker i Umeå samt Göteborg.

Delägaren och marknadschefen Tommy Linder har varit med sedan 2004, då företaget etablerade tillverkning i i Bjurholm, väster om Umeå. Sedan dess har utvecklingen gått framåt med jämna steg och produktionen har under perioden ökat från omkring 20 ton om året till dagens cirka 250 ton.

– Efter att vi etablerat oss i Bjurholm pratade vi med grossister och lyckades efter ett tag krita avtal. Det började smått med några pallar i månaden och sedan har vi vuxit stadigt hela tiden, säger Tommy Linder till Food Supply.

Uppskattning på mässor
Fokus har legat på försäljning till restauranggrossister och storhushåll, men tack vare deltagande och bemötande på mässor runtom i landet – bland annat veganmässan Vego vision – väcktes tanken på att börja rikta sig direkt mot konsumenter.

– Det har varit ett långsiktigt mål sedan 2006. Vi har fått så mycket beröm att vi känt oss manade och uppmuntrade att ta det här steget. Vi har investerat successivt: maskiner, utrustning, förpackningar och liknande, säger Tommy Linder.

Hur känns det att få komma fram till ett delmål?

– Det är otroligt stimulerande på ett sätt. Att gå in i detaljhandeln är lite av en utmaning och det är därför vi inte slår på stora trumman direkt. Vi försöker jobba oss in och visa för inköpsfunktioner att produkten uppskattas och säljer någorlunda. Siktet är att bli listade centralt, och det är den stora utmaningen.

Och för att lyckas med det ser Tommy Linder att man behöver upprätthålla försäljning samt fortsatt visa upp sig genom demonstrationer i butik och närvara på mässor. Om allt går enligt planerna kommer man att börja leverera första veckan i maj och sedan är det "bara att hålla tummarna" för att produkterna ska tas emot bra.

Kan innebära nya satsningar
Samtidigt är Orientfalafel, som Tommy Linder driver med vd Said Razaghi, ganska säkra på att den nya lanseringen leder till ökad produktion.

– De här butikerna blir något av referensbutiker. För att gå in centralt i dag hos Ica, som har så mycket vegetariska produkter i segmentet, måste det komma något som dominerar lite grann. Och vi tror att vi kommer dominera just på falafel.

En ökad produktion skulle i sin tur betyda att företaget kan behöva ta ställning till flera förändringar i bolaget

– Ja, det kan nog mynna ut i att vi tvingas bygga ut eller nytt, investera i lite högre kapacitet och liknande, säger Tommy Linder till Food Supply.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Mötet
Framtiden är redan här

Trio prisades av Ica

City Gross inför papperslösa kvitton

Plus 1

Lågpriskedjorna får nobben av riksdagsledamöter

Ledamöterna väljer bort lågpriskedjorna enligt Fri Köpenskaps undersökning.

Plus

Här handlar riksdagens ledamöter

Nära 67 procent av de svarande från Moderaterna anger Ica som sin huvudsakliga butik.

Krönika: Matpriskollen: Gurkor fortsatt populära

Nyhetsbrev

De är nya i Icahandlarnas styrelse

Arkiv

Nu kommer e-handeln till Sundsvall

Ny Sverigechef på Lidl

Johannes Fieber tar över Lidl i USA.

Framtidens handlare fick stipendier

Totalt 23 kvinnliga Ica-medarbetare fick ledarskapsstipendier.

De vill bygga butik i Mora

Svenska foodtechbolaget expanderar utomlands

Northfork i samarbete med dansk dagligvarujätte.

Livsmedelskontrollerna ska bli effektivare

Dagligvaror växer mest på nätet

Dansk Supermarked byter namn

På nytt jobb
Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Reitan blir postombud

Fotgängare och cyklister ökar försäljningen

Allt fler går och cyklar i städerna – ”De ekonomiska vinsterna ska inte underskattas”

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Axfood

Hon rekryteras från Clas Ohlson

Swipbox till Gränbystaden

Hemköp flyttar fram vegetariskt

De är först med digitala kvitton

Första dagligvarukedjan utan papper.

De ska främja fisk- och skaldjursbranschen

C vill fasa ut engångsplast

Vill förbjuda plastbestick.

Svensk satsning på 200 obemannade butiker

På nytt jobb
Han blir chef för Coop Tomtebo

Oklart om finsk ölförsäljning

Aldi backar rejält

Nya Falunbutiken utsatt för skadegörelse

Försenat tåg – då höll butiken öppet längre

Pricer får miljonorder

Svensk matproduktion hotad vid kris

Butiken läggs ner – nu vill byborna driva den

Första färskpotatisen skänktes bort

Plus

Här odlas framtida branschlöften

Frukten drog upp matpriserna

Sänd till en kollega

0.174