Läskförsäljningen sjönk som en sten

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Norska försäljningen minskar efter sockerskatt.

Den norska läskförsäljningen har gått ner med 12,48 procent på ett år, det konstaterar den norska bryggarföreningen Bryggeri- og drikkevareforeningen i sin senaste statistik. Den kraftiga nedgången sägs bero på införandet av en ny sockerskatt.

Läs också: Coca-cola gick bättre än väntat

– Det är helt uppenbart att försäljningsnedgången beror på avgiften. Folk väljer hellre att handla annat, säger Petter Nome från Bryggeri- og drikkevareforeningen till norska P4.

Men det är inte bara läsk innehållande socker som minskat i försäljning, även den sockerfria läsken minskade med 8,52 procent och läsk med tillsatta fruktjuice minskade med hela 37,16 procent.

Den kraftiga minskningen sägs dock inte endast bero på skatten då många hamstrat läsk i förutseende syfte. Den ökande gränshandeln med Sverige tros också påverka försäljningen negativt. Och enligt Petter Nome innebär detta inte att norrmännen dricker mindre läsk.

– Jag tror inte att folk köper mindre läsk. Allt tyder på att hälsoeffekten av den här avgiften är negativ eftersom folk hamstrar från både nätet och från gränshandeln istället för att köpa normala mängder i Norge, säger han.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Mötet
"De unga vill se ett starkt engagemang från chefen"

Sofia Rasmussen har undersökt ungdomars syn på ledarskap.

Debatt
Hållbar relation till plast behövs

Gemensam delisatsning för Picadeli och Coop

Coop: "Dagligvaruhandeln har förlorat kunder till restaurangbranschen. Det är en utveckling som vi vill vända."

Krönika: Matpriskollen: Fullt hus för frukt och grönt

På nytt jobb
Vice ordförande tar över hos Arla

Jan Toft Nørgaard, vice styrelseordförande sedan 2011, valdes som ny ordförande under torsdagen.

1

Debatt: Inför nationell pant på plastpåsar

Maria Nobel på Hemköp vill se ändringar pantlagstiftningen.

Nyhetsbrev

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

Arkiv
Plus

Willys fortsätter öka mest

Dagligvarukedjan till Mellerud

Första spadtaget på första butiken i nytt köpcentrum.

NTG sålde godis för 18,7 miljoner

Försäljningen till Norge och Finland drog upp siffrorna – ökade omsättningen med 237 procent, men resultatet minskade.

Ny samverkansarena ska lyfta branschen till toppen

– Vi vill utveckla livsmedelssektorn till en svensk kärnsektor i världsklass, säger Per Arfvidsson, ordförande i styrgruppen för nya Sweden food arena.

Ica-vd ser inget hot från Amazon – ännu

Danska Coop stänger ytterligare butiker

Plus

Han ska forska kring hur kunddata kan användas

Stefan Larsson på Lunds Universitet är en av de som nu får pengar från Handelsrådet för att forska kring handeln.

Havremjölk utan undantag

På nytt jobb
Han blir ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Plus

Grönaste entrén i Lund

I frukt- och gröntavdelningen på Stora Coop i Lund har inget lämnats åt slumpen.

På nytt jobb
Han är klar för Saltå kvarn

Jonas Regnér, bland annat tidigare vd för Gooh, tar över vd-tjänsten hos Saltå.

Axfood vill se levnadslöner

Sverige får undantag i EU:s nya ekoregler

Från 2021 måste odlade produkter ha markkontakt för att räknas som ekologiska – Sverige får längre tid för anpassning.

Kopparbergs gjorde vinst

Rött ljus för torsken i hela Östersjön

På nytt jobb
Ny ordförande i DLF

Krönika
5 stora frågor som påverkar din butik idag och i framtiden

Här öppnar 7-eleven sin deli

Walmart slutar med självscannings-app

Krönika:
Chefen har ordet
Kanske tåget har gått för vin i butik

Fullt av Fritt Från

Ica med ny värd i Borlänge och Strängnäs

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

På nytt jobb
Ny ordförande för Fiskbranschen

De fick Guldkompassen

Hemköp öppnar näthandel för företag

Krönika:
Ledare
Hög tid att nominera

Mötet
Framtiden är redan här

Krönika: Matpriskollen: Gurkor fortsatt populära

Sänd till en kollega

0.163