23948sdkhjf

Läskförsäljningen sjönk som en sten

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Norska försäljningen minskar efter sockerskatt.

Den norska läskförsäljningen har gått ner med 12,48 procent på ett år, det konstaterar den norska bryggarföreningen Bryggeri- og drikkevareforeningen i sin senaste statistik. Den kraftiga nedgången sägs bero på införandet av en ny sockerskatt.

Läs också: Hon ska förnya läskjättens image

– Det är helt uppenbart att försäljningsnedgången beror på avgiften. Folk väljer hellre att handla annat, säger Petter Nome från Bryggeri- og drikkevareforeningen till norska P4.

Men det är inte bara läsk innehållande socker som minskat i försäljning, även den sockerfria läsken minskade med 8,52 procent och läsk med tillsatta fruktjuice minskade med hela 37,16 procent.

Den kraftiga minskningen sägs dock inte endast bero på skatten då många hamstrat läsk i förutseende syfte. Den ökande gränshandeln med Sverige tros också påverka försäljningen negativt. Och enligt Petter Nome innebär detta inte att norrmännen dricker mindre läsk.

– Jag tror inte att folk köper mindre läsk. Allt tyder på att hälsoeffekten av den här avgiften är negativ eftersom folk hamstrar från både nätet och från gränshandeln istället för att köpa normala mängder i Norge, säger han.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Klart med Coops nya bygge

Butiken öppnar nästa vinter.

Första spadtaget för City Gross tredje

Smakstart för Fodis crowdfunding

Dagligvarugalan
Tipsen: Så fick Maxi Partille klirr i kassan

Tajta band med leverantörerna fick fart på försäljningen. Brödavdelningen växer dubbelt så snabbt som övriga butiken.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Arkiv
Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Snabbväxande nykomlingar på tech-listan

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

Två butiker – två anlagda bränder

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Nu släpps Coops nya app

Fri Köpenskap kan avslöja alla funktionerna.

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Här öppnar City Gross

Butikskedja i samarbete med Sensec

Lidl driver lastbil på eget avfall

Handlarna tror på julen

Butiken satsar på expressbeställning

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Butiken blir 6 000 kvadratmeter.

Torkan slår mot julgranarna

Ny vision och design från Stjärnägg

Matpriserna har sjunkit

Nu kommer panten till näthandeln

Nytt samarbete ger kunden möjlighet att panta från hemmet.

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

De ska få svenskarna att upptäcka polska smaker

På nytt jobb
Han tar över i Jakobsberg

Ytterligare en Ica-butik upphör

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Synliga svenskar rider på trendvåg

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

Butik nummer tre till Kista Galleria

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Butiker måste informera om vem som filmar

Matpriskollen: Bus, godis – eller clementiner?

Sänd till en kollega

1.13