23948sdkhjf

Axfood ökade 7,6 procent

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Koncernen redovisar en omsättning på 11 444 miljoner kronor under årets första kvartal, en ökning med 7,6 procent jämfört med samma kvartal förra året. Rörelseresultatet ökade till 435 miljoner kronor (397) och resultatet på sista raden till 338 miljoner kronor (309), enligt dagens delårsrapport.

− Axfoods första kvartal för 2018 visar på en riktigt bra start på året. Vi har en stark tillväxt med ökat resultat. Försäljningen i våra butiker är långt över den uppskattade marknadstillväxten, vilket visar att vi fortsätter ta marknadsandelar. Framför allt sålde Willys-butikerna bra under hela kvartalet och avslutade med en riktigt stark påskhandel, säger koncernchefen Klas Balkow i en rapportkommentar.

– E-handeln utvecklas positivt i alla våra koncept. Idag når vi över 5 miljoner konsumenter med vårt online-erbjudande och vi fortsätter utveckla våra digitala tjänster. Den starka näthandeln är bra för försäljningen, men belastar fortsatt resultatet. Trots detta levererar vi ett högre rörelseresultat jämfört med motsvarande kvartal förra året. Med en rörelsemarginal på 3,8 procent ligger vi i linje med vårt långsiktiga mål om minst 4 procent och vi fortsätter arbeta enligt vår strategiska agenda, avslutar han.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

Obemannade butiker blir franchise – 200 stycken ska upp

”Alla papper är redo och intressenterna är många. Jag har visat att det går”.

På nytt jobb
Ica-chef går till Epicenter

Här kan Coop få konkurrens av Ica

Coops grepp i 13 butiker: El-lastbil för färskvaror

Nyhetsbrev

Ny halvpall lanseras av Svenska Retursystem

Arkiv

Ica drar sig ur ytterligare en mässa

Så ska Coop Norge automatiseras

Hård smäll när kommunen tvingar äldre att handla i centrum

Billigare mat i januari

Livsmedelsbranschen växer snabbast på nätet

Chefen har ordet
Så tog vi oss genom skärselden

Boxaren in i andra ronden – planerar 30-40 nya produkter

…Och förbereder ett intåg i nya kategorier.

Ledare
Fri Köpenskap ökar snabbt – Tack för förtroendet

De kan vinna Icas entreprenörspris

Apotek Hjärtat ska komplettera Coop och Eurocash – ingen Ica planerad – ännu

På nytt jobb
Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

Så mycket ökade försäljningen i januari

Plus

Dagligvarugalan
Intern utmaning sporrade avdelningen

Två stora mål uppfyllda under året. Frysavdelningen visar positiva siffror och det blev vinst i Dagligvarugalan. Tobias Eklund sporras av tävlingar.

Första Biofach för Business Sweden

Swish vill erövra dagligvaruhandeln: Utrullning i 20 000 kassor

Crunchfish och Clearon lanserar gemensam lösning.

Gotlandsbageri återuppstår – i Coops regi

På nytt jobb
UPPDATERAD: Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Strategi- och affärsutvecklingsdirektören ersätter Håkan Åkerström.

Varsel när Coop byter köttleverantör

Plus

Dagligvarugalan
All in med bredbar olivolja

Kinnevik: "Därför satsar vi på Mathem"

E-handelsexperten om Mathem-affären

På nytt jobb
Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Framgång för Pricer

Probi lyfte under året

Pricer i avtal med baltisk dagligvarukedja

Arla till försvar: ”Vi tittar inte på Oatly”

Ny frifräsare till Örebro

De är landets bästa spelbutik

Arla satsar på havre

Coca-Cola med ny smak

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.157