När blir ekologiskt hygienfaktor?

Chefredaktör Maya Saksi om ekologiskt som marknadsföring.

Vem är ekologigast? (Jag vet att ordet inte finns) Och hållbarast? Enligt SB Index anser konsumenterna att Coop är det. Hemköps vd, Thomas Gäreskog anser att det är vad Hemköps kunder förknippar kedjan med. Lidl anser att man har tagit ett lite större steg än de andra med butiker som byggs för att vara hållbara, både till innehållet och i byggnaderna. Och Paradisets Johannes Cullberg anser att de andra har åt helvete fel och att det bara är han som erbjuder mat utan tillsatser och äkta varor.

Det är absolut inget fel i att alla kedjor agerar för en hållbarare värld och förhoppningsvis bidrar till att vi efterlämnar en planet som går att leva på och av till kommande generationer. Det som ger mig huvudbry är att hållbarhet och att erbjuda ett ekologiskt sortiment inte är en hygienfaktor, utan en marknadsföringsfaktor. Jag grundar mitt påstående på att om hållbarhet och ett ekologiskt sortiment vore en hygienfaktor och en självklarhet, skulle det inte vara lika mycket av ett buzz-word som det är idag.

För när det pratas mycket om ekologiskt och hållbarhet kan man nästan få för sig att det handlar till viss del om greenwashing. Som när företag ställer upp en bikupa på sitt tak och sedan skickar ut pressmeddelande om hur miljövänligt man är, medan man låter företagets dieseltruckarna gå för fullt på motorvägen utanför byggnaden. Jag hoppas att alla kedjor inom snar framtid ekologigast så att ett ekologiskt sortiment är en självklarhet och inte en markandsföringspunkt.

Det börjar närma sig deadline för att nominera sig till Dagligvarugalan. Vilken kategori satsar ni på att vinna i din butik? Alla kan vinna, för det är faktiskt inte storleken som spelar roll, utan insatsen.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Per Karlsson
Senast i samma stund som du väljer att köpa ekologiskt ska du också svara på frågan om vem på jorden som ska gå hungrig. Vi har provat ekologisk produktion i Sverige i stor skala. Det slutade med att en miljon svalt ihjäl och lika många flydde landet. Samma sak skulle ske idag om vi inte haft högre köpkraft än omvärlden och därmed kan importera.

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Finalisterna klara inför Dagligvarugalan

Ta del av hela listan inför Sveriges viktigaste branschevent.

Hallå där, Johannes Cullberg!

Grundare och vd av Paradiset och en av talarna på Retaildagen.

Köttkriget igång: ”Priset rekordlågt”

Sommarens torka har tvingat bönderna till nödslakt. Nu driver hela Ica-blocket en kraftig prispress på svenskt kött. "När Ica går ut så här brett visar de tydligt att det är det här priset som gäller", säger Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen till Fri Köpenskap.

Kattungar hittades på Icas centrallager

Märkligt fynd i Helsingborg.

Skärgårdshandlarens megasommar

Ica släpper världsunik tjänst

Nu kan Icas kunder mäta sin egen klimatpåverkan.

Nyhetsbrev

Bristande kunskap om livsmedelsförpackningar

Arkiv

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Grillentusiast JO-anmäler länsstyrelsen

Sommarens totala eldningsförbud gjorde många grillentusiaster besvikna.

Magnus Rosén lämnar som e-handelschef på Ica

Icas darkstore-satsning pressar resultaten i det andra kvartalet. – Det är helt mitt eget beslut, säger han till Fri Köpenskap.

Konsum i Karlstad bygger om

På nytt jobb
Ny CTO för Matsmart

Ska bygga matjättens nästa plattform.

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

Zetadisplay dubblade omsättningen

Kinnevik satsar på norsk nätmat

Nu kan du prata med MonICA

Livsmedelskedjor bygger laddstationer i Tyskland

Flera detaljhandelskedjor i Tyskland satsar nu på att kunna erbjuda snabbladdstationer utanför sina varuhus.

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Misstänkt grov mordbrand hos Coop Extra i Fagersta

Ny nod för life science och livsmedel

Värmen sänker tron på framtiden

Axfood om torkan: ”Vi kommer att få leva med effekterna länge”

Sommarens hetta och torka har tvingat många köttbönder till nödslakt. - Vi kommer att få leva med effekterna under en lång tid framöver, säger Claes Salomonsson, presschef hos Axfood.

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Karma tar in mer kapital - dagligvaruhandeln i fokus

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Butik skänkte godis efter olycka

Aldi rustar upp 150 butiker

Synen på e-handel förändras

Importföretag firar framgångar

Matpriserna stiger i värmen

Domsjö fabrikers nya produkt kan göra korvskinn av trä

Nu startar äppelskörden

Solskyddskrämer säljer som smör

Ölen kan bli dyrare

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Torkan tvingar kedjan till småpotatis

Sänd till en kollega

0.154