23948sdkhjf

När blir ekologiskt hygienfaktor?

Chefredaktör Maya Saksi om ekologiskt som marknadsföring.

Vem är ekologigast? (Jag vet att ordet inte finns) Och hållbarast? Enligt SB Index anser konsumenterna att Coop är det. Hemköps vd, Thomas Gäreskog anser att det är vad Hemköps kunder förknippar kedjan med. Lidl anser att man har tagit ett lite större steg än de andra med butiker som byggs för att vara hållbara, både till innehållet och i byggnaderna. Och Paradisets Johannes Cullberg anser att de andra har åt helvete fel och att det bara är han som erbjuder mat utan tillsatser och äkta varor.

Det är absolut inget fel i att alla kedjor agerar för en hållbarare värld och förhoppningsvis bidrar till att vi efterlämnar en planet som går att leva på och av till kommande generationer. Det som ger mig huvudbry är att hållbarhet och att erbjuda ett ekologiskt sortiment inte är en hygienfaktor, utan en marknadsföringsfaktor. Jag grundar mitt påstående på att om hållbarhet och ett ekologiskt sortiment vore en hygienfaktor och en självklarhet, skulle det inte vara lika mycket av ett buzz-word som det är idag.

För när det pratas mycket om ekologiskt och hållbarhet kan man nästan få för sig att det handlar till viss del om greenwashing. Som när företag ställer upp en bikupa på sitt tak och sedan skickar ut pressmeddelande om hur miljövänligt man är, medan man låter företagets dieseltruckarna gå för fullt på motorvägen utanför byggnaden. Jag hoppas att alla kedjor inom snar framtid ekologigast så att ett ekologiskt sortiment är en självklarhet och inte en markandsföringspunkt.

Det börjar närma sig deadline för att nominera sig till Dagligvarugalan. Vilken kategori satsar ni på att vinna i din butik? Alla kan vinna, för det är faktiskt inte storleken som spelar roll, utan insatsen.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Två nya namn till Lantmännen

Butiker rustar upp Barnens ö

Ica-butiker i samarbete efter stormen Alfrida.

Starkt år för skyltföretaget

Plus

Chefsintervjun
”Vi är motorn, hjärtat, i Axfoodkoncernen”

Stor intervju med Dagabs vd Nicholas Pettersson.

Rikspolischefen i samtal med handeln

Nyhetsbrev

Chefen har ordet
Det är skarpt läge nu

Arkiv

Lidl vill fördubbla – i Danmark

Vertikal grönsaksodlare i konkurs

Slut på pengar för vertikalodlingsföretaget.

Största inköpen görs hos City Gross

Plus

Dagligvarugalan
Tipsen i charken: Griskind eller orm? Ica City löser biffen

Krönika
Checklista för att få rätt personal

Mat.se växlar upp med ny veganbutik

Ica är grönast - går om Coop

Det ser mörkt ut för Sainsbury's fusion

Här finns Årets apotek

1

Coops ultimatum: Tillgänglighet eller nedläggning

Kraftigt bakslag för Lidl: ”Trafikverket stryper kundtillförseln”

Coops kunder skänkte 330 000 träd

Scandi Standard såg minskad vinst

Coop Varberg bygger ut

Arla vände från svagt första kvartal

På nytt jobb
Norskt styrelseproffs till Pricer

På nytt jobb
Nya namn i Icas styrelse

På nytt jobb
Ica-chef går till Epicenter

Ica drar sig ur ytterligare en mässa

Hård smäll när kommunen tvingar äldre att handla i centrum

Livsmedelsbranschen växer snabbast på nätet

Här kan Coop få konkurrens av Ica

Billigare mat i januari

Så ska Coop Norge automatiseras

Chefen har ordet
Så tog vi oss genom skärselden

Ledare
Fri Köpenskap ökar snabbt – Tack för förtroendet

På nytt jobb
Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

De kan vinna Icas entreprenörspris

Så mycket ökade försäljningen i januari

Första Biofach för Business Sweden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.186