23948sdkhjf

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

Lidl har som mål att ha 200 öppna butiker klara under 2020 och det ser ut som om det målet nu kommer att uppnås. Totalt har Lidl idag 172 butiker och under 2017 skrevs avtal om 24 nya butiker och nu har ytterligare 5 lägen tillkommit i Växjö, Partille, Älmhult, Vårby och Solna. Enligt Johan Augustsson, fastighetsdirektör på Lidl Sverige, betyder detta att kedjan nu kommer nå målet och vara en bit på väg till det ännu större målet om 300 butiker över tid.

– Ja vi kommer nog inte att ha 230 men vi räknar nog med att ha runt 200 plus några till, just nu känner vi oss väldigt trygga med att nå målet 2020, med lite marginal, säger han till Fri Köpenskap och fortsätter:

Lidl har tidigare uppgett att det funnits svårigheter med att få tag på bra lokaler men det är ett problem som enligt Johan Augustsson blivit mindre påtagligt.

– Uppenbarligen har det gått väldigt bra, i år var ett rekordår. Det beror på olika saker, dels vårt hållbara byggande som gett en del uppmärksamhet vilket gör att många vill samarbeta med oss. Sen går det bra för oss generellt, vi presterar bättre än branschen i stort vilket gör att vi framstår som trygga samarbetspartners.

– Det finns många öppningar i köpcentrum och handelsparker. När många flyttar ut så kan vi flytta in. Sen finns det svåra platser också, det är hård konkurrens om mark och platser med andra livsmedelsaktörer, annan handel, bostäder och i vissa fall mot politikers ovilja.

Några av de nya butikerna etableras på orter där Lidl tidigare funnits men där kedjan fått stänga, så som Älmhult och Huskvarna. Men Lidl är idag bättre rustade på de platserna enligt Johan Augustsson.

– De orterna är inte identiska men vi har en helt annan position på marknaden nu än 2010. Hade de fortfarande varit öppna hade de haft en helt annan omsättning i dag. Sen har vi mycket bättre förutsättningar i de nya objekten än vi hade i de gamla, säger han.

Den långsiktiga planen för Lidl är att från 2020 och framåt ha 300 butiker – ett mål utan ett bestämt slutdatum.

– Vi kan se idag att vi når ungefär hälften av Sverige befolkning och utgår man från det så behöver vi utöka vårt utbud för att nå hela landet men om det är 300, 250 eller 270 det går inte att säga eftersom det är så pass långa tidsperspektiv. Men det finns väldigt mycket kvar efter de här 200 butikerna, säger Johan Augustsson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078