23948sdkhjf

Coca-cola gick bättre än väntat

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Sockerfria drycker hjälpte läskjätten att slå förväntningarna.

Coca-cola redovisar högre intäkter än vad analytiker beräknat – för första kvartalet rapporterar man intäkter på 7,6 miljarder dollar (drygt 65 miljarder svenska kronor) jämfört med förväntade 7,3 miljarder dollar, rapporterar Reuters.

En av de större anledningarna till den oväntade siffran är en högre efterfrågan för varumärket Diet coke, som nyligen gjordes om i design och fick nya smaker.

Läs också: Irlands läskskatt får grönt ljus

Trots högre intäkter än väntat är årets första kvartal sämre än samma period förra året. Nedgången från 9,1 miljarder dollar under första kvartalet 2017 förklaras med att man sålt sina tappningsverksamheter.

Läs också: Läskskatt kan vara effektivt

Samtidigt varnar tillverkaren för att man kommer att påverkas av den brittiska sockerskatten riktad mot läsk, tillsammans med stigande fraktkostnader i USA. Företaget meddelar också att man gjort om recepten och lanserat mindre förpackningar i Storbritannien för att försäkra att två tredjedelar av de största varumärkena inte ska omfattas av skatten som introducerades 6 april, men att toppsäljaren Coca-cola classic fortfarande kommer att beskattas.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Vd-skifte på Martin & Servera

Rootfruit flaggar för förlust

Nu kan norrmännen hämta mat i lådor

Megahelg väntar: ”Tippar 40 procent upp”

Löning, barnbidrag, pension och Black Friday. Butikerna laddar för megaförsäljning. ”Vi pumpar ut varor”.

Årets julklapp återvunnen

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ledare
Ögontjänare är vi allihopa

Arkiv

Fortsatt förlust för Simris Alg

Nypremiär för Luleåbutik

Ica stöttar Röda Korset i ny julkampanj

På nytt jobb
Hemköps tidigare vd ska lyfta Coop

På nytt jobb
Ny vd för Lindvalls Chark

Lidl tar över egna brödavdelningar

​Löfbergs rekordinvesterar i Karlstad

Satsningen kan bli den största investeringen i företagets historia.

City Gross firade sitt första kvartssekel

Nytt varumärke för Bergendahls

Ett steg närmare ny Svedalabutik

Matpriskollen: Frukt och grönt är säkra kort

Så drabbade snökaoset butikerna

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Klart med Coops nya bygge

Butiken öppnar nästa vinter.

Första spadtaget för City Gross tredje

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

Två butiker – två anlagda bränder

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Smakstart för Fodis crowdfunding

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Här öppnar City Gross

Butiken satsar på expressbeställning

Handlarna tror på julen

Ny vision och design från Stjärnägg

Matpriserna har sjunkit

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

De ska få svenskarna att upptäcka polska smaker

Sänd till en kollega

0.259