23948sdkhjf

Framgångsrikt år för Lidl

Ett år av expansion och ökad omsättning.

Lidl har expansionsplaner både utomlands och i Sverige och under verksamhetsåret har detta inte bara speglats i nya butiker och nya byggprojekt utan även i resultatet.

Under verksamhetsåret 2017-2018 ökade kedjan sin omsättning med 11,2 procent till 9 962 miljoner kronor, att jämföra med dagligvaruhandelns totala omsättningsutveckling på cirka 2 procent.

Resultatet under samma period uppgick till 116 miljoner kronor vilket var en förbättring från föregående verksamhetsårs resultat på 32 miljoner kronor.

– Vi fortsätter att utmana den svenska livsmedelsbranschen. Genom att etablera fler butiker, effektivisera vår logistik samt investera i kärnverksamheten istället för att maximera vinster, skapar vi förutsättningar för att kunna fortsätta hålla en hög takt i vår expansion. Som utmanare på den svenska marknaden är vi snabbfotade och lyhörda, säger Johannes Fieber i ett pressmeddelande.

2018 kommer vara Lidls femtonde år på den svenska marknaden och kedjan har som mål att etablera 200 butiker fram till och med år 2020.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.142