23948sdkhjf

Digitalisera mera!

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Maya Saksi anser att handeln måste digitaliseras snabbare.

Hur långt har egentligen butiken kommit i sitt digitala liv? På butiksmässor i Europa ställer många av de stora it-jättarna och butiksinredningsföretagen ut hela miljöer för att ge en inblick i hur den digitala butiken ser ut. Men sanningen är att de ligger redan efter. Digital reklam, visst, det är väl bra, men den digitala butiken kan lyftas till oanade höjder.

Kombinerat med all information som redan finns lagrat om mig och som jag har godkänt kan jag som butikskund både få en effektiv och upplevelserik upplevelse. I stället för min handskanner skulle jag kunna tala in min planerade inköpslista eller inriktningen på vad jag planerar att handla och får via blåtandsteknik en karta var produkterna finns i butiken i min mobil samt förslag på produkter med extrapris.

Augmented reality i såväl skärmar som i min mobil ger mig inspiration om hur jag kan använda produkten och mer information om produktens tillkomst och transport. Skyltar läser av kön och ålder samt produkterna i min varukorg och kan ge förslag på kompletterande produkter. Digital teknik kan också användas för att effektivisera arbetet i butiken och för att kunna läsa av var kunderna befinner sig, hur många produkter som befinner sig i varukorgar och hur stor dagskassan är vid varje givet tillfälle.

Rätt använt, kan såväl AI som digitalisering vare butikens bästa verktyg. Som Tyskarna i Lund sjunger: ”binary systems is the future, I log on to the world.”
Jag tänker att för butiken finns det möjlighet att ta det ett steg längre och låt kunderna få koppla in och upp sig och att digitaliseringen får bl en mer integrerad del av köpupplevelsen.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Klart med Coops nya bygge

Butiken öppnar nästa vinter.

Dagligvarugalan
Tipsen: Så fick Maxi Partille klirr i kassan

Tajta band med leverantörerna fick fart på försäljningen. Brödavdelningen växer dubbelt så snabbt som övriga butiken.

Första spadtaget för City Gross tredje

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

Arkiv

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Smakstart för Fodis crowdfunding

Snabbväxande nykomlingar på tech-listan

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Två butiker – två anlagda bränder

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Nu släpps Coops nya app

Fri Köpenskap kan avslöja alla funktionerna.

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Butikskedja i samarbete med Sensec

Butiken satsar på expressbeställning

Lidl driver lastbil på eget avfall

Handlarna tror på julen

Här öppnar City Gross

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Butiken blir 6 000 kvadratmeter.

Torkan slår mot julgranarna

Ny vision och design från Stjärnägg

Matpriserna har sjunkit

Nu kommer panten till näthandeln

Nytt samarbete ger kunden möjlighet att panta från hemmet.

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

De ska få svenskarna att upptäcka polska smaker

På nytt jobb
Han tar över i Jakobsberg

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Ytterligare en Ica-butik upphör

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Synliga svenskar rider på trendvåg

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

Butik nummer tre till Kista Galleria

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Butiker måste informera om vem som filmar

Matpriskollen: Bus, godis – eller clementiner?

Sänd till en kollega

0.363