Digitalisera mera!

Maya Saksi anser att handeln måste digitaliseras snabbare.

Hur långt har egentligen butiken kommit i sitt digitala liv? På butiksmässor i Europa ställer många av de stora it-jättarna och butiksinredningsföretagen ut hela miljöer för att ge en inblick i hur den digitala butiken ser ut. Men sanningen är att de ligger redan efter. Digital reklam, visst, det är väl bra, men den digitala butiken kan lyftas till oanade höjder.

Kombinerat med all information som redan finns lagrat om mig och som jag har godkänt kan jag som butikskund både få en effektiv och upplevelserik upplevelse. I stället för min handskanner skulle jag kunna tala in min planerade inköpslista eller inriktningen på vad jag planerar att handla och får via blåtandsteknik en karta var produkterna finns i butiken i min mobil samt förslag på produkter med extrapris.

Augmented reality i såväl skärmar som i min mobil ger mig inspiration om hur jag kan använda produkten och mer information om produktens tillkomst och transport. Skyltar läser av kön och ålder samt produkterna i min varukorg och kan ge förslag på kompletterande produkter. Digital teknik kan också användas för att effektivisera arbetet i butiken och för att kunna läsa av var kunderna befinner sig, hur många produkter som befinner sig i varukorgar och hur stor dagskassan är vid varje givet tillfälle.

Rätt använt, kan såväl AI som digitalisering vare butikens bästa verktyg. Som Tyskarna i Lund sjunger: ”binary systems is the future, I log on to the world.”
Jag tänker att för butiken finns det möjlighet att ta det ett steg längre och låt kunderna få koppla in och upp sig och att digitaliseringen får bl en mer integrerad del av köpupplevelsen.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Mötet
Framtiden är redan här

Trio prisades av Ica

City Gross inför papperslösa kvitton

Plus 1

Lågpriskedjorna får nobben av riksdagsledamöter

Ledamöterna väljer bort lågpriskedjorna enligt Fri Köpenskaps undersökning.

Plus

Här handlar riksdagens ledamöter

Nära 67 procent av de svarande från Moderaterna anger Ica som sin huvudsakliga butik.

Krönika: Matpriskollen: Gurkor fortsatt populära

Nyhetsbrev

De är nya i Icahandlarnas styrelse

Arkiv

Ny Sverigechef på Lidl

Johannes Fieber tar över Lidl i USA.

Nu kommer e-handeln till Sundsvall

Framtidens handlare fick stipendier

Totalt 23 kvinnliga Ica-medarbetare fick ledarskapsstipendier.

De vill bygga butik i Mora

Svenska foodtechbolaget expanderar utomlands

Northfork i samarbete med dansk dagligvarujätte.

Livsmedelskontrollerna ska bli effektivare

Dagligvaror växer mest på nätet

Dansk Supermarked byter namn

På nytt jobb
Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Reitan blir postombud

Fotgängare och cyklister ökar försäljningen

Allt fler går och cyklar i städerna – ”De ekonomiska vinsterna ska inte underskattas”

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Axfood

Hon rekryteras från Clas Ohlson

Swipbox till Gränbystaden

De är först med digitala kvitton

Första dagligvarukedjan utan papper.

Hemköp flyttar fram vegetariskt

De ska främja fisk- och skaldjursbranschen

C vill fasa ut engångsplast

Vill förbjuda plastbestick.

Svensk satsning på 200 obemannade butiker

På nytt jobb
Han blir chef för Coop Tomtebo

Oklart om finsk ölförsäljning

Aldi backar rejält

Nya Falunbutiken utsatt för skadegörelse

Försenat tåg – då höll butiken öppet längre

Pricer får miljonorder

Svensk matproduktion hotad vid kris

Butiken läggs ner – nu vill byborna driva den

Första färskpotatisen skänktes bort

Plus

Här odlas framtida branschlöften

Frukten drog upp matpriserna

Sänd till en kollega

0.162