23948sdkhjf

Carlsbergs omsättning föll märkbart

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Totala omsättningen ner med mer än en halv miljard danska kronor efter lägre volymer på flera håll i Europa.

Carlsbergs omsättning föll märkbart i årets första kvartal, där både en stark dansk krona och lägre försäljning i Östeuropa gav problem.

Den totala omsättningen gick ner med mer än en halv miljard danska kronor till 12,7 miljarder danska kronor, motsvarande en nedgång på 5 procent jämfört med samma period 2017.

Förutom förändrade valutakurser, som Carlsberg beräknar påverka resultatet negativt med 550 miljoner kronor, går det sämre i affärsområdet Östeuropa. Här sjönk omsättningen med 14 procent till 2 miljarder danska kronor. Enligt Carlsberg ser man dock att alla marknader i området ökar i volym utom i Ryssland, där man påpekar en generell nedgång på ölmarknaden.

Läs också: Carlsberg ökade försäljningen i sommarvärmen

Samtidigt minskade volymerna även i Västeuropa – här föll omsättningen med omkring 600 miljoner till 7,1 miljarder danska kronor.

Läs också: Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

"Volymminskningen i regionen orsakades huvudsakligen av förlorade marknadsandelar i Storbritannien för Carlsbergs brands, och lägre volymer i Polen på grund av genomförda prishöjningar", skriver Carlsberg i rapporten.

Positiva tecken syntes i Asien, där festivalsäsonger i Kina och Vietnam hjälpte till en ökning. Dessutom ökade även den totala försäljningen av specialöl och alkoholfria drycker markant.
Mer om:Carlsberg


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Dagligvarugalan
Tipsen: Så fick Maxi Partille klirr i kassan

Tajta band med leverantörerna fick fart på försäljningen. Brödavdelningen växer dubbelt så snabbt som övriga butiken.

Klart med Coops nya bygge

Butiken öppnar nästa vinter.

Första spadtaget för City Gross tredje

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Smakstart för Fodis crowdfunding

Snabbväxande nykomlingar på tech-listan

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Två butiker – två anlagda bränder

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Nu släpps Coops nya app

Fri Köpenskap kan avslöja alla funktionerna.

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Butikskedja i samarbete med Sensec

Butiken satsar på expressbeställning

Lidl driver lastbil på eget avfall

Handlarna tror på julen

Här öppnar City Gross

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Butiken blir 6 000 kvadratmeter.

Torkan slår mot julgranarna

Ny vision och design från Stjärnägg

Matpriserna har sjunkit

Nu kommer panten till näthandeln

Nytt samarbete ger kunden möjlighet att panta från hemmet.

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

De ska få svenskarna att upptäcka polska smaker

På nytt jobb
Han tar över i Jakobsberg

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Ytterligare en Ica-butik upphör

Synliga svenskar rider på trendvåg

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

Butik nummer tre till Kista Galleria

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Butiker måste informera om vem som filmar

Matpriskollen: Bus, godis – eller clementiner?

Sänd till en kollega

0.23