Lidl vill ändra sin image

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Vill ändra på bilden av ”lågpriskedja” med nytt kommunikationskoncept.

Lidl är trötta på bilden av sig själva som en lågpriskedja med lägre kvalitet och ska nu, efter att ha bytt reklam- och PR-byråer försöka ändra på den bilden.

Läs också: Han blir Lidls nya fastighetsdirektör

– Vi vill belysa att vi inte är en lågpriskedja utan att det snarare är konkurrenterna som är högpriskedjor. Vi vill slå hål på myten att hög kvalitet alltid är dyrt och att fler ska upptäcka fördelarna med att handla hos oss. Både när det gäller kvaliteten på våra produkter men också när det kommer till den markanta skillnaden i plånboken, säger Johannes Fieber, Sverigechef på Lidl i ett pressmeddelande.

Lidl som vill växa på den svenska marknaden lanserar sitt kommunikationskoncept under namnet ”Allt annat är olidligt”.

– Bitarna föll på plats med konceptet ”Allt annat är olidligt” som lyckas förstärka Lidls egenheter och fördelar på en och samma gång. För oss kreatörer är det ett drömscenario att få jobba med ett varumärke som vågar utmana och stå för att de är annorlunda – och dessutom med ett koncept som är så flexibelt, säger Johan Sundberg, copywriter på Volt, en av tre byråer som arbetar med kampanjen.

Det nya kommunikationskonceptet lanseras genom en reklamkampanj som omfattar radio, - TV, och bioreklam, printannonser, utomhustavlor, butikskommunikation, sociala medier och reklamblad.

Mer om: Lidl


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Coop-etablering upprör i Dalarna

Ica Nära Roma återuppstår

Tillfällig butik räddar sommarhandeln.

Ställde om snabbt

Bärfrämjandet: Jordgubbsbrist i hetaste veckan

Fint väder ger säljboost

Dagligvaruhandeln vinner på sol och värme.

Lidl får konkurrens

KF tar upp konkurrensen med Lidl på lokal marknad.

Nyhetsbrev

Lilla Coop gör entré i Sunnemo

Arkiv

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Så hanteras matsvinnet bäst

Reitans rockad – hon blir ny vd i Sverige

Hundratals kilo gammal mat beslagtogs i butik

På nytt jobb
Från Arla till Dagrofa

Han byter brittisk chefspost mot toppuppdraget hos dansk dagligvarukoncern.

42 sätt att minska matsvinnet

Ny svensk handlingsplan

Servicehandelsdagarna flyttar

Nu är nya Trossen invigd

Rootfruit till Island via Danmark

På nytt jobb
Han blir Lidls nya fastighetsdirektör

Efterträder Sverigechefen Johan Augustsson.

Nu är det sill-y season!

På nytt jobb
Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

Blir chef för nya hållbarhets- och kvalitetsenheten.

Lidl slår tillbaka: "Har genomfört åtgärderna"

Delar inte Arbetsmiljöverkets bild om fortsatta missförhållanden.

Arbetsmiljöverket hotar Lidl med böter

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Det är svenskarnas favoritbär

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Matpriserna drar ifrån

Willys kommer till Söder

Fokus på e-handelskonkurrens i ny rapport

Nu tar Axfood upp kampen mot Apotea

Plus

Norrmännen drar urstark gränshandel

Paolo Robertos pizza kommer till macken

Kedjan som lockar ungdomar

Ingen var nära Nära

Tre av fyra kan beställa nätmat

Starkt år för Coop

Sänd till en kollega

0.214