23948sdkhjf

Lidl vill ändra sin image

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Vill ändra på bilden av ”lågpriskedja” med nytt kommunikationskoncept.

Lidl är trötta på bilden av sig själva som en lågpriskedja med lägre kvalitet och ska nu, efter att ha bytt reklam- och PR-byråer försöka ändra på den bilden.

Läs också: Minstingarna får Lidls uppmärksamhet

– Vi vill belysa att vi inte är en lågpriskedja utan att det snarare är konkurrenterna som är högpriskedjor. Vi vill slå hål på myten att hög kvalitet alltid är dyrt och att fler ska upptäcka fördelarna med att handla hos oss. Både när det gäller kvaliteten på våra produkter men också när det kommer till den markanta skillnaden i plånboken, säger Johannes Fieber, Sverigechef på Lidl i ett pressmeddelande.

Lidl som vill växa på den svenska marknaden lanserar sitt kommunikationskoncept under namnet ”Allt annat är olidligt”.

– Bitarna föll på plats med konceptet ”Allt annat är olidligt” som lyckas förstärka Lidls egenheter och fördelar på en och samma gång. För oss kreatörer är det ett drömscenario att få jobba med ett varumärke som vågar utmana och stå för att de är annorlunda – och dessutom med ett koncept som är så flexibelt, säger Johan Sundberg, copywriter på Volt, en av tre byråer som arbetar med kampanjen.

Det nya kommunikationskonceptet lanseras genom en reklamkampanj som omfattar radio, - TV, och bioreklam, printannonser, utomhustavlor, butikskommunikation, sociala medier och reklamblad.

Mer om: Lidl


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu
Plus

Matsmarts vd: "Det här är det roligaste jag någonsin gjort"

Mötet: Karl Andersson, vd på Matsmart om kärleken till företaget och möjligheten att ändra riktningen i samhället.

Minstingarna får Lidls uppmärksamhet

Nu ska bland annat barnklädesförsäljningen lyftas fram.

Postbossen slår larm: ”Logistiken knäckfrågan”

50 000 lastbilschaufförer går i pension inom tio år. Men bara 20 000 utbildningsplatser finns. ”Ett stort problem för hela handeln”.

Plus

Chefsintervjun
Nu bryter vd:n den kompakta tystnaden

Han vill att ärtan ska ta "revansch".

Plus

Här får osten ta plats

Därför vann Ica Kvantum Sollentuna priset för Årets Ostavdelning.

Nyhetsbrev

Premiär för Lidl på fina gatan

Arkiv

Coop utsatta för sms-bluff

Efter kaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

Tyskarna fortsätter ta andelar

Nypremiär i Koppom

Så ser Lidls e-handelsplaner ut

2020 kan bli året då Lidl kliver ut på nätet i Sverige. Det tror regiondirektören Johan Eriksson: ”Planerna ligger på ritbordet.”

Mamma körde till rånet

Hemköp tar Lidl-utspelet med ro

Byter ut glödlampor – tjänar 1,8 miljarder

Ölbrist i klimatförändringarnas spår

Förutom brist på den populära rusdrycken väntas även priserna stiga.

På nytt jobb
Hon ska hjälpa handeln mot bedrägerier

Svensk Handel rekryterar expert från Polisen.

1

Flera handlare hotas av konkurs

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

Här kommer nästa Dollarstore

Klartecken för Ica och Min Doktor

Icas köp av Min Doktor har kritiserats av Läkarförbundet. Nu har affären fått grönt ljus.

Ny Stora Coop intill Lidl och Ica Maxi

Coop Kristianstad Blekinge tror stenhårt på de nya formaten och öppnar en tredje butik: ”Vi ska ta tillbaka andelarna”.

1

Ica erbjuder både el och städ

Liten del matsvinn går till behövande

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Debatt
Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Sverige är bäst på kontantlöshet

Shopgun tar sikte på reklambladen

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Ica hotas med vite

Kopplar upp 1 500 bevakningskameror

Mathems vd sågar granskningen

Mötet
De satsar allt på bananimporten

Krönika
”Magkänslans tid är förbi”

Priset på mat följer inflationen

Sänd till en kollega

0.23