23948sdkhjf

Ekot av den obehagliga sanningen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Nils Eric Näslund om en trend som är svår att ifrågasätta.

När blir ekologiskt en hygienfaktor, frågade sig chefredaktör Maya Saksi i en ledare häromsistens. Med det menar hon, såvitt jag förstår, att ekologiskt numera är så självklart att det inte är nåt som exempelvis handelns företag borde skryta om att man supportar. Alla är väl för ekologi, eller? Alla vet väl att det är bra, låter bra och gör gott? Det finns väl ingen som tycker något annat?

Jo, det intressanta är väl faktiskt att det gör det. Eller som i varje fall anser att det inte är självklart att ekologiska produkter är vägen till himmelriket för vare sig konsumenter eller vårt arma jordklot.

Nej men, säger ni, det hör man inte så mycket talas om? Nej, det är just det. Intresset hos media är praktiskt taget noll för att förmedla kunskaper som går i motsatt riktning. De forskare och vetenskapsmän som försöker ifrågasätta – på vetenskapliga grunder – de ekologiska produkternas överlägsna existensrätt möts med en kompakt tystnad. På med locket. Shut up! Kejsaren har nya kläder. Allt annat är lögn, förtal, illvilja, inkompetens, ja rentav kompakt dumhet.

Det skrivs faktiskt ganska ofta debattartiklar och andra former av inlagor av vetenskapligt skolade personer, där man ifrågasätter de ekologiska varornas segertåg, som för det mesta sker till betydligt högre priser än de konventionella. Professor emeritus Torbjörn Fagerström vid Lunds Universitet är en av många återkommande kritiker.

Jag ska vid det här tillfället inskränka mig till ett exempel på en auktoritet, som spelar en annan trudelutt än den ekologiskt tjatiga hambosnoan. Livsmedelsverket. Välbekant myndighet ? Har väl rimligtvis som uppdrag att tala sanning?
2016 publicerade verket en rapport, där det slogs fast att ekologiskt odlade produkter varken har hälsomässiga eller produktionsmässiga fördelar framför konventionellt odlade. I analysen hade man gått igenom ett stort antal aspekter, fångat upp enskilda fördelar/nackdelar med båda metoderna, men i den slutliga summeringen kommit fram till att det vägde ganska jämnt mellan ekologiskt och konventionellt.

Så. Rätt ska väl vara rätt. Och för all del, alla får väl saliga på sin fason. Mår man bättre av att äta det som är stämplat med ”Eko” till ett högre pris, varsågod. Men kom inte och fördöm dem som agerar annorlunda, och framställ er som mer högtstående och mer upplysta. Då kan det gå för er som för Coop, som fick skämmas i Marknadsdomstolen för sin osanna reklamfilm på just detta tema.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Dagligvarugalan
Tipsen: Så fick Maxi Partille klirr i kassan

Tajta band med leverantörerna fick fart på försäljningen. Brödavdelningen växer dubbelt så snabbt som övriga butiken.

Klart med Coops nya bygge

Butiken öppnar nästa vinter.

Första spadtaget för City Gross tredje

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

Arkiv

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Smakstart för Fodis crowdfunding

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Snabbväxande nykomlingar på tech-listan

Två butiker – två anlagda bränder

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Nu släpps Coops nya app

Fri Köpenskap kan avslöja alla funktionerna.

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Butiken satsar på expressbeställning

Butikskedja i samarbete med Sensec

Lidl driver lastbil på eget avfall

Handlarna tror på julen

Här öppnar City Gross

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Butiken blir 6 000 kvadratmeter.

Torkan slår mot julgranarna

Ny vision och design från Stjärnägg

Matpriserna har sjunkit

Nu kommer panten till näthandeln

Nytt samarbete ger kunden möjlighet att panta från hemmet.

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

De ska få svenskarna att upptäcka polska smaker

På nytt jobb
Han tar över i Jakobsberg

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Ytterligare en Ica-butik upphör

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Synliga svenskar rider på trendvåg

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

Butik nummer tre till Kista Galleria

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Butiker måste informera om vem som filmar

Matpriskollen: Bus, godis – eller clementiner?

Sänd till en kollega

0.185