23948sdkhjf

Export i fokus för Livsmedelsföretagen

Livsmedelsföretagens nya vd vill fördubbla den svenska exporten.

Björn Hellman har varit en månad på sin nya position som vd på Livsmedelsföretagen och är nu varm i kläderna och han har ett särskilt intresse när det gäller den svenska livsmedelsproduktion.en

– En av de viktigaste frågorna för oss är att öka exporten av livsmedel, att vi ska dubbla från nuvarande 50 miljarder till 100 miljarder år 2025. Det är ett led i att skapa fler arbetstillfällen och för att få en effektivare produktion, säger han till Fri Köpenskap.

Björn Hellman har en lång erfarenhet av att jobba med livsmedel då han började på golvet på Ica för att sedan arbeta som säljare för Cloetta, varit produktchef för Kavli, jobbat med private labels för Icagruppen samt varit vd Sveriges bagare och konditorer.

Vad tar du med dig från dina tidigare jobb?

– Det jag tar med mig är att det är fantastiskt roliga produkter att jobba med, det är produkter som rör alla, dygnet runt, året om. Sen finns det ett enorm potential för svenska livsmedel, vi har hög kvalitet, bra renommé och hög produktsäkerhet, säger Björn Hellman och fortsätter.

– Från butiksgolvet har jag lärt mig att man behöver ett bra samarbete med de stora aktörerna som Ica, Coop och Axfood; samt att på butiksgolvet är det viktigt att synas. Jag tar med mig allt från bra exponering i butik till exportfrågor.

Vad kan Livsmedelsföretagen göra för att hjälpa butikerna?

– Vi ska ha en fortsatt bra dialog med dagligvaruhandeln om till exempel matsvinnet, som är en högaktuell fråga just nu. Det är en fråga där ingen enskild kan gör allt men där vi kan göra mycket tillsammans.

Bör enskilda handlare intressera sig för exportfrågor?

– Ja det tror jag, handlare som känner att de har starka svenska internationella varumärken gör att man kan känna stolthet. Vi reser väldigt mycket i det här landet och ser man till exempel Kalles kaviar eller liknande i Singapore eller Hong Kong så kan man känna glädje i det och det påverkar även försäljningen hemma.

– Sen är forskning och innovation väldigt viktigt och får man en lite större storskalighet i produktionen så får man även utrymme för mer forskning och innovation vilket leder till fler produkter som i slutändan gynnar våra handlare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078