23948sdkhjf

Debatt: Inför nationell pant på plastpåsar

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Maria Nobel på Hemköp vill se ändringar pantlagstiftningen.

Jordens resurser förbrukas i allt snabbare takt vilket tär på ekosystemen och bidrar till klimatförändringar. För en mer hållbar utveckling krävs fler cirkulära system som ger möjlighet att återvinna material. Ett sådant system som fungerar väl idag är pantsystemet.

Plast är ett av de vanligaste material för förpackningar i dagligvarubutiker. Det är funktionellt och förlänger livslängden för många livsmedel. Plast är tyvärr även det material som har allra lägst grad av materialåtervinning samtidigt som den i stor utsträckning är tillverkad av fossil råvara. Bara en liten del av den plast som används i Sverige materialåtervinns, resten förbränns. Anledningarna är flera. Retursystemet som hanterar insamlade plastförpackningar är undermåligt, producenterna har inte haft återvinning i fokus och olika sorters plast blandas ofta i samma förpackning.

För att bidra till en mer hållbar användning av plast arbetar vi på Hemköp, tillsammans med övriga dagligvaruaktörer, för att våra plastförpackningar ska vara tillverkade av förnybar eller återvunnen råvara senast år 2030. Vi arbetar också för fler rena flöden av plast och vårt ambitiösa mål är att det redan år 2022 ska vara möjligt att återvinna plastförpackningar.

För att nå målen och lyckas med en övergång från fossil till förnybar råvara krävs ett tydligt politiskt engagemang med långsiktiga beslut och ekonomiska incitament. Utvecklingen hämmas eftersom det ofta är dyrare att satsa på grön plast och returmaterial. Trenden skulle vändas genom utökad satsning på inhemsk innovation och tillverkning av förnybar plastråvara.

På Hemköp väntar vi inte på att politiska beslut ska fattas. Vi fortsätter att satsa på fler förpackningar av förnyelsebara material, på rena plaster och fler produkter i pantsystemet. Vår koncern var bland annat först med pant på saft- och juiceflaskor och med att byta ut alla fruktpåsar av fossil plast till plast av sockerrör.

Under förra året införde Hemköp, som första dagligvarukedja, pant på plastbärkassar. Syftet är ökad återanvändning och återvinning. När påsen inte kan användas längre pantas den i butiken. Plasten återvinns och blir till nya påsar. För varje påse som säljs men inte pantas skänker Hemköp 50 öre till Naturskyddsföreningens projekt hållbara hav. Pantinitiativet, som tilldelades Årets cirkulära initiativ på Återvinningsgalan 2018, infördes först i liten skala men sprids under våren till fler butiker runt om i landet.

Enligt Naturvårdsverket köpte svensk handel in 832 miljoner plastbärkassar år 2017. I genomsnitt 83 påsar per person. För att den siffran ska minska och att återanvändandet av kassar på allvar ska öka uppmanar vi att plastbärkassar kommer in i pantlagstiftningen och att ett nationellt system för pant på plastbärkassar införs. Till dess hoppas vi att fler butikskedjor väljer att använda vårt koncept. För även bra idéer bör återanvändas.

Maria Nobel, hållbarhetschef Hemköp



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Rolf Andersson
Skall det vara pant på plastpåsar är det bättre att ta bort plastpåsen helt! Då kommer det fram alternativ.

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Coop satsar 100 miljoner på nätet

Coop lanserar sin största satsning någonsin på e-handeln. 100 miljoner kronor investeras i en helt ny plattform.

Chefen har ordet
Skillnaden mellan död och återfödelse

”Prissättningen är ganska random”

Arla satsar mångmiljonbelopp på forskning

Ska leda till en mer miljöneutral livsmedelsproduktion.

Ica fixade 970 jobb till nyanlända

31 arbetsgivare deltog i regeringens initiativ 100-klubben. 26 procent av alla nyanlända anställdes av Ica. Nu går satsningen i graven.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Här planeras ny Lidl-butik

Arkiv

Dagligvarugalan
Här får osten ta plats

Därför vann Ica Kvantum Sollentuna priset för Årets Ostavdelning.

Zoégas minskar sina koldioxidutsläpp

Genom att minska mängden plast reduceras koldioxidutsläppen.

1

Nu går engångsgrillen mot sin död

Maskiner ska åldersbestämma kunden

Ny teknik till 70 Coop-butiker

Här är kedjans nya grepp kring matsvinnet.

Bröstbakelse blir mustasch

Coop Värmland bakar för att hjälpa mot cancer.

Icas monsterbajs ska lyfta säljet

På nytt jobb
Han ska driva ny butik i Kungälv

Simris Algs framtid i EU snart klar

Grossister håller på årets Kalix löjrom

Kronfågel och KLS Ugglarps i samarbete

"Detta kommer att skapa en solid grund för gemensam tillväxt"

Plus

Matsmarts vd: "Det här är det roligaste jag någonsin gjort"

Mötet: Karl Andersson, vd på Matsmart om kärleken till företaget och möjligheten att ändra riktningen i samhället.

Minstingarna får Lidls uppmärksamhet

Nu ska bland annat barnklädesförsäljningen lyftas fram.

Plus

Chefsintervjun
Nu bryter vd:n den kompakta tystnaden

Han vill att ärtan ska ta "revansch".

Premiär för Lidl på dyra gatan

Coop utsatta för sms-bluff

Postbossen slår larm: ”Logistiken knäckfrågan”

50 000 lastbilschaufförer går i pension inom tio år. Men bara 20 000 utbildningsplatser finns. ”Ett stort problem för hela handeln”.

Inför paketkaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

Tyskarna fortsätter ta andelar

Hemköp tar Lidl-utspelet med ro

Byter ut glödlampor – tjänar 1,8 miljarder

Här kommer nästa Dollarstore

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Liten del matsvinn går till behövande

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Sverige är bäst på kontantlöshet

Shopgun tar sikte på reklambladen

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Sänd till en kollega

0.211