23948sdkhjf

Debatt: Inför nationell pant på plastpåsar

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Maria Nobel på Hemköp vill se ändringar pantlagstiftningen.

Jordens resurser förbrukas i allt snabbare takt vilket tär på ekosystemen och bidrar till klimatförändringar. För en mer hållbar utveckling krävs fler cirkulära system som ger möjlighet att återvinna material. Ett sådant system som fungerar väl idag är pantsystemet.

Plast är ett av de vanligaste material för förpackningar i dagligvarubutiker. Det är funktionellt och förlänger livslängden för många livsmedel. Plast är tyvärr även det material som har allra lägst grad av materialåtervinning samtidigt som den i stor utsträckning är tillverkad av fossil råvara. Bara en liten del av den plast som används i Sverige materialåtervinns, resten förbränns. Anledningarna är flera. Retursystemet som hanterar insamlade plastförpackningar är undermåligt, producenterna har inte haft återvinning i fokus och olika sorters plast blandas ofta i samma förpackning.

För att bidra till en mer hållbar användning av plast arbetar vi på Hemköp, tillsammans med övriga dagligvaruaktörer, för att våra plastförpackningar ska vara tillverkade av förnybar eller återvunnen råvara senast år 2030. Vi arbetar också för fler rena flöden av plast och vårt ambitiösa mål är att det redan år 2022 ska vara möjligt att återvinna plastförpackningar.

För att nå målen och lyckas med en övergång från fossil till förnybar råvara krävs ett tydligt politiskt engagemang med långsiktiga beslut och ekonomiska incitament. Utvecklingen hämmas eftersom det ofta är dyrare att satsa på grön plast och returmaterial. Trenden skulle vändas genom utökad satsning på inhemsk innovation och tillverkning av förnybar plastråvara.

På Hemköp väntar vi inte på att politiska beslut ska fattas. Vi fortsätter att satsa på fler förpackningar av förnyelsebara material, på rena plaster och fler produkter i pantsystemet. Vår koncern var bland annat först med pant på saft- och juiceflaskor och med att byta ut alla fruktpåsar av fossil plast till plast av sockerrör.

Under förra året införde Hemköp, som första dagligvarukedja, pant på plastbärkassar. Syftet är ökad återanvändning och återvinning. När påsen inte kan användas längre pantas den i butiken. Plasten återvinns och blir till nya påsar. För varje påse som säljs men inte pantas skänker Hemköp 50 öre till Naturskyddsföreningens projekt hållbara hav. Pantinitiativet, som tilldelades Årets cirkulära initiativ på Återvinningsgalan 2018, infördes först i liten skala men sprids under våren till fler butiker runt om i landet.

Enligt Naturvårdsverket köpte svensk handel in 832 miljoner plastbärkassar år 2017. I genomsnitt 83 påsar per person. För att den siffran ska minska och att återanvändandet av kassar på allvar ska öka uppmanar vi att plastbärkassar kommer in i pantlagstiftningen och att ett nationellt system för pant på plastbärkassar införs. Till dess hoppas vi att fler butikskedjor väljer att använda vårt koncept. För även bra idéer bör återanvändas.

Maria Nobel, hållbarhetschef Hemköp

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Här är City Gross nya convenience-butiker

Butiker på 700 till 1 200 kvadratmeter med brett utbud och större tillgänglighet.

Ica Nära-handlare bygger egen bistro

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

Krönika
"Visst kan man tävla i innovationer"

Dagligvarugalan
Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Årets butik-juryn har varit landet runt för att hitta de bästa kandidaterna.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Arkiv

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Direkten öppnar i Baronen

Butik i konkurs: "Beklagar att stans bästa butik tvingas lägga ned"

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

City Gross cateringförvandling ger effekt

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

Coop börjar med hundparkeringar

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

De kan vinna ekopris

Coop lägger ned – på grund av gruva

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Norska laxdöden kan kosta miljard

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

Tuff resa mot rätt temperatur

Energiomställning är en svår resa då butiks-besöket ska vara attraktivt

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

Ledare
”Personalen i skuggan av tekniken”

Coop tar in omtalad vegoburgare

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Kopparbergs backar

Ekobutik i konkurs

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Zetadisplay visar stark tillväxt

Få kunder anmäler prisfusk

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Krönika
Dags att reformera kampanjsystemet

Chefen har ordet
Glöm inte våra egna entreprenörshjältar

Matspars statistik: ”Kvantum på hugget”

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Scandi Standard

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.143