Debatt: Inför nationell pant på plastpåsar

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Maria Nobel på Hemköp vill se ändringar pantlagstiftningen.

Jordens resurser förbrukas i allt snabbare takt vilket tär på ekosystemen och bidrar till klimatförändringar. För en mer hållbar utveckling krävs fler cirkulära system som ger möjlighet att återvinna material. Ett sådant system som fungerar väl idag är pantsystemet.

Plast är ett av de vanligaste material för förpackningar i dagligvarubutiker. Det är funktionellt och förlänger livslängden för många livsmedel. Plast är tyvärr även det material som har allra lägst grad av materialåtervinning samtidigt som den i stor utsträckning är tillverkad av fossil råvara. Bara en liten del av den plast som används i Sverige materialåtervinns, resten förbränns. Anledningarna är flera. Retursystemet som hanterar insamlade plastförpackningar är undermåligt, producenterna har inte haft återvinning i fokus och olika sorters plast blandas ofta i samma förpackning.

För att bidra till en mer hållbar användning av plast arbetar vi på Hemköp, tillsammans med övriga dagligvaruaktörer, för att våra plastförpackningar ska vara tillverkade av förnybar eller återvunnen råvara senast år 2030. Vi arbetar också för fler rena flöden av plast och vårt ambitiösa mål är att det redan år 2022 ska vara möjligt att återvinna plastförpackningar.

För att nå målen och lyckas med en övergång från fossil till förnybar råvara krävs ett tydligt politiskt engagemang med långsiktiga beslut och ekonomiska incitament. Utvecklingen hämmas eftersom det ofta är dyrare att satsa på grön plast och returmaterial. Trenden skulle vändas genom utökad satsning på inhemsk innovation och tillverkning av förnybar plastråvara.

På Hemköp väntar vi inte på att politiska beslut ska fattas. Vi fortsätter att satsa på fler förpackningar av förnyelsebara material, på rena plaster och fler produkter i pantsystemet. Vår koncern var bland annat först med pant på saft- och juiceflaskor och med att byta ut alla fruktpåsar av fossil plast till plast av sockerrör.

Under förra året införde Hemköp, som första dagligvarukedja, pant på plastbärkassar. Syftet är ökad återanvändning och återvinning. När påsen inte kan användas längre pantas den i butiken. Plasten återvinns och blir till nya påsar. För varje påse som säljs men inte pantas skänker Hemköp 50 öre till Naturskyddsföreningens projekt hållbara hav. Pantinitiativet, som tilldelades Årets cirkulära initiativ på Återvinningsgalan 2018, infördes först i liten skala men sprids under våren till fler butiker runt om i landet.

Enligt Naturvårdsverket köpte svensk handel in 832 miljoner plastbärkassar år 2017. I genomsnitt 83 påsar per person. För att den siffran ska minska och att återanvändandet av kassar på allvar ska öka uppmanar vi att plastbärkassar kommer in i pantlagstiftningen och att ett nationellt system för pant på plastbärkassar införs. Till dess hoppas vi att fler butikskedjor väljer att använda vårt koncept. För även bra idéer bör återanvändas.

Maria Nobel, hållbarhetschef Hemköp



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Rolf Andersson
Skall det vara pant på plastpåsar är det bättre att ta bort plastpåsen helt! Då kommer det fram alternativ.

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Finalisterna klara inför Dagligvarugalan

Ta del av hela listan inför Sveriges viktigaste branschevent.

Hallå där, Johannes Cullberg!

Grundare och vd av Paradiset och en av talarna på Retaildagen.

Kattungar hittades på Icas centrallager

Märkligt fynd i Helsingborg.

Ica släpper världsunik tjänst

Nu kan Icas kunder mäta sin egen klimatpåverkan.

Skärgårdshandlarens megasommar

Köttkriget igång: ”Priset rekordlågt”

Sommarens torka har tvingat bönderna till nödslakt. Nu driver hela Ica-blocket en kraftig prispress på svenskt kött. "När Ica går ut så här brett visar de tydligt att det är det här priset som gäller", säger Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen till Fri Köpenskap.

Nyhetsbrev

Bristande kunskap om livsmedelsförpackningar

Arkiv

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Grillentusiast JO-anmäler länsstyrelsen

Sommarens totala eldningsförbud gjorde många grillentusiaster besvikna.

Konsum i Karlstad bygger om

Zetadisplay dubblade omsättningen

På nytt jobb
Ny CTO för Matsmart

Ska bygga matjättens nästa plattform.

Magnus Rosén lämnar som e-handelschef på Ica

Icas darkstore-satsning pressar resultaten i det andra kvartalet. – Det är helt mitt eget beslut, säger han till Fri Köpenskap.

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

Kinnevik satsar på norsk nätmat

Nu kan du prata med MonICA

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Misstänkt grov mordbrand hos Coop Extra i Fagersta

Ny nod för life science och livsmedel

Livsmedelskedjor bygger laddstationer i Tyskland

Flera detaljhandelskedjor i Tyskland satsar nu på att kunna erbjuda snabbladdstationer utanför sina varuhus.

Värmen sänker tron på framtiden

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Karma tar in mer kapital - dagligvaruhandeln i fokus

Axfood om torkan: ”Vi kommer att få leva med effekterna länge”

Sommarens hetta och torka har tvingat många köttbönder till nödslakt. - Vi kommer att få leva med effekterna under en lång tid framöver, säger Claes Salomonsson, presschef hos Axfood.

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Butik skänkte godis efter olycka

Aldi rustar upp 150 butiker

Synen på e-handel förändras

Importföretag firar framgångar

Matpriserna stiger i värmen

Domsjö fabrikers nya produkt kan göra korvskinn av trä

Nu startar äppelskörden

Solskyddskrämer säljer som smör

Ölen kan bli dyrare

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Torkan tvingar kedjan till småpotatis

Sänd till en kollega

0.157