23948sdkhjf

Gemensam delisatsning för Picadeli och Coop

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Coop: "Dagligvaruhandeln har förlorat kunder till restaurangbranschen. Det är en utveckling som vi vill vända."

Dagligvarukedjan Coop vill kliva upp i topp när det kommer till färdigmat i delidiskarna – till sin hjälp tar de Greenfood-ägda Picadeli.

De båda aktörerna har sedan förra året tillsammans utvecklat ett nytt färdigmatskoncept, som stegvis lanseras under våren och försommaren i cirka 250 butiker. Framöver kommer Picadeli nu att ansvara för konceptutveckling av sortiment, leverans och digitalisering vad gäller konceptet.

– Vi är tacksamma och ödmjuka inför att ha fått detta förtroende från Coop, nu ska vi se till att förvalta det på bästa sätt i en fortsatt spännande utvecklingsresa, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Greenfood, i ett pressmeddelande.

Enligt Coop ser man att färdigmaten i delidiskarna är populära bland kunderna, men att varje butik på egen hand fått hantera en lång rad olika producenter och leverantörer.

Läs också: Coop satsar 100 miljoner på nätet

Med Picadelis hjälp vill man nu effektivisera hanteringen, vilket ska minska både matsvinn och miljöpåverkan. Picadeli har i sin tur valt ut ett fåtal producenter som levererar, tillsammans med en logistik som gör att det tar max två dagar från beställning till leverans i stora delar av Sverige.

Läs också: Han ska driva ny butik i Kungälv

Därtill ser Coop också att maten i disk kommer att vara mer varierad än tidigare, med mer utrymme för till exempel trendnyheter och vegetariska rätter.

– Dagligvaruhandeln har förlorat kunder till restaurangbranschen. Det är en utveckling som vi vill vända, säger Staffan Fri som är samordnare och utvecklare av manuella delidiskar för Coop.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Coop satsar 100 miljoner på nätet

Coop lanserar sin största satsning någonsin på e-handeln. 100 miljoner kronor investeras i en helt ny plattform.

Chefen har ordet
Skillnaden mellan död och återfödelse

”Prissättningen är ganska random”

Arla satsar mångmiljonbelopp på forskning

Ska leda till en mer miljöneutral livsmedelsproduktion.

Ica fixade 970 jobb till nyanlända

31 arbetsgivare deltog i regeringens initiativ 100-klubben. 26 procent av alla nyanlända anställdes av Ica. Nu går satsningen i graven.

Här planeras ny Lidl-butik

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Dagligvarugalan
Här får osten ta plats

Därför vann Ica Kvantum Sollentuna priset för Årets Ostavdelning.

Zoégas minskar sina koldioxidutsläpp

Genom att minska mängden plast reduceras koldioxidutsläppen.

1

Nu går engångsgrillen mot sin död

Maskiner ska åldersbestämma kunden

Ny teknik till 70 Coop-butiker

Här är kedjans nya grepp kring matsvinnet.

Bröstbakelse blir mustasch

Coop Värmland bakar för att hjälpa mot cancer.

Icas monsterbajs ska lyfta säljet

På nytt jobb
Han ska driva ny butik i Kungälv

Simris Algs framtid i EU snart klar

Grossister håller på årets Kalix löjrom

Kronfågel och KLS Ugglarps i samarbete

"Detta kommer att skapa en solid grund för gemensam tillväxt"

Plus

Matsmarts vd: "Det här är det roligaste jag någonsin gjort"

Mötet: Karl Andersson, vd på Matsmart om kärleken till företaget och möjligheten att ändra riktningen i samhället.

Minstingarna får Lidls uppmärksamhet

Nu ska bland annat barnklädesförsäljningen lyftas fram.

Plus

Chefsintervjun
Nu bryter vd:n den kompakta tystnaden

Han vill att ärtan ska ta "revansch".

Premiär för Lidl på dyra gatan

Coop utsatta för sms-bluff

Postbossen slår larm: ”Logistiken knäckfrågan”

50 000 lastbilschaufförer går i pension inom tio år. Men bara 20 000 utbildningsplatser finns. ”Ett stort problem för hela handeln”.

Inför paketkaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

Tyskarna fortsätter ta andelar

Hemköp tar Lidl-utspelet med ro

Byter ut glödlampor – tjänar 1,8 miljarder

Här kommer nästa Dollarstore

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Liten del matsvinn går till behövande

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Sverige är bäst på kontantlöshet

Shopgun tar sikte på reklambladen

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Sänd till en kollega

0.273