23948sdkhjf

Gränshandeln slår rekord – Dagligvaruhandeln i topp

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Livsmedel, godis och läsk ligger högst upp på inköpslistan när norrmännen i allt större utsträckning åker över gränsen till Sverige för att shoppa.

Det handlar norrmännen i Sverige:

DAGLIGVAROR

Livsmedel – 81 procent

Godis/choklad – 61 procent

Alkoholfria drycker – 51 procent

Alkohol – 47 procent

Tobak – 35 procent

Apoteksvaror – 20 procent

Hälsokost – 9 procent

Parfym/smink – 8 procent

Tidningar/tidskrifter – 4 procent

Blommor – 2 procent

Annat – 1 procent

SÄLLANKÖPSVAROR

Kläder – 25 procent

Skor – 14 procent

Leksaker – 7 procent

Sport/fritid – 7 procent

Heminredning – 5 procent

Övrig elektronik – 3 procent

Data/tele – 2 procent

Järn- och byggvaror – 2 procent

Färg – 2 procent

Möbler – 2 procent

Böcker – 2 procent

Vitvaror – 2 procent

Trädgårdsväxter – 1 procent

Ur, guld eller optik – 1 procent

Radio/TV – 1 procent

Annat – 2 procent

Det visar rapporten ”Norsk gränshandelskonsumtion i Sverige 2017” som tagits fram av bland andra branschorganisationen Svensk Handel.

Läs också: Handlarna tror på julen

Rapporten visar vidare att den norska gränshandeln fortsätter att växa och slå rekord. Handeln är den vanligaste anledningen att norrmän åker över gränsen till Sverige och främst handlar de dagligvaror. Anledningen till den stora gränshandeln är att priserna i Sverige är avsevärt lägre för vissa produkter. Bland annat kan alkohol och tobak köpas till nästan halva priset medan mjölk, ost och ägg kostar en tredjedel så mycket som i Norge.

– Den svenska handeln är attraktiv bland norrmännen. Utbudet av butiker nära den norska gränsen blir allt större och många norrmän ser resan till Sverige som en upplevelse där de kan handla till riktigt bra priser, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Drog in 25,6 miljarder

Den norska gränshandeln är en bra affär för Sverige. Under år 2017 gjordes 13,7 miljoner resor från Norge till Sverige och i nära 70 procent av fallen var shopping målet med besöket. Det resulterade i att den norska gränshandeln drog in 25,6 miljarder kronor till den svenska detaljhandeln under året – 17,5 miljarder från dagligvaruhandeln och 8,1 miljarder från sällanköpsvaruhandeln.

I Sverige i stort står handeln för 11 procent av alla jobb men i många kommuner där gränshandeln är stor är andelen betydligt högre. Exempelvis jobbar 24 procent av alla arbetande Strömstadsbor inom handeln och motsvarande siffra i Eda och Årjäng är 21 respektive 15 procent.

Framtiden ljus för norsk gränshandel

Svensk Handel har även publicerat en rapport om gränshandelns framtid. Den visar att framtidsutsikterna är ljusa och gränshandeln med Norge förväntas fortsätta växa trots att handeln i stort digitaliseras allt mer och fler kunder vänder sig till e-handeln.

”Dagens detaljister menar att e-handeln hotar gränshandeln mot Norge i begränsad utsträckning och därmed inte utgör något större hinder för gränshandelns utveckling. Detta grundar sig i att Norge genom sitt utanförskap från EU har tullar och handelshinder som förhindrar och fördyrar den fria rörligheten”, skriver Svensk Handel i sin framtidsrapport.

– I framtidens gränshandel kommer utbudet av servicetjänster att spela en viktigare roll. Utöver att handla varor väljer allt fler norrmän på att besöka tandläkaren, gå till frisören eller lämna in bilen till verkstaden när de är i Sverige, säger Mats Hedenström.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Dagligvarugalan
Tipsen: Så fick Maxi Partille klirr i kassan

Tajta band med leverantörerna fick fart på försäljningen. Brödavdelningen växer dubbelt så snabbt som övriga butiken.

Klart med Coops nya bygge

Butiken öppnar nästa vinter.

Första spadtaget för City Gross tredje

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Smakstart för Fodis crowdfunding

Snabbväxande nykomlingar på tech-listan

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Två butiker – två anlagda bränder

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Nu släpps Coops nya app

Fri Köpenskap kan avslöja alla funktionerna.

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Butikskedja i samarbete med Sensec

Butiken satsar på expressbeställning

Lidl driver lastbil på eget avfall

Handlarna tror på julen

Här öppnar City Gross

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Butiken blir 6 000 kvadratmeter.

Torkan slår mot julgranarna

Ny vision och design från Stjärnägg

Matpriserna har sjunkit

Nu kommer panten till näthandeln

Nytt samarbete ger kunden möjlighet att panta från hemmet.

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

De ska få svenskarna att upptäcka polska smaker

På nytt jobb
Han tar över i Jakobsberg

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Ytterligare en Ica-butik upphör

Synliga svenskar rider på trendvåg

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

Butik nummer tre till Kista Galleria

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Butiker måste informera om vem som filmar

Matpriskollen: Bus, godis – eller clementiner?

Sänd till en kollega

0.19