Handlarna slåss om kundernas egentid

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

I genomsnitt lägger varje hushåll cirka 900 kronor om året på tidskrifter, men det är en kamp om kundernas uppmärksamhet.

– I stort är det konkurrens om människans egentid, förutom långkokt mat och träning så är det ganska många tv-serier, streaming-tjänster och och sociala medier som vi upplever en större konkurrens med, säger Daniel Andersson, vd på Tidsam.

Många tror att det största hotet kommer från digitala publikationer men enligt Daniel Andersson är så inte fallet.

– För tidskrifter är det en otroligt liten del, nästan försumbart som läses digitalt men för dagstidningar ser det annorlunda ut, det är en kamp om tiden, säger han.

För att sälja tidningar i dagens medialandskap tävlar butiken hela tiden om kundernas uppmärksamhet, även när de är i butiken och läget är därför extra viktigt då nästan hälften av alla tidsskriftsköp sker på impuls. Butikerna har oftast koll på vad som är ett A-läge men de bör se till att skyltningen och själva placeringen av tidningarna på ett tydligt sätt markerar vad som finns på hyllorna. Men viktigast av allt är personalens insats.

– För att butiken ska lyckas är det otroligt viktigt med passion och engagemang. Om butiken vårdar sin avdelning, ser till att det är ordning och reda och plockar upp tidningar direkt då blir det en otrolig effekt. Vi har gjort tester där vi märkt att butiker som tyckt det var trist och tråkigt med tidningar, men som sen fått rätt verktyg och information och upptäckt att det kan vara ganska roligt, att de butikerna sen sett en 20-procentig försäljningsökning.

Den enskilda butikens utbud bestäms till stor del av Tidsam som beräknar vad en butik kan förväntas sälja utifrån en rad parametrar som historik, geografi, kedjetillhörighet och vilken kanal butiken tillhör. Men vilka tidningar är det då som säljer bäst?

– Veckotidningarna har en otroligt stor omsättning men historia- och vetenskap är en fortsatt trend, även matlagningstidningar. Sen har kryss och sudoku vuxit under flera år och även serietidningar har haft ett bättre genomsnitt de senaste åren, vilket är kul då många tror att barnen bara ägnar sig åt sina datorer och telefoner, där byggs framtidens läsare.

Mer om: Tidsam


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Nu står det klart: Här är Årets Butik 2018

Priset för Årets Butik på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Nacka.

På nytt jobb
Hon ska öka tillväxten inom livsmedelsproduktion

Dagligvarugalan
Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2018

Under dagligvarubranschens stora galatillställning korades 20 lyckliga vinnare.

Lidl-bossen om butiken på Östermalm

"Vi fungerar bäst där man har pengar."

Hemköp minskar matsvinn med Karma

Krönika
Modern säkerhet kan bidra till vinsten

"Den digitala utvecklingen med smarta kameror och RFID-teknik i spetsen kan både skydda handeln och bidra till vinst", skriver Hans Molin, vd på IT-säkerhetsbolaget Secits, i en gästkrönika.

Nyhetsbrev

Arkiv

Här öppnar Coop Online

Dagligvarukedja ingår i fossilfritt samarbete

Butiken tvingas ha folie bakom disken

Lidl öppnade nytt i Kristianstad

Kunderna ratar kassabetalning

Tre av fyra föredrar att scanna eller checka ut varorna själva än att betala i kassan, visar en färsk undersökning.

Australiens jordgubbsodlare drabbade av nålsabotage

Nålar har hittats i jordgubbar över hela landet – det har lett till att odlare skaffar metalldetektorer, samtidigt som regeringen kraftigt skärper straffen för matsabotage.

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Kassazon

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Mejeriavdelning

Priset för Årets Mejeriavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Supermarket Munka Ljungby

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Ostavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Tidskriftsbutik

Dagligvarugalan
De drev Årets Kampanj

Dagligvarugalan
De fick priset för Årets Förbutik

Dagligvarugalan
Det här är årets Djupfrystavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets Dryckesavdelning

Priset för Årets Dryckesavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Kalmar.

Dagligvarugalan
De har Årets Fiskavdelning

Dagligvarugalan
De stod för Årets Matinspiration

Dagligvarugalan
Det här är Årets Leverantör

Dagligvarugalan
Här finns årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Dagligvarugalan
Hon är Årets Syftesdrivna ledare

Dagligvarugalan
De belönas för årets bästa Hållbarhetsinitiativ

Dagligvarugalan
Den här butiken har Årets Brödavdelning

Dagligvarugalan
Han vann årets Hederspris

Dagligvarugalan
Här är årets bästa Frukt & Gröntavdelning

Sänkt matmoms har inte gett önskad effekt

Tesco's startar ny lågpriskedja

Arlas drickyoghurt blir eget varumärke

Dagligvarugalan
Tio år av inspiration

Årets glögg släpps idag

Oumph till Pizza Hut

Sänd till en kollega

0.152