23948sdkhjf

Handlarna slåss om kundernas egentid

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

I genomsnitt lägger varje hushåll cirka 900 kronor om året på tidskrifter, men det är en kamp om kundernas uppmärksamhet.

– I stort är det konkurrens om människans egentid, förutom långkokt mat och träning så är det ganska många tv-serier, streaming-tjänster och och sociala medier som vi upplever en större konkurrens med, säger Daniel Andersson, vd på Tidsam.

Många tror att det största hotet kommer från digitala publikationer men enligt Daniel Andersson är så inte fallet.

– För tidskrifter är det en otroligt liten del, nästan försumbart som läses digitalt men för dagstidningar ser det annorlunda ut, det är en kamp om tiden, säger han.

För att sälja tidningar i dagens medialandskap tävlar butiken hela tiden om kundernas uppmärksamhet, även när de är i butiken och läget är därför extra viktigt då nästan hälften av alla tidsskriftsköp sker på impuls. Butikerna har oftast koll på vad som är ett A-läge men de bör se till att skyltningen och själva placeringen av tidningarna på ett tydligt sätt markerar vad som finns på hyllorna. Men viktigast av allt är personalens insats.

– För att butiken ska lyckas är det otroligt viktigt med passion och engagemang. Om butiken vårdar sin avdelning, ser till att det är ordning och reda och plockar upp tidningar direkt då blir det en otrolig effekt. Vi har gjort tester där vi märkt att butiker som tyckt det var trist och tråkigt med tidningar, men som sen fått rätt verktyg och information och upptäckt att det kan vara ganska roligt, att de butikerna sen sett en 20-procentig försäljningsökning.

Den enskilda butikens utbud bestäms till stor del av Tidsam som beräknar vad en butik kan förväntas sälja utifrån en rad parametrar som historik, geografi, kedjetillhörighet och vilken kanal butiken tillhör. Men vilka tidningar är det då som säljer bäst?

– Veckotidningarna har en otroligt stor omsättning men historia- och vetenskap är en fortsatt trend, även matlagningstidningar. Sen har kryss och sudoku vuxit under flera år och även serietidningar har haft ett bättre genomsnitt de senaste åren, vilket är kul då många tror att barnen bara ägnar sig åt sina datorer och telefoner, där byggs framtidens läsare.

Mer om: Tidsam


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Klart med Coops nya bygge

Butiken öppnar nästa vinter.

Dagligvarugalan
Tipsen: Så fick Maxi Partille klirr i kassan

Tajta band med leverantörerna fick fart på försäljningen. Brödavdelningen växer dubbelt så snabbt som övriga butiken.

Första spadtaget för City Gross tredje

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Smakstart för Fodis crowdfunding

Snabbväxande nykomlingar på tech-listan

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Två butiker – två anlagda bränder

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Nu släpps Coops nya app

Fri Köpenskap kan avslöja alla funktionerna.

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Butikskedja i samarbete med Sensec

Butiken satsar på expressbeställning

Lidl driver lastbil på eget avfall

Handlarna tror på julen

Här öppnar City Gross

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Butiken blir 6 000 kvadratmeter.

Torkan slår mot julgranarna

Ny vision och design från Stjärnägg

Matpriserna har sjunkit

Nu kommer panten till näthandeln

Nytt samarbete ger kunden möjlighet att panta från hemmet.

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

De ska få svenskarna att upptäcka polska smaker

På nytt jobb
Han tar över i Jakobsberg

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Ytterligare en Ica-butik upphör

Synliga svenskar rider på trendvåg

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

Butik nummer tre till Kista Galleria

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Butiker måste informera om vem som filmar

Matpriskollen: Bus, godis – eller clementiner?

Sänd till en kollega

0.206