23948sdkhjf

Handlarna slåss om kundernas egentid

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

I genomsnitt lägger varje hushåll cirka 900 kronor om året på tidskrifter, men det är en kamp om kundernas uppmärksamhet.

– I stort är det konkurrens om människans egentid, förutom långkokt mat och träning så är det ganska många tv-serier, streaming-tjänster och och sociala medier som vi upplever en större konkurrens med, säger Daniel Andersson, vd på Tidsam.

Många tror att det största hotet kommer från digitala publikationer men enligt Daniel Andersson är så inte fallet.

– För tidskrifter är det en otroligt liten del, nästan försumbart som läses digitalt men för dagstidningar ser det annorlunda ut, det är en kamp om tiden, säger han.

För att sälja tidningar i dagens medialandskap tävlar butiken hela tiden om kundernas uppmärksamhet, även när de är i butiken och läget är därför extra viktigt då nästan hälften av alla tidsskriftsköp sker på impuls. Butikerna har oftast koll på vad som är ett A-läge men de bör se till att skyltningen och själva placeringen av tidningarna på ett tydligt sätt markerar vad som finns på hyllorna. Men viktigast av allt är personalens insats.

– För att butiken ska lyckas är det otroligt viktigt med passion och engagemang. Om butiken vårdar sin avdelning, ser till att det är ordning och reda och plockar upp tidningar direkt då blir det en otrolig effekt. Vi har gjort tester där vi märkt att butiker som tyckt det var trist och tråkigt med tidningar, men som sen fått rätt verktyg och information och upptäckt att det kan vara ganska roligt, att de butikerna sen sett en 20-procentig försäljningsökning.

Den enskilda butikens utbud bestäms till stor del av Tidsam som beräknar vad en butik kan förväntas sälja utifrån en rad parametrar som historik, geografi, kedjetillhörighet och vilken kanal butiken tillhör. Men vilka tidningar är det då som säljer bäst?

– Veckotidningarna har en otroligt stor omsättning men historia- och vetenskap är en fortsatt trend, även matlagningstidningar. Sen har kryss och sudoku vuxit under flera år och även serietidningar har haft ett bättre genomsnitt de senaste åren, vilket är kul då många tror att barnen bara ägnar sig åt sina datorer och telefoner, där byggs framtidens läsare.

Mer om: Tidsam
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hemköpsbutik stänger ett år

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

På nytt jobb
Han är ny vd på Polarbröds dotterbolag

Här öppnar Lidl sin senaste butik

S-profil föreslås bli ordförande för Avfall Sverige

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Butik först ut med gratis släpvagnar

Arkiv

Försämrat resultat för Coop Mitt

Desperata giganter ska sänka priserna med miljarder

Butiksanställd anklagades för stöld – nu dras kedjan inför domstol

Axfood fasar ut engångsartiklar av plast

Nyöppning för Lidhultsbutik

Han lämnar Mathems styrelse

Plus

Så vinner branschens företag talangjakten

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Icabutik måste säkra sitt frysrum – eller böta

Butikens sensorer drivs av inomhusbelysning

Försäkringsbolag investerar 2,8 miljarder i minskat svinn

Ica tar över golfrestaurang

Ny kundgrupp tar plats på nätet

På nytt jobb
Svenska Ägg har ny ordförande

Norska läskproducenten förlorar mot Coca-Cola – igen

Plus

Svensk gränsbuss blev mångkulturell kustbutik

Norska invandrare vallfärdar till den svenska gränsen för att handla mångkulturell mat. Nu har konceptet breddats till Umeå.

Norrmejerier med ny säljpartner - riktad mot Ica

Nu rullar kedjan sushi på Ica

Alkoglass – endast på systemet

På nytt jobb
Han tar över City Gross i Lund

Ocado ökar omsättningen – trots branden i Andover

Man häktad efter två knivattacker i Ica-butik

Ledare
När kommer appen för all typ av mat?

Orklas vd avgår

På nytt jobb
Hon ska utveckla Kravs digitala strategi

Näthandlare tror på framtiden

Willys i Kalmar klar till sommaren

Efter dödsfall - då hålls rättegången mot Atria

Kraftigt lyft för Coop Värmland

På nytt jobb
Coca-Cola snor från Ica

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.149