23948sdkhjf

Handlarna slåss om kundernas egentid

I genomsnitt lägger varje hushåll cirka 900 kronor om året på tidskrifter, men det är en kamp om kundernas uppmärksamhet.

– I stort är det konkurrens om människans egentid, förutom långkokt mat och träning så är det ganska många tv-serier, streaming-tjänster och och sociala medier som vi upplever en större konkurrens med, säger Daniel Andersson, vd på Tidsam.

Många tror att det största hotet kommer från digitala publikationer men enligt Daniel Andersson är så inte fallet.

– För tidskrifter är det en otroligt liten del, nästan försumbart som läses digitalt men för dagstidningar ser det annorlunda ut, det är en kamp om tiden, säger han.

För att sälja tidningar i dagens medialandskap tävlar butiken hela tiden om kundernas uppmärksamhet, även när de är i butiken och läget är därför extra viktigt då nästan hälften av alla tidsskriftsköp sker på impuls. Butikerna har oftast koll på vad som är ett A-läge men de bör se till att skyltningen och själva placeringen av tidningarna på ett tydligt sätt markerar vad som finns på hyllorna. Men viktigast av allt är personalens insats.

– För att butiken ska lyckas är det otroligt viktigt med passion och engagemang. Om butiken vårdar sin avdelning, ser till att det är ordning och reda och plockar upp tidningar direkt då blir det en otrolig effekt. Vi har gjort tester där vi märkt att butiker som tyckt det var trist och tråkigt med tidningar, men som sen fått rätt verktyg och information och upptäckt att det kan vara ganska roligt, att de butikerna sen sett en 20-procentig försäljningsökning.

Den enskilda butikens utbud bestäms till stor del av Tidsam som beräknar vad en butik kan förväntas sälja utifrån en rad parametrar som historik, geografi, kedjetillhörighet och vilken kanal butiken tillhör. Men vilka tidningar är det då som säljer bäst?

– Veckotidningarna har en otroligt stor omsättning men historia- och vetenskap är en fortsatt trend, även matlagningstidningar. Sen har kryss och sudoku vuxit under flera år och även serietidningar har haft ett bättre genomsnitt de senaste åren, vilket är kul då många tror att barnen bara ägnar sig åt sina datorer och telefoner, där byggs framtidens läsare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078