23948sdkhjf

Sport och snacks sommarens kombo

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

Så förbereder sig chipstillverkaren inför VM.

Butikerna har laddat upp med kampanjer från leverantörerna inför sommarens fotbollsfest. På Estrella har man tagit det ett steg längre och undersökt 800 konsumenters planerade inköp inför världsmästerskapet i sommar.

Läs också: Rootfruit till Island via Danmark

Enligt marknadschef Sofi Randen på Estrella, är butikskampanjerna väldigt viktiga för försäljningen.

– Vi äter mer snacks när det är viktiga matcher. Det är fler som tittar när Sverige spelar och ju längre Sverige stannar i spelet desto fler som tittar och fler som äter snacks. Men även om Sverige inte spelar kan vi konstatera att snacksförsäljningen går upp under VM.

Vilka köper mest snacks under fotbolls-VM?

–Yngre män köper mest.

Så snacksar vi i Sverige
Av männen köper cirka 25 procent snacks och dricka jämfört med kvinnorna där cirka 18 procent uppger att de köper snacks och dricka. Det är främst de yngre mellan 18-29 år som driver snacksinköpen med 35 procent, därefter 30-44åringarna med 25 procent. Endast 7 procent av 60-75 åringarna planerar att köpa snacks. Flitigaste snacksköparna finns i mellersta Norrland med 30 procent tätt följt av övre Norrlands 29 procent. Minst snacks köps i Stockholm 18 procent.

Mer om: Chips | Estrella | vm
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är City Gross nya convenience-butiker

Varannan Netto-kund ratar Coop

Experten förvånad: ”Snudd på förmätet att tro att det bara går att byta skylt”.

Utmanaren pilottestar Amazon Go-koncept i Stockholm

Det nya Grab and go-konceptet ska ta kedjan in i den tekniska framtiden.

Casinos ägare skramlar för räddning

Hälsingestintan i konkurs – mobila slakteriet får inte ihop ekonomin

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

City Gross om nya city-butikerna: ”Utesluter inte franchise”

Arkiv

Dagligvarugalan
Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Årets butik-juryn har varit landet runt för att hitta de bästa kandidaterna.

Krönika
"Visst kan man tävla i innovationer"

Ica Nära-handlare bygger egen bistro

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Direkten öppnar i Baronen

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

Coop börjar med hundparkeringar

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

Tuff resa mot rätt temperatur

Energiomställning är en svår resa då butiks-besöket ska vara attraktivt

City Gross cateringförvandling ger effekt

Coop lägger ned – på grund av gruva

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Norska laxdöden kan kosta miljard

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

De kan vinna ekopris

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

Ledare
”Personalen i skuggan av tekniken”

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Kopparbergs backar

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Coop tar in omtalad vegoburgare

Ekobutik i konkurs

Zetadisplay visar stark tillväxt

Få kunder anmäler prisfusk

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.157