23948sdkhjf

”Ambitionen är att hjälpa konsumenterna att handla där de vill”

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Fler konsumenter vill handla från småföretagare. Nu lanserar Izettle en karta för att hitta dem.

Sju av tio svenskar skulle gärna se att det fanns fler oberoende butiker där de bor, sex av tio kan tänka sig att betala mer för sina varor för att stötta småföretagare och cirka 54 procent har valt att handla i mindre butiker istället för stora kedjor det senaste året. Ändå handlar fortfarande sju av tio hos de större kedjorna och sex av tio upplever att de större aktörerna blivit fler under de senaste åren. Det visar en Sifo-undersökning som utförts på uppdrag av fintech-företaget Izettle.

Läs också: Coopchef tar plats i iZettle

– Vi har kommit till insikten att man som konsument ofta handlar hos kedjor men egentligen har ambitionen att gå till mindre handlare. Ofta är anledningen tillgänglighet – många handlar på gallerior och passerar därför inte förbi så många småföretagare. Det är en särskilt stor utmaning i Sverige som är ett av de länder med flest köpcentrum i Europa, säger Johan Bendz, strategi- och kommunikationschef på Izettle

– En annan anledning är att man inte vet var småföretagares butiker ligger, tillägger han.

Med syftet att hjälpa konsumenter att hitta till de mindre butikerna har Izettle lanserat en karta baserad på Google Maps där man som konsument kan gå in och se vilka småföretag som finns i närheten och var butikerna ligger.

– Det finns i dagsläget en stor diskrepans mellan var konsumenterna handlar och var de vill handla. Ambitionen är att hjälpa konsumenterna att handla där de vill, säger Johan Bendz.

En global karta

Kartan visar hela världen men i skrivande stund har endast småföretagare i Stockholm registrerat sig. Ambitionen är dock att växa med fler företag och att kartan ska visa butiker över hela världen. Izettle ser dessutom en potential till vidareutveckling av tjänsten, bland annat att man som konsument i framtiden ska kunna söka på butiker inom olika kategorier, exempelvis klädbutiker eller caféer.

Det är kostnadsfritt att registrera sig på kartan. De krav som måste uppfyllas är att man är småföretagare och har en verksamhet som bidrar till att få folk att handla lokalt samt leder till mångfald och valfrihet i detaljhandeln.

– Izettle är ett åtta år gammalt bolag som startade med ambitionen att hjälpa småföretagare och det är med den ledstjärnan som vi bygger våra produkter. Idag utgörs våra kunder till 99,9 procent av småföretagare, säger Johan Bendz.

Lanserar stor reklamkampanj

För att hjälpa konsumenterna att hitta till kartan har Izettle i veckan lanserat en reklamkampanj som ska visas i olika medier. Den består av en film om en dystopisk framtid inspirerad av TV-serien Black Mirror, där i princip alla butiker ägs av ett jätteföretag. Budskapet är där att man i större utsträckning ska handla lokalt.

– Denna vecka och nästa går reklamkampanjen på tv, online, utomhus med mera för att dirigera konsumenter till kartan.

Förra veckan kom nyheten att Izettle förvärvas av den amerikanska betaljätten Paypal. Läs mer om det här: Amerikanska betaljätten köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Länk till kartan: For the Selfmade

Mer om: Izettle
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Energidryck kan komma att begränsas

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Plus

Dagligvaruhandeln missar årligen hundratals miljoner kronor

Experten: Vilja och och kunskap saknas om nya kundgrupper

Plus

”Vi säljer varor från hela världen”

Krönika
Vinst att samarbeta med leverantörer

Plus

Matens framtid finns i Stockholm

Nyhetsbrev

Arkiv

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

”Lågpris större hot än Amazon”

Plus

Mötet
Hon vässar ledarskapet ytterligare

Hållbarhetschefen på Ica om sitt MBA-stipendium.

Brott mot livsmedelslagen kan ge fängelse

Så ska Ica starta e-handel i Baltikum

Han startar lokal näthandel

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Ökar från 50 till drygt 90 procent ägandeskap och fördjupar samarbetet.

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Dole säljer i Sverige och Finland

Coop dubbla finalister

Helautomatiska måltidslösningar

Dagabs nya färskvarulager får fokus på färdigt.

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Ekologisk mat är sämre för klimatet

Frifräsare öppnar intill Ica i förorten

Mångkulturellt sortiment, e-handel och synergier med en järnaffär i fokus.

Ica-butik stänger

Ica ökar investeringarna

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Postpanik på Coop

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Priserna fortsätter att dala

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

Easyfill i deal med Carrefour

Två toppar årets julöl

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Sänd till en kollega

0.21