”Ambitionen är att hjälpa konsumenterna att handla där de vill”

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Fler konsumenter vill handla från småföretagare. Nu lanserar Izettle en karta för att hitta dem.

Sju av tio svenskar skulle gärna se att det fanns fler oberoende butiker där de bor, sex av tio kan tänka sig att betala mer för sina varor för att stötta småföretagare och cirka 54 procent har valt att handla i mindre butiker istället för stora kedjor det senaste året. Ändå handlar fortfarande sju av tio hos de större kedjorna och sex av tio upplever att de större aktörerna blivit fler under de senaste åren. Det visar en Sifo-undersökning som utförts på uppdrag av fintech-företaget Izettle.

Läs också: Coopchef tar plats i iZettle

– Vi har kommit till insikten att man som konsument ofta handlar hos kedjor men egentligen har ambitionen att gå till mindre handlare. Ofta är anledningen tillgänglighet – många handlar på gallerior och passerar därför inte förbi så många småföretagare. Det är en särskilt stor utmaning i Sverige som är ett av de länder med flest köpcentrum i Europa, säger Johan Bendz, strategi- och kommunikationschef på Izettle

– En annan anledning är att man inte vet var småföretagares butiker ligger, tillägger han.

Med syftet att hjälpa konsumenter att hitta till de mindre butikerna har Izettle lanserat en karta baserad på Google Maps där man som konsument kan gå in och se vilka småföretag som finns i närheten och var butikerna ligger.

– Det finns i dagsläget en stor diskrepans mellan var konsumenterna handlar och var de vill handla. Ambitionen är att hjälpa konsumenterna att handla där de vill, säger Johan Bendz.

En global karta

Kartan visar hela världen men i skrivande stund har endast småföretagare i Stockholm registrerat sig. Ambitionen är dock att växa med fler företag och att kartan ska visa butiker över hela världen. Izettle ser dessutom en potential till vidareutveckling av tjänsten, bland annat att man som konsument i framtiden ska kunna söka på butiker inom olika kategorier, exempelvis klädbutiker eller caféer.

Det är kostnadsfritt att registrera sig på kartan. De krav som måste uppfyllas är att man är småföretagare och har en verksamhet som bidrar till att få folk att handla lokalt samt leder till mångfald och valfrihet i detaljhandeln.

– Izettle är ett åtta år gammalt bolag som startade med ambitionen att hjälpa småföretagare och det är med den ledstjärnan som vi bygger våra produkter. Idag utgörs våra kunder till 99,9 procent av småföretagare, säger Johan Bendz.

Lanserar stor reklamkampanj

För att hjälpa konsumenterna att hitta till kartan har Izettle i veckan lanserat en reklamkampanj som ska visas i olika medier. Den består av en film om en dystopisk framtid inspirerad av TV-serien Black Mirror, där i princip alla butiker ägs av ett jätteföretag. Budskapet är där att man i större utsträckning ska handla lokalt.

– Denna vecka och nästa går reklamkampanjen på tv, online, utomhus med mera för att dirigera konsumenter till kartan.

Förra veckan kom nyheten att Izettle förvärvas av den amerikanska betaljätten Paypal. Läs mer om det här: Amerikanska betaljätten köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Länk till kartan: For the Selfmade

Mer om: Izettle


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ica tar hem baconen

Ica-handlarens mardrömssommar

Omdirigering av tågtrafiken vid Stockholm centralstation kan förstöra året för Ica-handlaren. ”Det är en mardröm”.

Lidl expanderar i Göteborg

Matrebellerna upp 2,4 procent

Bergendahls försäljning under andra kvartalet steg med en procent i samtliga butiker. För Matrebellerna blev siffran 2,4 procent. ”Vi har ökat varje månad sedan 2009”, säger Thomas Biverstedt, talesperson för Matrebellerna.

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Instabox satsar stort

Nyhetsbrev

Nazister demonstrerar utanför Ica-butik

Upp till 3 000 nazister kan samlas utanför Ica på Kungsholmen i Stockholm. ”Vi är förberedda”, säger handlaren.

Arkiv

Finalisterna klara inför Dagligvarugalan

Ta del av hela listan inför Sveriges viktigaste branschevent.

Spannmålsbrist ger prissmäll i butikshyllorna

På nytt jobb
Hon blir Spoons nya försäljningschef

" Att få chansen att driva affären framåt känns spännande och roligt"

Ica: ”Prispress är det sista vi vill ha”

Mat hos Muji på Åhléns

Den japanska kedjan bygger stort och nytt på Åhléns City i Stockholm och plockar in färdigrätter, sötsaker och snacks i sortimentet.

Svenska ägg kan bli dyrare efter extrema värmen

Anledningen: Ökat pris på foder.

Ny packlösning för minskat matsvinn

Axfood överväger att fimpa engångsgrillarna

Ny mejerimärkning stoppar svinn

Nu inför Arla en ny datummärkning för att konsumenterna ska slänga mindre mat.

Hallå där, Johannes Cullberg!

Grundare och vd av Paradiset och en av talarna på Retaildagen.

Kattungar hittades på Icas centrallager

Märkligt fynd i Helsingborg.

Skärgårdshandlarens megasommar

Köttkriget igång: ”Priset rekordlågt”

Sommarens torka har tvingat bönderna till nödslakt. Nu driver hela Ica-blocket ett kraftigt kampanjtryck på svenskt kött. "När Ica går ut så här brett visar de tydligt att det är det här priset som gäller", säger Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen till Fri Köpenskap.

Ica släpper världsunik tjänst

Nu kan Icas kunder mäta sin egen klimatpåverkan.

Bristande kunskap om livsmedelsförpackningar

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Grillentusiast JO-anmäler länsstyrelsen

Sommarens totala eldningsförbud gjorde många grillentusiaster besvikna.

Konsum i Karlstad bygger om

Kinnevik satsar på norsk nätmat

Nu kan du prata med MonICA

Ny nod för life science och livsmedel

Misstänkt grov mordbrand hos Coop Extra i Fagersta

Värmen sänker tron på framtiden

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Aldi rustar upp 150 butiker

Butik skänkte godis efter olycka

Synen på e-handel förändras

Importföretag firar framgångar

Sänd till en kollega

0.178