Var fjärde butikschef röstar på SD

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Fri Köpenskap har undersökt var butikscheferna kommer att lägga sina röster i höst.

Vi följde upp vår riksdagsenkät med en undersökning bland handlare och butikschefer, där vi ställde frågan till 800 handlare och butikschefer vilket parti man avser rösta på i höstens riksdagsval. En klar majoritet av de 200 svarande, hela 50 procent uppger att Moderaterna kommer att få deras röst. Och där bakom tar Sverigedemokraterna en tydlig andraplats med nästan 25 procent av rösterna och tar därmed en allt större bit av branschkakan.

– Dels växer SD i opinionen i stort och ligger på runt 20 procent i merparten av de mätningar jag har tagit del av. Det i kombination med att när vi lyssnar runt bland våra medlemsföretag om vilka frågor som är viktigast så är trygghet och säkerhetsfrågan viktiga. Där har både SD och Moderaterna profilerat sig tydligt i de frågorna. Sen är det möjligt att det även har att göra med tiggerifrågan där Sverigedemokraterna varit allra tydligast, möjligen följt av Moderaterna, analyserar Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, siffrorna.

Du är inte särskilt förvånad över just de här siffrorna, alltså?

– Nej, jag är inte jätteförvånad. Samtidigt ska man ta opinionssiffror för vad de är, alltså med en nypa salt. Det är valen som räknas. Men det är intressant att se att det finns ett samhällsengagemang, det är ju i huvudsak det vi vill att våra medlemmar ska ha, sen om det är åt det ena eller det andra hållet är en annan sak.

Samtidigt som Sverigedemokraterna växer sig starka, så är Vänsterpartiet och Miljöpartiet de största förlorarna i mätningen. Inte en enda av de svarande uppger att de tänker rösta på någon i den duon. En tuff smäll för inte minst Miljöpartiet, som profilerat sig särskilt inom hållbarhetsfrågor, som också är en av branschens allra hetaste ämnen just nu. Så varför ratar dagligvaruhandeln MP?

– Jag tror att det beror på flera orsaker. Jag förstår frågan att Miljöpartiet, som namnet antyder, är väldigt engagerade i miljöfrågan. Men man får inte glömma bort att hållbarhet innehåller tre dimensioner: miljö, ekonomi och det sociala och här tror jag att de flesta upplever att MP är mindre drivande i frågor om social och ekonomisk hållbarhet.

– De uppfattas som bärare av en del symbolfrågor som handeln inte gillar, till exempel kemikalieskatten och flygskatten. Man upplever att globala utmaningar kräver globala lösningar och inte svenska särlösningar. Det är en liten passning i sidan till detta regeringsparti.

Även Socialdemokraterna får anses vara en förlorare i mätningen, då de knappt uppnår fyra procent i mätningen och därmed även är mindre än Kristdemokraterna. Centerpartiet som varit traditionellt sett starka inom branschen får i vår enkät 8 procent av rösterna. Noterbart är också att Icahandlarna varit allra flitigast av de svarande handlarna och butikscheferna.

Läs också moderaternas svar här:

Om du vill läsa fler nyheter som rör dagligvaruhandeln se till att prenumerera på Fri Köpenskaps nyhetsbrev:



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Finalisterna klara inför Dagligvarugalan

Ta del av hela listan inför Sveriges viktigaste branschevent.

Hallå där, Johannes Cullberg!

Grundare och vd av Paradiset och en av talarna på Retaildagen.

Köttkriget igång: ”Priset rekordlågt”

Sommarens torka har tvingat bönderna till nödslakt. Nu driver hela Ica-blocket en kraftig prispress på svenskt kött. "När Ica går ut så här brett visar de tydligt att det är det här priset som gäller", säger Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen till Fri Köpenskap.

Kattungar hittades på Icas centrallager

Märkligt fynd i Helsingborg.

Skärgårdshandlarens megasommar

Ica släpper världsunik tjänst

Nu kan Icas kunder mäta sin egen klimatpåverkan.

Nyhetsbrev

Bristande kunskap om livsmedelsförpackningar

Arkiv

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Grillentusiast JO-anmäler länsstyrelsen

Sommarens totala eldningsförbud gjorde många grillentusiaster besvikna.

Magnus Rosén lämnar som e-handelschef på Ica

Icas darkstore-satsning pressar resultaten i det andra kvartalet. – Det är helt mitt eget beslut, säger han till Fri Köpenskap.

Konsum i Karlstad bygger om

Zetadisplay dubblade omsättningen

På nytt jobb
Ny CTO för Matsmart

Ska bygga matjättens nästa plattform.

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

Kinnevik satsar på norsk nätmat

Nu kan du prata med MonICA

Livsmedelskedjor bygger laddstationer i Tyskland

Flera detaljhandelskedjor i Tyskland satsar nu på att kunna erbjuda snabbladdstationer utanför sina varuhus.

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Misstänkt grov mordbrand hos Coop Extra i Fagersta

Värmen sänker tron på framtiden

Ny nod för life science och livsmedel

Axfood om torkan: ”Vi kommer att få leva med effekterna länge”

Sommarens hetta och torka har tvingat många köttbönder till nödslakt. - Vi kommer att få leva med effekterna under en lång tid framöver, säger Claes Salomonsson, presschef hos Axfood.

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Karma tar in mer kapital - dagligvaruhandeln i fokus

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Butik skänkte godis efter olycka

Aldi rustar upp 150 butiker

Synen på e-handel förändras

Importföretag firar framgångar

Matpriserna stiger i värmen

Domsjö fabrikers nya produkt kan göra korvskinn av trä

Nu startar äppelskörden

Solskyddskrämer säljer som smör

Ölen kan bli dyrare

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Torkan tvingar kedjan till småpotatis

Sänd till en kollega

0.175