Konsumtionen av plastpåsar minskar

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Handelsföretagens kraftansträngning har givit resultat, visar Svensk Handels undersökning.

Hela 74 procent av handlarna har sett en minskning i konsumtionen av plastbärkassar med i snitt 35 procent per butik. Det framgår av Svensk Handels undersökning, i samband med Handelsbarometern.
Handeln har visat att vi både kan och vill ta ansvar för att bidra till en mer hållbar användning av plastbärkassar. Medvetenheten hos både handlare och konsumenter har ökat, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

"Har visat handlingskraft"

Flera svenska handelsföretag har vidtagit en rad åtgärder för att minska konsumtionen av plastbärkassar. H&M, Lindex och KappAhl startade till exempel initiativet One Bag Habit, dit flera andra modeföretag anslutit sig. Och majoriteten av de anslutna företagen uppger att de ser en minskning på över 50 procent.
– Handelsföretagen har visat handlingskraft och tagit flera goda initiativ för att minska konsumtionen av plastbärkassar, säger Mats Hedenström.

Den 1 juni 2017 infördes informationsskyldighet kring plastbärkassar miljöpåverkan. Till år 2025 ska den genomsnittliga svensken använda 40 plastbärkassar per år.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Nu står det klart: Här är Årets Butik 2018

Priset för Årets Butik på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Nacka.

Dagligvarugalan
Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2018

Under dagligvarubranschens stora galatillställning korades 20 lyckliga vinnare.

På nytt jobb
Hon ska öka tillväxten inom livsmedelsproduktion

Lidl-bossen om butiken på Östermalm

"Vi fungerar bäst där man har pengar."

Hemköp minskar matsvinn med Karma

Krönika
Modern säkerhet kan bidra till vinsten

"Den digitala utvecklingen med smarta kameror och RFID-teknik i spetsen kan både skydda handeln och bidra till vinst", skriver Hans Molin, vd på IT-säkerhetsbolaget Secits, i en gästkrönika.

Nyhetsbrev

Lidl öppnade nytt i Kristianstad

Arkiv

Här öppnar Coop Online

Dagligvarukedja ingår i fossilfritt samarbete

Butiken tvingas ha folie bakom disken

Kunderna ratar kassabetalning

Tre av fyra föredrar att scanna eller checka ut varorna själva än att betala i kassan, visar en färsk undersökning.

Australiens jordgubbsodlare drabbade av nålsabotage

Nålar har hittats i jordgubbar över hela landet – det har lett till att odlare skaffar metalldetektorer, samtidigt som regeringen kraftigt skärper straffen för matsabotage.

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Kassazon

Dagligvarugalan
Hon är Årets Syftesdrivna ledare

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Mejeriavdelning

Priset för Årets Mejeriavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Supermarket Munka Ljungby

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Ostavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Tidskriftsbutik

Dagligvarugalan
De drev Årets Kampanj

Dagligvarugalan
De fick priset för Årets Förbutik

Dagligvarugalan
Det här är årets Djupfrystavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets Dryckesavdelning

Priset för Årets Dryckesavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Kalmar.

Dagligvarugalan
De har Årets Fiskavdelning

Dagligvarugalan
De stod för Årets Matinspiration

Dagligvarugalan
Här finns årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Dagligvarugalan
De belönas för årets bästa Hållbarhetsinitiativ

Dagligvarugalan
Den här butiken har Årets Brödavdelning

Dagligvarugalan
Han vann årets Hederspris

Dagligvarugalan
Här är årets bästa Frukt & Gröntavdelning

Sänkt matmoms har inte gett önskad effekt

Tesco's startar ny lågpriskedja

Arlas drickyoghurt blir eget varumärke

Dagligvarugalan
Tio år av inspiration

Årets glögg släpps idag

Oumph till Pizza Hut

Sur mjölk mot matsvinn

Sänd till en kollega

0.131