23948sdkhjf

Stora skillnader i pris – från samma lager

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Samma lager – olika priser på Ica.

Ica, liksom resten av dagligvaruhandeln satsar stort på näthandeln och har bland annat lanserat en så kallad darkstore i Stockholms-området. Alla varor kommer alltså från ett och samma lager men beroende på vilken butik man handlar ifrån kan priset variera markant.

Läs också: Här kan Coop få konkurrens av Ica

Enligt en jämförelse som sajten Matspar.se utfört kan det skilja sig med hela 37 procent mellan den billigaste och dyraste butiken, en kasse på 670 kronor med exakt samma varor i en butik kunde kosta 920 kronor i en annan. På Ica ser man inte de stora prisskillnader som ett problem.

– Nej, det ses inte som ett problem. Det är en modell som vi arbetat efter i 100 år. Butikerna ägs av fria företagare som konkurrera på olika sätt, inte bara med pris. Modellen med fria handlare har visat sig vara framgångsrik även på nätet vilket visat med försäljningssiffrorna, skriver Anna Hedström, pressansvarig på Ica i ett mejl till Fri Köpenskap.

Rickard Danielsson, vd på Retail Academics som forskar om dagligvaruhandeln håller med om att den varierade prissättningen inte är ett problem för Ica, men att näthandeln snarare är ett hot mot enskilda handlare som nu måste konkurrera med varandra.

– Det här är handlarnas problem. Har man en Nära, eller en Supermarket ska man nu helt plötsligt tävla med en Maxi, säger han och fortsätter:

Läs också: Ica är grönast - går om Coop

– Det som kommer att ske nu är att kunderna kommer hålla koll på två olika prisbilder samtidigt, online och i butik vilket i sin tur kommer att leda till en prispress och i slutändan mer likartade priser.

Ica har inga planer på att ändra på den nuvarande modellen och de menar att näthandeln kommer att gynna även de mindre handlarna.

– Nej, det är en modell som funkar bra och som har hjälpt oss bli störst även på nätet. Icas affärsmodell bygger på fria handlare som själva bestämmer över sin butik och därmed även över sitt sortiment och priser. E-handeln börjar bli en betydande del av många Ica-butikers omsättning och många butiker har inte kapacitet för att plocka e-handel i butik och därför kan de som vill ta hjälp av Icas e-handelslager, svarar Anna Hedström.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Två nya namn till Lantmännen

Butiker rustar upp Barnens ö

Ica-butiker i samarbete efter stormen Alfrida.

Starkt år för skyltföretaget

Plus

Chefsintervjun
”Vi är motorn, hjärtat, i Axfoodkoncernen”

Stor intervju med Dagabs vd Nicholas Pettersson.

Rikspolischefen i samtal med handeln

Nyhetsbrev

Chefen har ordet
Det är skarpt läge nu

Arkiv

Lidl vill fördubbla – i Danmark

Vertikal grönsaksodlare i konkurs

Slut på pengar för vertikalodlingsföretaget.

Största inköpen görs hos City Gross

Plus

Dagligvarugalan
Tipsen i charken: Griskind eller orm? Ica City löser biffen

Mat.se växlar upp med ny veganbutik

Ica är grönast - går om Coop

Krönika
Checklista för att få rätt personal

Det ser mörkt ut för Sainsbury's fusion

Här finns Årets apotek

1

Coops ultimatum: Tillgänglighet eller nedläggning

Kraftigt bakslag för Lidl: ”Trafikverket stryper kundtillförseln”

Coops kunder skänkte 330 000 träd

Scandi Standard såg minskad vinst

Coop Varberg bygger ut

Arla vände från svagt första kvartal

På nytt jobb
Norskt styrelseproffs till Pricer

På nytt jobb
Nya namn i Icas styrelse

På nytt jobb
Ica-chef går till Epicenter

Ica drar sig ur ytterligare en mässa

Hård smäll när kommunen tvingar äldre att handla i centrum

Livsmedelsbranschen växer snabbast på nätet

Här kan Coop få konkurrens av Ica

Billigare mat i januari

Så ska Coop Norge automatiseras

Chefen har ordet
Så tog vi oss genom skärselden

Ledare
Fri Köpenskap ökar snabbt – Tack för förtroendet

På nytt jobb
Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

De kan vinna Icas entreprenörspris

Så mycket ökade försäljningen i januari

Första Biofach för Business Sweden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.19