23948sdkhjf

Stora skillnader i pris – från samma lager

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Samma lager – olika priser på Ica.

Ica, liksom resten av dagligvaruhandeln satsar stort på näthandeln och har bland annat lanserat en så kallad darkstore i Stockholms-området. Alla varor kommer alltså från ett och samma lager men beroende på vilken butik man handlar ifrån kan priset variera markant.

Läs också: Här får osten ta plats

Enligt en jämförelse som sajten Matspar.se utfört kan det skilja sig med hela 37 procent mellan den billigaste och dyraste butiken, en kasse på 670 kronor med exakt samma varor i en butik kunde kosta 920 kronor i en annan. På Ica ser man inte de stora prisskillnader som ett problem.

– Nej, det ses inte som ett problem. Det är en modell som vi arbetat efter i 100 år. Butikerna ägs av fria företagare som konkurrera på olika sätt, inte bara med pris. Modellen med fria handlare har visat sig vara framgångsrik även på nätet vilket visat med försäljningssiffrorna, skriver Anna Hedström, pressansvarig på Ica i ett mejl till Fri Köpenskap.

Rickard Danielsson, vd på Retail Academics som forskar om dagligvaruhandeln håller med om att den varierade prissättningen inte är ett problem för Ica, men att näthandeln snarare är ett hot mot enskilda handlare som nu måste konkurrera med varandra.

– Det här är handlarnas problem. Har man en Nära, eller en Supermarket ska man nu helt plötsligt tävla med en Maxi, säger han och fortsätter:

Läs också: Mamma körde till rånet

– Det som kommer att ske nu är att kunderna kommer hålla koll på två olika prisbilder samtidigt, online och i butik vilket i sin tur kommer att leda till en prispress och i slutändan mer likartade priser.

Ica har inga planer på att ändra på den nuvarande modellen och de menar att näthandeln kommer att gynna även de mindre handlarna.

– Nej, det är en modell som funkar bra och som har hjälpt oss bli störst även på nätet. Icas affärsmodell bygger på fria handlare som själva bestämmer över sin butik och därmed även över sitt sortiment och priser. E-handeln börjar bli en betydande del av många Ica-butikers omsättning och många butiker har inte kapacitet för att plocka e-handel i butik och därför kan de som vill ta hjälp av Icas e-handelslager, svarar Anna Hedström.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Mikael B
Testade precis tjänsten och det verkar som att det kan skilja sig otroligt mycket mellan dels ICA butikerna men även mellan de andra aktörerna. Verkar vara en ny vinnare för varje kasse jag skapar. Frågan är bara när alla handlare börjar inse att det är dags att ha samma priser online som i fysisk butik. Resan kommer i framtiden oftast börja online och då är frågan hur kunderna kommer reagera ifall man inte förstår hur priserna sätts och vilka priser som gäller vart! Ska jag ha ett pris i ett kampanjblad som jag hittar online för fysiska butiker och ett annat för när jag handlar online? Vad tycker ni andra om detta och vad tror ni är utvecklingen framöver?

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu
Plus

Matsmarts vd: "Det här är det roligaste jag någonsin gjort"

Mötet: Karl Andersson, vd på Matsmart om kärleken till företaget och möjligheten att ändra riktningen i samhället.

Minstingarna får Lidls uppmärksamhet

Nu ska bland annat barnklädesförsäljningen lyftas fram.

Plus

Chefsintervjun
Nu bryter vd:n den kompakta tystnaden

Han vill att ärtan ska ta "revansch".

Postbossen slår larm: ”Logistiken knäckfrågan”

50 000 lastbilschaufförer går i pension inom tio år. Men bara 20 000 utbildningsplatser finns. ”Ett stort problem för hela handeln”.

Dagligvarugalan
Här får osten ta plats

Därför vann Ica Kvantum Sollentuna priset för Årets Ostavdelning.

Nyhetsbrev

Premiär för Lidl på fina gatan

Arkiv

Coop utsatta för sms-bluff

Efter kaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

Tyskarna fortsätter ta andelar

Nypremiär i Koppom

Så ser Lidls e-handelsplaner ut

2020 kan bli året då Lidl kliver ut på nätet i Sverige. Det tror regiondirektören Johan Eriksson: ”Planerna ligger på ritbordet.”

Mamma körde till rånet

Hemköp tar Lidl-utspelet med ro

Byter ut glödlampor – tjänar 1,8 miljarder

Ölbrist i klimatförändringarnas spår

Förutom brist på den populära rusdrycken väntas även priserna stiga.

På nytt jobb
Hon ska hjälpa handeln mot bedrägerier

Svensk Handel rekryterar expert från Polisen.

Här kommer nästa Dollarstore

Klartecken för Ica och Min Doktor

Icas köp av Min Doktor har kritiserats av Läkarförbundet. Nu har affären fått grönt ljus.

Ny Stora Coop intill Lidl och Ica Maxi

Coop Kristianstad Blekinge tror stenhårt på de nya formaten och öppnar en tredje butik: ”Vi ska ta tillbaka andelarna”.

1

Flera handlare hotas av konkurs

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

1

Ica erbjuder både el och städ

Liten del matsvinn går till behövande

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Debatt
Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Sverige är bäst på kontantlöshet

Shopgun tar sikte på reklambladen

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Ica hotas med vite

Kopplar upp 1 500 bevakningskameror

Mathems vd sågar granskningen

Mötet
De satsar allt på bananimporten

Krönika
”Magkänslans tid är förbi”

Priset på mat följer inflationen

Sänd till en kollega

0.225