23948sdkhjf

Småprat är guld värt

Chefredaktör Maya Saksi funderar på värdet av att ta sig tid.

När jag lämnar min lokala butik med oförrättat ärende tänker jag att jag ska prata med ägaren om att ha kundfokus i stället för butiksfokus. Detta efter att ha blivit nekad att hämta ut mitt paket med hänvisning till att de stänger paketutlämningen en timme innan stängning på grund av att de ska hinna städa butiken inför morgondagen.

Först blir jag sur, eftersom jag var otålig och ville ha mitt paket direkt. Sedan tänker jag ett varv till. Jag hade gott om tid att hämta paketet tidigare på dagen än att vänta till sista kvarten innan stängning och lappen hade ju faktiskt legat hemma någon dag.
I kampen om kundernas gunst har tid blivit den allt viktigare faktorn.

Det ska gå fort att handla och det ska gå fort att få varorna. Vi ska få varorna till dörren och allra helst in i kylskåpet. Nästa steg är att vår önskan uppfylls innan vi tänkt tanken, eftersom vårt AI-kontrollerade hem kan förutse våra önskningar innan vi är medvetna om dem baserat på våra vanor och beteendemönster.

Men den här snabbheten – vad vinner vi på det? Både som konsument, handlare och samhälle? Om det inte längre är plånboken som är hårdvaluta, hur blev tiden det?
Tiden talar faktiskt för just butiken. Blev jag egentligen putt för att butikspersonalen inte hade tid med mig? Jo, kanske. För tid är service. Service är lyx. Lyx är… kostsamt?

Är det ett kostsamt tidsfokuserat samhälle vi vill ha eller vill kunna tala med varandra om väder och vind, om att hitta till rätt hylla och prata matinspiration?
Jag vet ju vad jag väljer. Och blir det lite kö till paketutlämningen så är det bara bra, då hinner jag småprata lite med de andra kunderna och diskutera det ljuvliga sommarvädret.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Energidryck kan komma att begränsas

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Plus

Dagligvaruhandeln missar årligen hundratals miljoner kronor

Experten: Vilja och och kunskap saknas om nya kundgrupper

Plus

”Vi säljer varor från hela världen”

Krönika
Vinst att samarbeta med leverantörer

Plus

Matens framtid finns i Stockholm

Nyhetsbrev

Arkiv

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

”Lågpris större hot än Amazon”

Plus

Mötet
Hon vässar ledarskapet ytterligare

Hållbarhetschefen på Ica om sitt MBA-stipendium.

Brott mot livsmedelslagen kan ge fängelse

Så ska Ica starta e-handel i Baltikum

Han startar lokal näthandel

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Ökar från 50 till drygt 90 procent ägandeskap och fördjupar samarbetet.

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Dole säljer i Sverige och Finland

Coop dubbla finalister

Helautomatiska måltidslösningar

Dagabs nya färskvarulager får fokus på färdigt.

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Ekologisk mat är sämre för klimatet

Frifräsare öppnar intill Ica i förorten

Mångkulturellt sortiment, e-handel och synergier med en järnaffär i fokus.

Ica-butik stänger

Ica ökar investeringarna

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Postpanik på Coop

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Priserna fortsätter att dala

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

Easyfill i deal med Carrefour

Två toppar årets julöl

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Sänd till en kollega

0.206