23948sdkhjf

Småprat är guld värt

Chefredaktör Maya Saksi funderar på värdet av att ta sig tid.

När jag lämnar min lokala butik med oförrättat ärende tänker jag att jag ska prata med ägaren om att ha kundfokus i stället för butiksfokus. Detta efter att ha blivit nekad att hämta ut mitt paket med hänvisning till att de stänger paketutlämningen en timme innan stängning på grund av att de ska hinna städa butiken inför morgondagen.

Först blir jag sur, eftersom jag var otålig och ville ha mitt paket direkt. Sedan tänker jag ett varv till. Jag hade gott om tid att hämta paketet tidigare på dagen än att vänta till sista kvarten innan stängning och lappen hade ju faktiskt legat hemma någon dag.
I kampen om kundernas gunst har tid blivit den allt viktigare faktorn.

Det ska gå fort att handla och det ska gå fort att få varorna. Vi ska få varorna till dörren och allra helst in i kylskåpet. Nästa steg är att vår önskan uppfylls innan vi tänkt tanken, eftersom vårt AI-kontrollerade hem kan förutse våra önskningar innan vi är medvetna om dem baserat på våra vanor och beteendemönster.

Men den här snabbheten – vad vinner vi på det? Både som konsument, handlare och samhälle? Om det inte längre är plånboken som är hårdvaluta, hur blev tiden det?
Tiden talar faktiskt för just butiken. Blev jag egentligen putt för att butikspersonalen inte hade tid med mig? Jo, kanske. För tid är service. Service är lyx. Lyx är… kostsamt?

Är det ett kostsamt tidsfokuserat samhälle vi vill ha eller vill kunna tala med varandra om väder och vind, om att hitta till rätt hylla och prata matinspiration?
Jag vet ju vad jag väljer. Och blir det lite kö till paketutlämningen så är det bara bra, då hinner jag småprata lite med de andra kunderna och diskutera det ljuvliga sommarvädret.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är City Gross nya convenience-butiker

Butiker på 700 till 1 200 kvadratmeter med brett utbud och större tillgänglighet.

Ica Nära-handlare bygger egen bistro

Dagligvarugalan
Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Årets butik-juryn har varit landet runt för att hitta de bästa kandidaterna.

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

Krönika
"Visst kan man tävla i innovationer"

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Arkiv

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Coop lägger ned – på grund av gruva

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

Direkten öppnar i Baronen

Tuff resa mot rätt temperatur

Energiomställning är en svår resa då butiks-besöket ska vara attraktivt

Norska laxdöden kan kosta miljard

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Coop tar in omtalad vegoburgare

City Gross cateringförvandling ger effekt

Coop börjar med hundparkeringar

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

De kan vinna ekopris

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

Butik i konkurs: "Beklagar att stans bästa butik tvingas lägga ned"

Ledare
Personalen i skuggan av tekniken

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Kopparbergs backar

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Ekobutik i konkurs

Zetadisplay visar stark tillväxt

Få kunder anmäler prisfusk

Krönika
Dags att reformera kampanjsystemet

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Chefen har ordet
Glöm inte våra egna entreprenörshjältar

Matspars statistik: ”Kvantum på hugget”

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Scandi Standard

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.136