23948sdkhjf

Fazer tar chef från Ica

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Han blir ny vd för Lifestyle Foods.

Fazer-koncernen värvar Mats Liedholm, närmast marknadsföringsdirektör för Ica Sverige, till rollen som vd för affärsområdet Fazer Lifestyle foods. Han får därmed ha hand om det Fazers koncernchef Christoph Vitzthum kallar "ett av de främsta tillväxtområdena i Fazers affärsportfölj".

Mats Liedholm har varit hos Ica Sverige sedan 2014 och var dessförinnan vd för Valora trade Sweden (numera Conaxess trade Sweden). Han har tidigare även haft ledande marknadsföringsuppdrag inom flera områden hos Kraft foods samt varit marknadsföringschef för Spendrups bryggeri mellan 2007-2012.

Läs också: Stor potential för brödförsäljningen

Divisionen Lifestyle foods är ett av Fazers senaste drag, som skapades under förra året. Divisionen omfattar i dag havreproduktstillverkaren Bioferme, smoothievarumärket Froosh samt Fazer kvarn, och ska fokusera på produkter för konsumenter som vill ha alternativ till kött- och mjölkprodukter.

Läs också: Samarbete ska ge plastfria livsmedelsförpackningar

– Jag är stolt och mycket inspirerad över att jag får chansen att leda Fazer Lifestyle Foods under den här spännande utvecklingsfasen. Jag tror starkt på affärs­möjligheterna på den snabbrörliga matmarknaden, där hälsa och hållbarhet blir allt viktigare faktorer för konsumentintresset och konsumtionen, säger Mats Liedholm om det nya uppdraget.

Han tillträder sin nya roll senast i november och tar då även plats i koncernens ledningsgrupp
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Willys introducerar ”Bröl”

Gammalt bröd blir mörk julöl. ”Mycket populär”.

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Icas butiker spurtar mot mållinjen

Plus

Maxi-handlaren: ”Så blev vi lönsamma på nätet

Ica Maxi Erikslund nettoomsätter 950 000 kronor i veckan på nätet och är lönsamma. Här är deras bästa tips som lyfter din försäljning.

Nyhetsbrev

Arkiv

Historiskt låg skörd av matpotatis

Plus

Mötet
”Butikens roll i samhället blir allt mer komplex”

Icahandlaren Jenni Steiner brinner för att göra skillnad.

200 nya jobb när Arvid Nordquist expanderar

Planerar nytt kafferosteri i Järfälla utanför Stockholm.

Fritt fram för snuskylarna

Systembolaget öppnar utlämningsställe

Här ska nytt koncept för e-handeln testas.

Plus

Ica Nära svidar om till helgen

Matpriskollen: Återanvända erbjudanden

LRF: Priset på svensk mat måste höjas

Lista: Största bolagen inom convenience

Så stora är de – och så växer de.

City Gross utspel: ”Trianon visar sin riktiga agenda”

Fastighetsägaren backar men kräver City Gross på miljoner.

Nya Tempo i Sälen satsar på tacos

Lägsta matpriserna på två år

Plus

Dagligvarugalan
Ombyggt mejeri gjorde susen

En ombyggnad av mejeriavdelningen gav utdelning på Dagligvarugalan.

Axfoods grepp – robotar fixar bemanningen

Halverade felmarginal när Mat.se låter AI bestämma beställning och bemanning.

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

De kan bli årets ekobutik

Ökade krav på prishöjningar

Conveniencebranschen omsätter 26 miljarder

På nytt jobb
Letade läget i 25 år – sen slog han till

Från pappersflaskor till bananband

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

Lanserar ersättning för plastsugrör

Klartecken för ny Lidl i centrum

På nytt jobb
Sia glass byter vd

Orkla säljer asiatisk dam

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Chefen har ordet
”Vi måste förtjäna våra kunder”

Nya Coop-handlaren om flytten från Ica-handlare

Butik sprängd i Malmö

På nytt jobb
Från OKQ8 till Fazer Food Services Sverige

Sänd till en kollega

0.212