23948sdkhjf

Kedjan som lockar ungdomar

Trots långsam lansering lockar Lidl unga kunder i USA.

Lidls expansion i USA går långsammare än kedjan velat. Men kedjan kan glädjas åt att deras intåg verkar påverka den amerikanska konsumentens shoppingvanor – och då framförallt de yngre. Det framgår av en undersökning utförd av den internationella konsultfirman Oliver Wyman.

I undersökningen framkom det att 48 procent av de 600 utfrågade konsumenterna numera handlar på Lidl mer än två gånger i månaden och att de spenderar mer pengar där än tidigare.

Kedjan var mest populär bland unga i åldrarna 18-34 där denna grupp sades uppskatta kedjans priser och EMV.

Totalt var Lidl mest uppskattade för deras priser, vilket var väntat. Mer oväntat var att en stor anledning till varför kunder uppskattade Lidl var den goda tillgången på fräscha produkter.

Enligt Tanja Ebner på Oliver Wynn verkar det som om Lidl just nu tar en paus med sina 55 butiker för att, liksom i Europa, anpassa utbudet efter marknaden innan de ger sig på vidare expansion. Att det finns efterfrågan för lågprisalternativ i USA framgår bland annat av att Lidls konkurrent på den Europeiska marknaden, Aldi har etablerat sig i landet med närmare 1 600 butiker och med planer på att etablera ytterligare 2 500.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.14