23948sdkhjf

Kedjan som lockar ungdomar

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Trots långsam lansering lockar Lidl unga kunder i USA.

Lidls expansion i USA går långsammare än kedjan velat. Men kedjan kan glädjas åt att deras intåg verkar påverka den amerikanska konsumentens shoppingvanor – och då framförallt de yngre. Det framgår av en undersökning utförd av den internationella konsultfirman Oliver Wyman.

Läs också: ”Lågpris större hot än Amazon”

I undersökningen framkom det att 48 procent av de 600 utfrågade konsumenterna numera handlar på Lidl mer än två gånger i månaden och att de spenderar mer pengar där än tidigare.

Kedjan var mest populär bland unga i åldrarna 18-34 där denna grupp sades uppskatta kedjans priser och EMV.

Totalt var Lidl mest uppskattade för deras priser, vilket var väntat. Mer oväntat var att en stor anledning till varför kunder uppskattade Lidl var den goda tillgången på fräscha produkter.

Enligt Tanja Ebner på Oliver Wynn verkar det som om Lidl just nu tar en paus med sina 55 butiker för att, liksom i Europa, anpassa utbudet efter marknaden innan de ger sig på vidare expansion. Att det finns efterfrågan för lågprisalternativ i USA framgår bland annat av att Lidls konkurrent på den Europeiska marknaden, Aldi har etablerat sig i landet med närmare 1 600 butiker och med planer på att etablera ytterligare 2 500.

Mer om: Lidl
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

”Lågpris större hot än Amazon”

Brott mot livsmedelslagen kan ge fängelse

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Ökar från 50 till drygt 90 procent ägandeskap och fördjupar samarbetet.

Så ska Ica starta e-handel i Baltikum

Nyhetsbrev

Urban Delis gäster pilottestar Hemköps färdigrätter

Arkiv

Han startar lokal näthandel

Plus

Mötet
Hon vässar ledarskapet ytterligare

Hållbarhetschefen på Ica om sitt MBA-stipendium.

Plus

”Vi säljer varor från hela världen”

Krönika
Vinst att samarbeta med leverantörer

Plus

Matens framtid finns i Stockholm

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Helautomatiska måltidslösningar

Dagabs nya färskvarulager får fokus på färdigt.

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Ekologisk mat är sämre för klimatet

Ica-butik stänger

Dole säljer i Sverige och Finland

Coop dubbla finalister

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Så prioriterar Ica 2019

E-handel och convenience två av sju fokusområden.

Frifräsare öppnar intill Ica i förorten

Mångkulturellt sortiment, e-handel och synergier med en järnaffär i fokus.

Plus

Dagligvaruhandeln missar årligen hundratals miljoner kronor

Experten: Vilja och och kunskap saknas om nya kundgrupper

Postpanik på Coop

Ica ökar investeringarna

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Priserna fortsätter att dala

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Easyfill i deal med Carrefour

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Två toppar årets julöl

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Sänd till en kollega

0.219