23948sdkhjf

Kedjan som lockar ungdomar

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Trots långsam lansering lockar Lidl unga kunder i USA.

Lidls expansion i USA går långsammare än kedjan velat. Men kedjan kan glädjas åt att deras intåg verkar påverka den amerikanska konsumentens shoppingvanor – och då framförallt de yngre. Det framgår av en undersökning utförd av den internationella konsultfirman Oliver Wyman.

Läs också: Snabbklättrare hos Lidl en av årets supertalanger

I undersökningen framkom det att 48 procent av de 600 utfrågade konsumenterna numera handlar på Lidl mer än två gånger i månaden och att de spenderar mer pengar där än tidigare.

Kedjan var mest populär bland unga i åldrarna 18-34 där denna grupp sades uppskatta kedjans priser och EMV.

Totalt var Lidl mest uppskattade för deras priser, vilket var väntat. Mer oväntat var att en stor anledning till varför kunder uppskattade Lidl var den goda tillgången på fräscha produkter.

Enligt Tanja Ebner på Oliver Wynn verkar det som om Lidl just nu tar en paus med sina 55 butiker för att, liksom i Europa, anpassa utbudet efter marknaden innan de ger sig på vidare expansion. Att det finns efterfrågan för lågprisalternativ i USA framgår bland annat av att Lidls konkurrent på den Europeiska marknaden, Aldi har etablerat sig i landet med närmare 1 600 butiker och med planer på att etablera ytterligare 2 500.

Mer om: Lidl
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är City Gross nya convenience-butiker

Butiker på 700 till 1 200 kvadratmeter med brett utbud och större tillgänglighet.

Ica Nära-handlare bygger egen bistro

Dagligvarugalan
Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Årets butik-juryn har varit landet runt för att hitta de bästa kandidaterna.

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

Krönika
"Visst kan man tävla i innovationer"

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Arkiv

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Coop lägger ned – på grund av gruva

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

Direkten öppnar i Baronen

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Coop börjar med hundparkeringar

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

Tuff resa mot rätt temperatur

Energiomställning är en svår resa då butiks-besöket ska vara attraktivt

De kan vinna ekopris

City Gross cateringförvandling ger effekt

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Norska laxdöden kan kosta miljard

Butik i konkurs: "Beklagar att stans bästa butik tvingas lägga ned"

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

Coop tar in omtalad vegoburgare

Ledare
Personalen i skuggan av tekniken

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Ekobutik i konkurs

Kopparbergs backar

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Zetadisplay visar stark tillväxt

Få kunder anmäler prisfusk

Krönika
Dags att reformera kampanjsystemet

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Chefen har ordet
Glöm inte våra egna entreprenörshjältar

Matspars statistik: ”Kvantum på hugget”

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Scandi Standard

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.179