Kedjan som lockar ungdomar

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Trots långsam lansering lockar Lidl unga kunder i USA.

Lidls expansion i USA går långsammare än kedjan velat. Men kedjan kan glädjas åt att deras intåg verkar påverka den amerikanska konsumentens shoppingvanor – och då framförallt de yngre. Det framgår av en undersökning utförd av den internationella konsultfirman Oliver Wyman.

Läs också: Lidl öppnade nytt i Kristianstad

I undersökningen framkom det att 48 procent av de 600 utfrågade konsumenterna numera handlar på Lidl mer än två gånger i månaden och att de spenderar mer pengar där än tidigare.

Kedjan var mest populär bland unga i åldrarna 18-34 där denna grupp sades uppskatta kedjans priser och EMV.

Totalt var Lidl mest uppskattade för deras priser, vilket var väntat. Mer oväntat var att en stor anledning till varför kunder uppskattade Lidl var den goda tillgången på fräscha produkter.

Enligt Tanja Ebner på Oliver Wynn verkar det som om Lidl just nu tar en paus med sina 55 butiker för att, liksom i Europa, anpassa utbudet efter marknaden innan de ger sig på vidare expansion. Att det finns efterfrågan för lågprisalternativ i USA framgår bland annat av att Lidls konkurrent på den Europeiska marknaden, Aldi har etablerat sig i landet med närmare 1 600 butiker och med planer på att etablera ytterligare 2 500.

Mer om: Lidl


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Glada dagar för stadskärnorna

Det svenska äpplet vinner mark

Willys lanserar nytt butikskoncept

Axfoods draglok Willys presenterar ett nytt butikskoncept. På sikt ska alla butiker ställas om. ”Många månaders slit ligger bakom.”

Norsk citronläsk retar Coca-Cola

Coop öppnar för prishöjningar på kött

En egen undersökning visar att sju av tio medlemmar kan tänka sig att betala mer för att rädda bönderna.

Nyhetsbrev

Itab vinstvarnar

Arkiv

Ännu ett franskt pris till Picadeli

Fazer utökar havresatsning

Långa köer kostar 16,4 miljarder

Årets premiärhummer såld — kilopris 83 000

FMCG-kvinnorna som får mentorstipendierna

Slakteri riskerar vite

Bergendahls går över en miljard

Retrotrend ritar om kartan för ölproducenter

Flaskorna tvättas och återanvänds stället för att smältas och återvinnas.

Ica Maxi fick stänga

Willys på vegomarsch

Stora Coop öppnar i morgon

Coop slår upp dörrarna på Stora Coop i Falkenberg i morgon. 2 100 kvadratmeter med extra allt. "Det är jätteroligt och en jätteutmaning", säger butikschefen Emma Sabovic.

På nytt jobb
Krav anställer ansvarig för dagligvaruhandeln

Tar in kompetens från Mat.se.

Svenska kex till 500 Tesco-butiker

Läkareförbundet rasar över Icas miljonaffär: ”Farligt för samhället”

Läkareförbundet rasar över Apotek Hjärtats 335 miljoners-affär med nätläkartjänsten Min Doktor. ”Jag är väldigt oroad över utvecklingen”, säger Elin Karlsson, kirurg och ordförande till Fri Köpenskap.

Här säljs redan julmust

Dagligvarugalan
Nu står det klart: Här är Årets Butik 2018

Priset för Årets Butik på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Nacka.

På nytt jobb
Hon ska öka tillväxten inom livsmedelsproduktion

Här öppnar Coop Online

Butiken tvingas ha folie bakom disken

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Kassazon

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Ostavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Tidskriftsbutik

Dagligvarugalan
De fick priset för Årets Förbutik

Dagligvarugalan
Det här är årets Djupfrystavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets Fiskavdelning

Dagligvarugalan
De stod för Årets Matinspiration

Dagligvarugalan
Här finns årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Dagligvarugalan
Hon är Årets Syftesdrivna ledare

Dagligvarugalan
De belönas för årets bästa Hållbarhetsinitiativ

Sänd till en kollega

0.18