Kedjan som lockar ungdomar

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Trots långsam lansering lockar Lidl unga kunder i USA.

Lidls expansion i USA går långsammare än kedjan velat. Men kedjan kan glädjas åt att deras intåg verkar påverka den amerikanska konsumentens shoppingvanor – och då framförallt de yngre. Det framgår av en undersökning utförd av den internationella konsultfirman Oliver Wyman.

Läs också: Han blir Lidls nya fastighetsdirektör

I undersökningen framkom det att 48 procent av de 600 utfrågade konsumenterna numera handlar på Lidl mer än två gånger i månaden och att de spenderar mer pengar där än tidigare.

Kedjan var mest populär bland unga i åldrarna 18-34 där denna grupp sades uppskatta kedjans priser och EMV.

Totalt var Lidl mest uppskattade för deras priser, vilket var väntat. Mer oväntat var att en stor anledning till varför kunder uppskattade Lidl var den goda tillgången på fräscha produkter.

Enligt Tanja Ebner på Oliver Wynn verkar det som om Lidl just nu tar en paus med sina 55 butiker för att, liksom i Europa, anpassa utbudet efter marknaden innan de ger sig på vidare expansion. Att det finns efterfrågan för lågprisalternativ i USA framgår bland annat av att Lidls konkurrent på den Europeiska marknaden, Aldi har etablerat sig i landet med närmare 1 600 butiker och med planer på att etablera ytterligare 2 500.

Mer om: Lidl


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Coop-etablering upprör i Dalarna

Ica Nära Roma återuppstår

Tillfällig butik räddar sommarhandeln.

Ställde om snabbt

Bärfrämjandet: Jordgubbsbrist i hetaste veckan

Fint väder ger säljboost

Dagligvaruhandeln vinner på sol och värme.

Lidl får konkurrens

KF tar upp konkurrensen med Lidl på lokal marknad.

Nyhetsbrev

Lilla Coop gör entré i Sunnemo

Arkiv

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Coop Forum Ingelsta stänger

Så hanteras matsvinnet bäst

Reitans rockad – hon blir ny vd i Sverige

På nytt jobb
Från Arla till Dagrofa

Han byter brittisk chefspost mot toppuppdraget hos dansk dagligvarukoncern.

Hundratals kilo gammal mat beslagtogs i butik

42 sätt att minska matsvinnet

Ny svensk handlingsplan

Servicehandelsdagarna flyttar

Nu är nya Trossen invigd

Rootfruit till Island via Danmark

På nytt jobb
Han blir Lidls nya fastighetsdirektör

Efterträder Sverigechefen Johan Augustsson.

Nu är det sill-y season!

På nytt jobb
Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

Blir chef för nya hållbarhets- och kvalitetsenheten.

Lidl slår tillbaka: "Har genomfört åtgärderna"

Delar inte Arbetsmiljöverkets bild om fortsatta missförhållanden.

Arbetsmiljöverket hotar Lidl med böter

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Det är svenskarnas favoritbär

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Matpriserna drar ifrån

Willys kommer till Söder

Fokus på e-handelskonkurrens i ny rapport

Nu tar Axfood upp kampen mot Apotea

Plus

Norrmännen drar urstark gränshandel

Paolo Robertos pizza kommer till macken

Kedjan som lockar ungdomar

Ingen var nära Nära

Tre av fyra kan beställa nätmat

Starkt år för Coop

Sänd till en kollega

0.177