23948sdkhjf

Livsmedelsföretagen: Ekotrenden mattas av

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Ekologiska kategorin kommer fortsatt växa – men i lägre takt än tidigare, siar branschorganisationen i sin senaste rapport.

Svenska livsmedelsproducenter ser en lägre ökning för ekologiskt än tidigare, visar en enkät anordnad av Livsmedelsföretagen. När man frågar producenterna uppger 37 procent respektive 10 procent att sortimentet ökat respektive ökat mycket under det senaste året.

Samtidigt uppger 17 procent svaret "oförändrat", 35 procent ser att sortimentet minskat medan 1 procent av de tillfrågade ser att det minskat mycket. Enligt Livsmedelsföretagen, som redan i förra året uppmärksammade en avtagande ekotrend, är det en "dramatisk scenförändring" sett till hur det skiftat under en kort tid.

Tror på fortsatt tillväxt
Svaren kommer efter flera år av hög tillväxt, som gjort att kategorin nått en leveransandel om 10 procent.

− Ekologiskt har haft en lång serie år av tillväxt och det är inte konstigt att trenden nu planar ut något. Utbudsbrist på ekoråvara och ett svalnande konsumentintresse för det ekologiska är två rimliga förklaringar till utvecklingen. Framöver växer nog ekosortimentet mer i linje med det ”konventionella” utbudet, säger Carl Eckerdal, chefekonom hos branschorganisationen Livsmedelsföretagen, i ett pressmeddelande.

En majoritet räknar med att ekologiska kategorin fortsätter att växa (57 procent), men bara 2 procent av de tillfrågade tror på en kraftig tillväxt. Samtidigt tror 40 procent på en oförändrad utveckling, vilket gör att Livsmedelsföretagens chefekonom beräknar att det i det korta loppet blir svårt för eko att plocka fler marknadsandelar.

Alternativa kanaler
En annan punkt som synliggjordes i enkäten var betydelsen av försäljningskanaler utanför dagligvaruhandeln. I dagsläget står de för en marknadsandel om cirka 58 procent, men andra kanaler har börjat plocka upp farten.

Läs också: Stillastående svenska producenter oroas av Brexit

Sammanlagt 71 procent av de tillfrågade medlemsföretagen uppger att andra försäljningskanaler ökat mycket (3 procentenheter) eller en del (68 procentenheter). Dessutom tror sammanlagt 91 procent att alternativa kanaler kommer att fortsätta öka i betydelse, varav 20 procentenheter tror på en starkt ökad betydelse.

− Det är klart positivt för hela den svenska livsmedelsekonomin att vi får fler ”alternativa” inköpskanaler. Det sporrar både producenter och de större dagligvarujättarna att vässa sina erbjudanden och utbud. För producenterna minskar självklart sårbarheten om beroendet av ett fåtal kunder gradvis minskar, säger Carl Eckerdal.

Läs också: Ekotrenden stannar av

I dagsläget beräknas 16 procentenheter av de resterande 42 procent som inte säljs till dagligvaruhandeln gå på export, medan övrig försäljning fördelas på B2B (13 procent), Out of home (9 procent) samt offentlig sektor (4 procent).

Se hela rapporten här.
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Varannan Netto-kund ratar Coop

Experten förvånad: ”Snudd på förmätet att tro att det bara går att byta skylt”.

Här är City Gross nya convenience-butiker

Krönika
"Vi måste bli bättre på att hantera nyheter"

Casinos ägare skramlar för räddning

Utmanaren pilottestar Amazon Go-koncept i Stockholm

Det nya Grab and go-konceptet ska ta kedjan in i den tekniska framtiden.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

City Gross om nya city-butikerna: ”Utesluter inte franchise”

Arkiv

Hälsingestintan i konkurs – mobila slakteriet får inte ihop ekonomin

Dagligvarugalan
Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Årets butik-juryn har varit landet runt för att hitta de bästa kandidaterna.

Krönika
"Visst kan man tävla i innovationer"

Ica Nära-handlare bygger egen bistro

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

Direkten öppnar i Baronen

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

På nytt jobb
Ny CDO på Ica: "Kraft till tech"

Coop lägger ned – på grund av gruva

Coop börjar med hundparkeringar

Forskning visar: fräscha dörrar är effektiva

De kan vinna ekopris

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Norska laxdöden kan kosta miljard

Nätverk med livsmedelshandlare spar energi

City Gross cateringförvandling ger effekt

Icahandlare rasar mot detaljplan: ”Ett hot mot vår verksamhet”

Ledare
”Personalen i skuggan av tekniken”

Ekobutik i konkurs

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Coop tar in omtalad vegoburgare

Kopparbergs backar

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

Zetadisplay visar stark tillväxt

Få kunder anmäler prisfusk

Ica går över till svenskodlade plommontomater

Plus

Vd:n som ska göra Coop coolt igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.182