23948sdkhjf

Livsmedelsföretagen: Ekotrenden mattas av

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Ekologiska kategorin kommer fortsatt växa – men i lägre takt än tidigare, siar branschorganisationen i sin senaste rapport.

Svenska livsmedelsproducenter ser en lägre ökning för ekologiskt än tidigare, visar en enkät anordnad av Livsmedelsföretagen. När man frågar producenterna uppger 37 procent respektive 10 procent att sortimentet ökat respektive ökat mycket under det senaste året.

Samtidigt uppger 17 procent svaret "oförändrat", 35 procent ser att sortimentet minskat medan 1 procent av de tillfrågade ser att det minskat mycket. Enligt Livsmedelsföretagen, som redan i förra året uppmärksammade en avtagande ekotrend, är det en "dramatisk scenförändring" sett till hur det skiftat under en kort tid.

Tror på fortsatt tillväxt
Svaren kommer efter flera år av hög tillväxt, som gjort att kategorin nått en leveransandel om 10 procent.

− Ekologiskt har haft en lång serie år av tillväxt och det är inte konstigt att trenden nu planar ut något. Utbudsbrist på ekoråvara och ett svalnande konsumentintresse för det ekologiska är två rimliga förklaringar till utvecklingen. Framöver växer nog ekosortimentet mer i linje med det ”konventionella” utbudet, säger Carl Eckerdal, chefekonom hos branschorganisationen Livsmedelsföretagen, i ett pressmeddelande.

En majoritet räknar med att ekologiska kategorin fortsätter att växa (57 procent), men bara 2 procent av de tillfrågade tror på en kraftig tillväxt. Samtidigt tror 40 procent på en oförändrad utveckling, vilket gör att Livsmedelsföretagens chefekonom beräknar att det i det korta loppet blir svårt för eko att plocka fler marknadsandelar.

Alternativa kanaler
En annan punkt som synliggjordes i enkäten var betydelsen av försäljningskanaler utanför dagligvaruhandeln. I dagsläget står de för en marknadsandel om cirka 58 procent, men andra kanaler har börjat plocka upp farten.

Läs också: Stillastående svenska producenter oroas av Brexit

Sammanlagt 71 procent av de tillfrågade medlemsföretagen uppger att andra försäljningskanaler ökat mycket (3 procentenheter) eller en del (68 procentenheter). Dessutom tror sammanlagt 91 procent att alternativa kanaler kommer att fortsätta öka i betydelse, varav 20 procentenheter tror på en starkt ökad betydelse.

− Det är klart positivt för hela den svenska livsmedelsekonomin att vi får fler ”alternativa” inköpskanaler. Det sporrar både producenter och de större dagligvarujättarna att vässa sina erbjudanden och utbud. För producenterna minskar självklart sårbarheten om beroendet av ett fåtal kunder gradvis minskar, säger Carl Eckerdal.

Läs också: Ekotrenden stannar av

I dagsläget beräknas 16 procentenheter av de resterande 42 procent som inte säljs till dagligvaruhandeln gå på export, medan övrig försäljning fördelas på B2B (13 procent), Out of home (9 procent) samt offentlig sektor (4 procent).

Se hela rapporten här.
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coop-chef anklagas för trakasserier av 20 kvinnor – en försökte ta livet av sig

Handels hotade att stänga butiken efter att en kvinna försökt ta sitt liv.

Willys tar över efter Coop

Orklas vd avgår

Alkoglass – endast på systemet

Tempo växlas upp till Hemköp: ”Bredare sortiment och vassare priser”

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

På nytt jobb
Hon blir marknadsansvarig för Storesupport

Arkiv

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Man häktad efter två knivattacker i Ica-butik

Plus

Svensk gränsbuss blev mångkulturell kustbutik

Norska invandrare vallfärdar till den svenska gränsen för att handla mångkulturell mat. Nu har konceptet breddats till Umeå.

Ny butik till Västerås vid årsskiftet

De startar nätmatsmarknad i Malmö

Ledare
När kommer appen för all typ av mat?

På nytt jobb
Hon ska utveckla Kravs digitala strategi

Ny teknik gör Coops pant till nya flaskor

På nytt jobb
Coca-Cola snor från Ica

Coop backar om kassorna: ”Folk kan inte bete sig”

Näthandlare tror på framtiden

Willys i Kalmar klar till sommaren

Coop-fusionen får kritik

Kraftigt lyft för Coop Värmland

Bergendahls levererar till fler kunder

Efter dödsfall - då hålls rättegången mot Atria

Plus

Butiksspaning: City Gross Kungens Kurva

Krönika:
Chefen har ordet
”Lagstiftarna har gått vilse med tobakslagen”

Cloetta satsar 100 miljoner på fabriker

Ungas matval styrs av värderingar

På nytt jobb
Han blir Cloettas nya lösviktschef

Bakterier i en tredjedel av allt lammkött

Nu kommer Karma till Frankrike

Klartecken för Lidls självkörande lastbil

Ny storägare i Taylors & Jones

Nytt hopp för Boxholms ost

På nytt jobb
Han tar över i Karlskoga

Arla vill nolla klimatavtrycken

Ica köper mer mark intill Ocadolagret

Priset på mat ökade i februari

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.203