Smoothiebolag ska in på börsen

| Av David Djuphammar / Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Ska lista på First North med emission om 20 miljoner.

Frill, som är verksamt inom frysta livsmedel, ska lista sin aktie på First North med planerad första handelsdag den 29 juni.

Inför listningen görs en nyemission av 4 miljoner aktier till teckningskursen 5 kronor, vilket innebär att emissionen inbringar 20 miljoner kronor om den fulltecknas, enligt bolagets prospekt. Teckningstiden i emissionen inleddes den 31 maj och löper ut den 14 juni.

Frill värderas före emissionen till cirka 104 miljoner kronor och bolaget har inför listningen cirka 5.300 aktieägare. Företaget grundades i mars 2014 som en avknoppning från Zendegii Retail-koncernen i London och hette Odlanor fram till 2016, då det bytte namn till Frill.

Bolagets produkt frozen smoothie innehåller enligt Frill endast frukt, bär och grönsaker - inget tillsatt socker eller sötningsmedel. Glassen har hittills lanserats hos kedjor i Storbritannien, USA och Sverige, såsom bland andra Whole Foods, Ocado, Hy Vee, Erewhon, Ica, Hemköp, Mathem, Coop, Bergendahls och Mat.se. Ambitionen är att sälja produkterna på de europeiska, amerikanska och senare även asiatiska marknaderna.

I september 2017 köpte Frill det svenska bolaget Add Nutrition som tillverkar proteinglass.

Frills vd Khosro Ezaz-Nikpay uppger att den årliga tillväxten på hälso- och "functional food"-marknaden väntas ligga mellan 5 och 10 procent. Marknaden för premiumglass växer på ett liknande sätt, enligt prospektet. Enligt vd är den teknik som ligger bakom bolagets produkter "mycket svår att replikera", då tillverkningsprocessen innefattar ett flertal innovativa steg. Tekniken kan också anpassas för framtida produkter, heter det.

I bolagets basscenario väntas intäkterna på årsbasis inom tolv månader ha ökat till 20,2 miljoner kronor. Om 24 månader räknar man med intäkter på 79,8 miljoner och om 36 månader på 192,1 miljoner.

Mer om: Frill


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Coop-etablering upprör i Dalarna

Ica Nära Roma återuppstår

Tillfällig butik räddar sommarhandeln.

Ställde om snabbt

Bärfrämjandet: Jordgubbsbrist i hetaste veckan

Fint väder ger säljboost

Dagligvaruhandeln vinner på sol och värme.

Lidl får konkurrens

KF tar upp konkurrensen med Lidl på lokal marknad.

Nyhetsbrev

Lilla Coop gör entré i Sunnemo

Arkiv

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Coop Forum Ingelsta stänger

Så hanteras matsvinnet bäst

Reitans rockad – hon blir ny vd i Sverige

På nytt jobb
Från Arla till Dagrofa

Han byter brittisk chefspost mot toppuppdraget hos dansk dagligvarukoncern.

Hundratals kilo gammal mat beslagtogs i butik

42 sätt att minska matsvinnet

Ny svensk handlingsplan

Servicehandelsdagarna flyttar

Nu är nya Trossen invigd

Rootfruit till Island via Danmark

På nytt jobb
Han blir Lidls nya fastighetsdirektör

Efterträder Sverigechefen Johan Augustsson.

Nu är det sill-y season!

På nytt jobb
Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

Blir chef för nya hållbarhets- och kvalitetsenheten.

Lidl slår tillbaka: "Har genomfört åtgärderna"

Delar inte Arbetsmiljöverkets bild om fortsatta missförhållanden.

Arbetsmiljöverket hotar Lidl med böter

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Det är svenskarnas favoritbär

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Matpriserna drar ifrån

Willys kommer till Söder

Fokus på e-handelskonkurrens i ny rapport

Nu tar Axfood upp kampen mot Apotea

Plus

Norrmännen drar urstark gränshandel

Paolo Robertos pizza kommer till macken

Kedjan som lockar ungdomar

Ingen var nära Nära

Tre av fyra kan beställa nätmat

Starkt år för Coop

Sänd till en kollega

0.222