Det är svenskarnas favoritbär

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Explosionsartad försäljning i maj.

En nyligen genomförd undersökning bland 1 114 svenskar från Coops Matometer, genomförd av Demoskop, avslöjar vilka som är svenskarnas favoritbär.

Jordgubben tar en jordskredsseger, före hallon och blåbär, med en tredjedel av de svarandes röster. Allra mest populär är den i Skåne där fyra av tio, nära hälften alltså, svarade att jordgubben är favoriten.

Matometerns databas innehåller fler än 395 000 måltider och den visar att antalet måltider i maj i år som innefattat jordgubbar har ölat med hela 26 procent jämfört med motsvarande period förra året. Det brukar annars vara juni som är den stora jordgubbsmånaden för svenskarna då mer än 11 procent av måltiderna under en dag innehåller jordgubbar.

Allra populärast är jordgubbarna till frukost, men under sommarhalvåret ökar konsumtionen på kvällar, efter middagsmålet. Dessutom visar Matometern att svenska kvinnor äter jordgubbar oftare än män.

Slutsatser från undersökningen:

- 33% svarar att jordgubben är deras favoritbär. På andra plats hamnar hallon (21%) och blåbär (13%).Jordgubben är lika populär bland kvinnor (35%) och män (32%), däremot anger personer i medelåldern, 36-45 år, i större utsträckning att jordgubben är deras favoritbär (39%).
- Av de tillfrågade som bor i ett parförhållande med ett barn eller fler svarar 4 av 10 att jordgubben är deras favoritbär.
- Personer som bor i Skåne är de som i störst utsträckning angett att jordgubben är deras favoritbär (41%).
- I övre Norrland är jordgubben endast favoritbäret bland 19% av de tillfrågade och i Stockholm är jordgubben lika populär som hallonet (26%). I övre Norrland är hallonet (28% ) och hjortronet (20%) mer populära än jordgubben bland de tillfrågade.

Topp 5 favoritbär enligt svensken
1. Jordgubbar (33%)
2. Hallon (21%)
3. Blåbär (13 %)
4. Smultron (8%)
5. Hjortron (7%)



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Nyhetsbrev

Hit kommer Lidl härnäst

Arkiv

Så sålde Ica i juni

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Coop Extra blir Coop i Degerfors

Nya detaljplanen får kedjan att ta nya grepp.

Snacksföretag slår sina påsar ihop

En avsiktsförklaring om ett samgående mellan Rootfruit och Exotic snacks är undertecknat – tillsammans vill man bli marknadsledare inom premiumsnacks.

Lidl skrotar engångsartiklar av plast

26 miljoner att söka för eko-ökning

Ökande e-handel ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

Nyttigt och hållbart - om svensken själv får välja

Mat som är nyttig för både kropp och miljö gör svenskarna gladare, enligt en attitydundersökning som Axfood gjort.

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Så många svenskar väljer vegetariska måltider

Coops matometer visar utfallet i maj.

Ica fortsätter med Postnord

Hon blir Arlas nya vice ordförande

Utsågs på torsdagens styrelsemöte.

Då öppnar nya EKO utanför Sundsvall

Birsta City blir skådeplatsen för 8 200 kvm stor butik.

Byter från Handlarn till Tempo

Larmrapporten: Hoten och våldet ökar i handeln

Den växande brottsligheten får anställda att lämna jobbet.

Hit kommer Icas nya Kvantum-butik

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Matpriserna drar ifrån

Willys kommer till Söder

Sänd till en kollega

0.129