23948sdkhjf

Nu är det sill-y season!

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Försäljningen ökar med över 1200 procent.

Midsommar är en av årets största mathelger. I år väntas försäljningen i dagligvaruhandeln uppgå till 7,5 miljarder kronor. Det är cirka 14 procent mer än genomsnittsveckan. Näst efter julen är midsommar, tillsammans med påsken, den viktigaste högtiden för dagligvaruhandeln.

Läs också: Handlarna tror på julen

Svensk Handels undersökning inför årets midsommarfirande visar att matförsäljningen kommer att öka med 14 procent, eller 920 miljoner kronor jämfört med genomsnittsveckan.
Försäljningen av sill, framför allt matjessill, får en ordentlig försäljningsskjuts under midsommarveckan. Förra årets midsommarvecka stod för hela 24 procent av årsförsäljningen av matjessill. Försäljningen av sill är drygt tolv gånger större än under en genomsnittsvecka.

– Midsommar är en riktig mathelg och det är högtryck i landets matbutiker. Får vi en solig midsommarhelg med ett pågående fotbolls-VM kommer många troligen att satsa lite extra på matinköpen, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i en kommentar.

Svensk Handels undersökning visar att livsmedelsförsäljningen under förra årets midsommarvecka steg med 3,1 procent jämfört med året innan. Midsommarsiffrorna är en del av Svensk Handels sommarprognos som presenteras i sin helhet under veckan.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Smakstart för Fodis crowdfunding

Första spadtaget för City Gross tredje

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Två butiker – två anlagda bränder

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Dagligvarugalan
Tipsen: Så fick Maxi Partille klirr i kassan

Tajta band med leverantörerna fick fart på försäljningen. Brödavdelningen växer dubbelt så snabbt som övriga butiken.

Klart med Coops nya bygge

Butiken öppnar nästa vinter.

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Snabbväxande nykomlingar på tech-listan

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Nu släpps Coops nya app

Fri Köpenskap kan avslöja alla funktionerna.

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Här öppnar City Gross

Butikskedja i samarbete med Sensec

Lidl driver lastbil på eget avfall

Handlarna tror på julen

Butiken satsar på expressbeställning

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Butiken blir 6 000 kvadratmeter.

Torkan slår mot julgranarna

Ny vision och design från Stjärnägg

Matpriserna har sjunkit

Nu kommer panten till näthandeln

Nytt samarbete ger kunden möjlighet att panta från hemmet.

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

De ska få svenskarna att upptäcka polska smaker

På nytt jobb
Han tar över i Jakobsberg

Ytterligare en Ica-butik upphör

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Synliga svenskar rider på trendvåg

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

Butik nummer tre till Kista Galleria

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Butiker måste informera om vem som filmar

Matpriskollen: Bus, godis – eller clementiner?

Sänd till en kollega

0.215