Nu är det sill-y season!

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Försäljningen ökar med över 1200 procent.

Midsommar är en av årets största mathelger. I år väntas försäljningen i dagligvaruhandeln uppgå till 7,5 miljarder kronor. Det är cirka 14 procent mer än genomsnittsveckan. Näst efter julen är midsommar, tillsammans med påsken, den viktigaste högtiden för dagligvaruhandeln.

Läs också: Fint väder ger säljboost

Svensk Handels undersökning inför årets midsommarfirande visar att matförsäljningen kommer att öka med 14 procent, eller 920 miljoner kronor jämfört med genomsnittsveckan.
Försäljningen av sill, framför allt matjessill, får en ordentlig försäljningsskjuts under midsommarveckan. Förra årets midsommarvecka stod för hela 24 procent av årsförsäljningen av matjessill. Försäljningen av sill är drygt tolv gånger större än under en genomsnittsvecka.

– Midsommar är en riktig mathelg och det är högtryck i landets matbutiker. Får vi en solig midsommarhelg med ett pågående fotbolls-VM kommer många troligen att satsa lite extra på matinköpen, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i en kommentar.

Svensk Handels undersökning visar att livsmedelsförsäljningen under förra årets midsommarvecka steg med 3,1 procent jämfört med året innan. Midsommarsiffrorna är en del av Svensk Handels sommarprognos som presenteras i sin helhet under veckan.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Nyhetsbrev

Hit kommer Lidl härnäst

Arkiv

Så sålde Ica i juni

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Coop Extra blir Coop i Degerfors

Nya detaljplanen får kedjan att ta nya grepp.

Snacksföretag slår sina påsar ihop

En avsiktsförklaring om ett samgående mellan Rootfruit och Exotic snacks är undertecknat – tillsammans vill man bli marknadsledare inom premiumsnacks.

Lidl skrotar engångsartiklar av plast

26 miljoner att söka för eko-ökning

Ökande e-handel ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

Nyttigt och hållbart - om svensken själv får välja

Mat som är nyttig för både kropp och miljö gör svenskarna gladare, enligt en attitydundersökning som Axfood gjort.

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Så många svenskar väljer vegetariska måltider

Coops matometer visar utfallet i maj.

Ica fortsätter med Postnord

Hon blir Arlas nya vice ordförande

Utsågs på torsdagens styrelsemöte.

Då öppnar nya EKO utanför Sundsvall

Birsta City blir skådeplatsen för 8 200 kvm stor butik.

Byter från Handlarn till Tempo

Larmrapporten: Hoten och våldet ökar i handeln

Den växande brottsligheten får anställda att lämna jobbet.

Hit kommer Icas nya Kvantum-butik

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Matpriserna drar ifrån

Willys kommer till Söder

Sänd till en kollega

0.159