23948sdkhjf

De köper in sig i ÖoB

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Norsk lågpriskedja köper 20 procent, med option på resterande 80 om två år.

ÖoB kan bli helnorskt om två år. Ägarna, familjen Svensson säljer 20 procent av bolaget till det norska börsbolaget Europris, som betalar i aktier. Med detta följer en option på att köpa även övriga 80 procent av kedjan år 2020, även där med betalning i Europrisaktier.

- Vi är två bolag som kompletterar varandra på ett fantastiskt sätt med omfattande erfarenhet av lågprishandel samt ett sortiment, koncept och varumärkeslöfte som är snarlika. Tillsammans kommer vi skapa de bästa av förutsättningar för att stärka vårt kunderbjudande och därigenom vår position på respektive marknad. Det är med spänning och en stor portion ödmjukhet som jag och min ledning tar Runsvengruppens stolta historia in i en ny och spännande fas, säger Fredrik Söderberg, vd Runsvengruppen.

- Tillsammans kan vi utnyttja överlappande sortiment, djupt detaljhandelskunnande och en gemensam strategisk agenda för att skapa en unik plattform som säkerställer expansion och tillväxt, säger Pål Wibe, vd Europris.

Familjen Svenssons får i första skedet aktier till ett värde motsvarande 4,5 procent av Europris.

Den svenska lågpriskedjan har i dag 94 butiker i Sverige och Europris har 255 butiker i Norge. De kommer nu att inleda ett inköpssamarbete och ska skapa en pan-nordisk rabattdetaljhandelsplattform. 

- Familjen Svensson har ägt och drivit Runsvengruppen i 70 år. Genom att kombinera styrkor med Europris skapar vi nordens starkaste gruppering inom lågprissegmentet. Europris och Runsvengruppen har starka ledningar, kulturer och varumärken vilket ger förutsättningar för ett riktigt bra samarbete. Vi ser fram emot att som långsiktiga ägare fortsätta utveckla och stödja det gemensamma bolaget, säger Oskar Svensson, styrelseordförande i Runsvengruppen.

De båda bolagen kommer att fortsätta drivas som självständiga bolag under egna varumärken och företagsledningar.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Han blir handlare i en av Icas största butiker – säljer sin nuvarande Maxi

Siljans Chark överlever med nya ägare

Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Arkiv

Willys tar över efter Coop – öppnar ny butik

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Krönika
Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Så många "Netto-butiker" kan bli Coopfranchise

Plus

Mötet
Nu skapar glassmästaren produkter med unga kvinnor som målgrupp

Dan Isaksson: ”Jag var den sista svensken att lämna när presidenten störtades”

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Apohem växer och flyttar till nytt lager

Ny Stora Coop – nuvarande butik läggs ned

Coop Nord etablerar en ny Stora Coop-butik i Holmsund utanför Umeå.

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Atrias grillar på finska bibliotek

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

På nytt jobb
Från dagligvaruhandeln till trädgårdsbranschen

Plantagens nya vd har ett förflutet från HL Display, Ica Sverige och Procter & Gamble.

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Pricer får stororder

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Urban Deli hottar upp sin webbutik

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Gateau öppnar nytt – på nätet

Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

Nettoomställningen passerar 100-strecket

Hemköp i Halmstad satsar på e-handel

Så gör butikerna med Paolos produkter

Coronaviruset
Butiker inför 18-årsgräns för handsprit

Ica: Tre nycklar till hållbarhet

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.125