23948sdkhjf

Fint väder ger säljboost

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Dagligvaruhandeln vinner på sol och värme.

Det är många som diskuterar vädret under sommaren och handeln är inget undantag. Majoriteten av dagligvaruhandlarna hoppas på en solig sommar. Bland sällanköpshandlarna och e-handlarna är det fler som anser att en regnig och mulen sommar skulle gynna försäljningen.

– Får vi en varm sommar blir det fler grillmiddagar, vilket gynnar dagligvaruhandeln. En regnig sommar gynnar istället näthandlare och butiker i sällanköpshandeln, säger Johan Davidson, chefsekonom Svensk Handel, i en kommentar till Svensk Handels sommarprognos som presenteras i dag.

De produkter som säljer bäst i dagligvaruhandeln vid varmt och soligt väder är grillkött och grillprodukter, dricka, glass, frukt och grönt och färdiga sallader. Vid
Om det är kallt och regnigt är det istället bakartiklar, chips, färdiggrillat, godis, tidningar, tacos, kaffe, och soppor som säljer mest.

Läs också: Carlsberg backar i Europa – kliver fram i Asien

Prognosen är framtagen tillsammans med Nielsen och bygger både på Svensk Handels månatliga Handelsbarometer och Nielsens Scantrackdata.
Enligt prognosen skapar sommarhandeln 12 000 extra jobb i Sverige. Flest i dagligvaruhandeln där 40 procent av handlarna uppger att de tar in extra personal under sommaren. Inom e-handeln och sällanköpshandeln erbjuder ungefär var femte handlare extra anställningar.
– Handeln är den enskilt viktigaste jobbskaparen för unga. I sommar kommer handeln att ge många unga chansen att ta det viktiga första steget in på arbetsmarknaden, säger Karin Johansson, vd för Svensk Handel.

Sommarhandeln, det vill säga försäljningen under juni, juli och augusti, väntas i år uppgå till 203 miljarder kronor. 43 procent av handlarna uppger att de säljer mer under sommaren än under resten av året. En bidragande orsak är att turismen ökar.
– Under sommaren ökar turismen till Sverige och det ger många handlare ett uppsving i försäljningen. Turisterna lägger nästan var tredje krona som de spenderar under semestern i detaljhandeln, säger Karin Johansson.
Branscher som framförallt får en extra försäljningsskjuts under sommarmånaderna är sporthandel, järn och bygg, färghandel, dagligvaror och systembolag.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Netto-pilot under luppen: Här är prisskillnaden – före och efter Coop

100 produkter har jämförts. Före och efter pilottestet inletts.

Dagligvarugalan
De levererar blomster till Dagligvarugalan

På nytt jobb
Han ska leda Coops nya Digital-enhet

Ny citybutik med lanthandelskoncept

Handels stämmer Coop på halv miljon

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Gränshandelsbutik stängs efter storfusk

Arkiv

Då öppnar Coop Norrbottens nya tillskott

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

DVI: Augusti stark månad

Stort intresse från kedjorna för obemannade Moby Mart

Han går in i Icas valberedning

Dagligvarugalan
Förra årets galavinnare om året som gått

Coop Norge testar avancerad butiksrobot

Ica Sverige lägger ned Supermarket-butik

Då öppnar ny Stora Coop – 3 000 kvadratmeter

På nytt jobb
Från Arla till Svegro

City Gross tar upp kampen om lunchkunderna

Lidl om Coops lågpriskoncept – intressant men inte oroande

Här är handlarna som satsar på skotrar

Optimism i dagligvaruhandeln drar upp handelsindex

3

Krönika
5 miljarder flygblad – är det etiskt?

Dagligvarugalan
Han levererar ekologisk gris till Dagligvarugalan

Sprängattentat mot livsmedelsbutik

Efter Skåneklustret: Hit kommer Lifvs nästa 10 butiker

Plus

Mötet
Bytte dressyrhästen mot egensnickrad butik

På nytt jobb
Axfoods presschef slutar: ”Ska inte mata talgoxar och lösa korsord”

Chefen har ordet
CBS vd: Modigare och tuffare till varje pris

Coop Norrbotten satsar 30 miljoner på butik

De vann årets Livsmedelspris

Astrid och apornas butik i konkurs

Kommentar: Affären som inte blev av och Coops svåra balansgång

På nytt jobb
Hon är ny marknads- och regelutvecklare på Krav

Då öppnar Lidls tredje butik i samma stad

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Urban Deli intill Hemköps flaggskepp har lagts ned i smyg

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.156