23948sdkhjf

Fint väder ger säljboost

Dagligvaruhandeln vinner på sol och värme.

Det är många som diskuterar vädret under sommaren och handeln är inget undantag. Majoriteten av dagligvaruhandlarna hoppas på en solig sommar. Bland sällanköpshandlarna och e-handlarna är det fler som anser att en regnig och mulen sommar skulle gynna försäljningen.

– Får vi en varm sommar blir det fler grillmiddagar, vilket gynnar dagligvaruhandeln. En regnig sommar gynnar istället näthandlare och butiker i sällanköpshandeln, säger Johan Davidson, chefsekonom Svensk Handel, i en kommentar till Svensk Handels sommarprognos som presenteras i dag.

De produkter som säljer bäst i dagligvaruhandeln vid varmt och soligt väder är grillkött och grillprodukter, dricka, glass, frukt och grönt och färdiga sallader. Vid
Om det är kallt och regnigt är det istället bakartiklar, chips, färdiggrillat, godis, tidningar, tacos, kaffe, och soppor som säljer mest.

Prognosen är framtagen tillsammans med Nielsen och bygger både på Svensk Handels månatliga Handelsbarometer och Nielsens Scantrackdata.
Enligt prognosen skapar sommarhandeln 12 000 extra jobb i Sverige. Flest i dagligvaruhandeln där 40 procent av handlarna uppger att de tar in extra personal under sommaren. Inom e-handeln och sällanköpshandeln erbjuder ungefär var femte handlare extra anställningar.
– Handeln är den enskilt viktigaste jobbskaparen för unga. I sommar kommer handeln att ge många unga chansen att ta det viktiga första steget in på arbetsmarknaden, säger Karin Johansson, vd för Svensk Handel.

Sommarhandeln, det vill säga försäljningen under juni, juli och augusti, väntas i år uppgå till 203 miljarder kronor. 43 procent av handlarna uppger att de säljer mer under sommaren än under resten av året. En bidragande orsak är att turismen ökar.
– Under sommaren ökar turismen till Sverige och det ger många handlare ett uppsving i försäljningen. Turisterna lägger nästan var tredje krona som de spenderar under semestern i detaljhandeln, säger Karin Johansson.
Branscher som framförallt får en extra försäljningsskjuts under sommarmånaderna är sporthandel, järn och bygg, färghandel, dagligvaror och systembolag.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
JOBB I FOKUS
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
CBS vd om prissänkningen: Tycker inte att det är ett krig
Willys lovar prissänkningar – men fryser inte priser
Därför anmäler han Ica till Konkurrensverket
White paper 4: Butiken även kanal för att bygga varumärke
Nya SCB-siffror: Så mycket mer har matpriserna stigit för butikerna än konsumenterna
Nu sänker Coop priset på frukt och grönt
Andra Nordiska Medier
Food Supply SE
Dagens Handel
RS & FastFood

Sänd till en kollega

0.172