23948sdkhjf

Ica kritiseras för öl-skyltning

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

"Uppmanar konsumenter till bruk av alkohol", skriver Konsumentverket.

Ica Sverige får kritik av Konsumentverket angående marknadsföring av folköl i en Ica-butik i Göteborg. Enligt butikschefen är kampanjen framtagen av Ica centralt och därför har man inte ifrågasatt innehållet.

Läs också: Willys introducerar ”Bröl”

Konsumentverket anser att påståendena ”köp fler! Spara mer”, ”ta 4 och få 10 %” och ”extrapris” uppmanar konsumenter till bruk av alkohol, då det direkt uppmanar konsumenten att köpa en större mängd. Den iögonfallande grafiska utformningen, samt angivelsen av rabatt förstärker enligt Konsumentverket detta intryck” skriver man i sin bedömning.

Avseende marknadsföringen anser Konsumentverket att skylten som marknadsför ett 6-pack öl av märket Norrlands guld (3,5%) i proportion till övriga prisangivelser på hyllan är omotiverat stor”, fortsätter man.

Man påpekar också att man anser att försiktighet bör användas vid beskrivningar som särskilt betonar nedsatt pris på drycker innehållandes alkohol.

Nu har Ica till den 3 juli på att yttra sig, samt redogöra för de åtgärder som kommer att genomföras. Därefter tar Konsumentverket ställning till om några ytterligare åtgärder kommer att vidtas.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ica-butik stänger

Postpanik på Coop

Så prioriterar Ica 2019

E-handel och convenience två av sju fokusområden.

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Ica ökar investeringarna

Nyhetsbrev

Plus

Dagligvarugalan
Tekniska kartor och etiketter i digital butik

Årets digitaliserade butik har kapat kostnader och ökat försäljningen med teknikens hjälp. Så lyckades de.

Arkiv

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Nya Coop och Eurocash vid gränsen

400 miljoner plöjs ned i ny handelsplats i Storlien vid norska gränsen.

Pantkampanj sprider sig i Skåne

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Priserna fortsätter att dala

Ny Stora Coop i handelsnav

Öppnar vid en av Sveriges största handelsplatser.

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Största som hänt 2018 enligt branschen

Stor enkät: Fri Köpenskap frågar branschfolk om året som gått.

Easyfill i deal med Carrefour

På nytt jobb
Ny butikschef på Hemköp Stäket

Återvänder från Nacka Forum.

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Polisen har jullov i bedrägeriarbetet

Två toppar årets julöl

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Plus

Maxi-handlaren: ”Så blev vi lönsamma på nätet

Ica Maxi Erikslund nettoomsätter 950 000 kronor i veckan på nätet och är lönsamma. Här är deras bästa tips som lyfter din försäljning.

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

Icas butiker spurtar mot mållinjen

Historiskt låg skörd av matpotatis

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Fritt fram för snuskylarna

Matpriskollen: Återanvända erbjudanden

LRF: Priset på svensk mat måste höjas

Nya Tempo i Sälen satsar på tacos

Lägsta matpriserna på två år

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

På nytt jobb
Letade läget i 25 år – sen slog han till

Från pappersflaskor till bananband

Sänd till en kollega

0.198