23948sdkhjf

Nyttigt och hållbart - om svensken själv får välja

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Mat som är nyttig för både kropp och miljö gör svenskarna gladare, enligt en attitydundersökning som Axfood gjort.

I snitt anser 40 procent att de blir glada av att handla och äta mat som är bra för både dem själva och miljön. Kvinnorna blir allra gladast, då 50 procent anger att de blir gladare av ovanstående. Bland männen är motsvarande siffra 29 procent. Noterbart är också att hushåll med barn anger att de blir gladare i högre utsträckning med 45 procent, att jämföra med hushåll utan barn på 36 procent.

Samma undersökning visar också att 43 procent gärna betalar mer för livsmedel som garanterar en god djurhållning.

Resultatet visar att vi ligger i linje med konsumenterna i vårt arbete med att möjliggöra en bättre vardag där alla kan dela glädjen för prisvärd, bra och hållbar mat, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Mer från undersökningen:

  • 37 procent har en ambition att leva mer klimatsmart (och boende i storstäder och i åldern 18-30 år i än större utsträckning).
  • Att minska sin köttkonsumtion kan vara ett sätt att leva mer klimatsmart. 27 procent uppger att de kommer att minska sin köttätande under det närmaste året.
  • En av tio säger sig endast äta veganskt mat, en siffra som är betydligt större (17 procent) i åldern 18 – 30 respektive åldern 31 - 40. Benägenheten att äta vegansk mat är annars jämnt spritt över landet och sett till inkomst.
  • Kvinnor letar i större utsträckning än män bekvämare måltidslösningar (31 respektive 19 procent).

1 180 personer svarade på Axfoods attitydundersökning Mat & Människor.

 

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Han är ny vd på Polarbröds dotterbolag

Hemköpsbutik stänger ett år

S-profil föreslås bli ordförande för Avfall Sverige

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Här öppnar Lidl sin senaste butik

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Butik först ut med gratis släpvagnar

Arkiv

Försämrat resultat för Coop Mitt

Desperata giganter ska sänka priserna med miljarder

Butiksanställd anklagades för stöld – nu dras kedjan inför domstol

Axfood fasar ut engångsartiklar av plast

Nyöppning för Lidhultsbutik

Han lämnar Mathems styrelse

Plus

Så vinner branschens företag talangjakten

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Icabutik måste säkra sitt frysrum – eller böta

Butikens sensorer drivs av inomhusbelysning

Försäkringsbolag investerar 2,8 miljarder i minskat svinn

Ica tar över golfrestaurang

Ny kundgrupp tar plats på nätet

På nytt jobb
Svenska Ägg har ny ordförande

Norska läskproducenten förlorar mot Coca-Cola – igen

Plus

Svensk gränsbuss blev mångkulturell kustbutik

Norska invandrare vallfärdar till den svenska gränsen för att handla mångkulturell mat. Nu har konceptet breddats till Umeå.

Norrmejerier med ny säljpartner - riktad mot Ica

Nu rullar kedjan sushi på Ica

Alkoglass – endast på systemet

På nytt jobb
Han tar över City Gross i Lund

Ocado ökar omsättningen – trots branden i Andover

Man häktad efter två knivattacker i Ica-butik

Ledare
När kommer appen för all typ av mat?

Orklas vd avgår

På nytt jobb
Hon ska utveckla Kravs digitala strategi

Näthandlare tror på framtiden

Willys i Kalmar klar till sommaren

Efter dödsfall - då hålls rättegången mot Atria

Kraftigt lyft för Coop Värmland

På nytt jobb
Coca-Cola snor från Ica

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.143