23948sdkhjf

Nyttigt och hållbart - om svensken själv får välja

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Mat som är nyttig för både kropp och miljö gör svenskarna gladare, enligt en attitydundersökning som Axfood gjort.

I snitt anser 40 procent att de blir glada av att handla och äta mat som är bra för både dem själva och miljön. Kvinnorna blir allra gladast, då 50 procent anger att de blir gladare av ovanstående. Bland männen är motsvarande siffra 29 procent. Noterbart är också att hushåll med barn anger att de blir gladare i högre utsträckning med 45 procent, att jämföra med hushåll utan barn på 36 procent.

Samma undersökning visar också att 43 procent gärna betalar mer för livsmedel som garanterar en god djurhållning.

Resultatet visar att vi ligger i linje med konsumenterna i vårt arbete med att möjliggöra en bättre vardag där alla kan dela glädjen för prisvärd, bra och hållbar mat, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Mer från undersökningen:

  • 37 procent har en ambition att leva mer klimatsmart (och boende i storstäder och i åldern 18-30 år i än större utsträckning).
  • Att minska sin köttkonsumtion kan vara ett sätt att leva mer klimatsmart. 27 procent uppger att de kommer att minska sin köttätande under det närmaste året.
  • En av tio säger sig endast äta veganskt mat, en siffra som är betydligt större (17 procent) i åldern 18 – 30 respektive åldern 31 - 40. Benägenheten att äta vegansk mat är annars jämnt spritt över landet och sett till inkomst.
  • Kvinnor letar i större utsträckning än män bekvämare måltidslösningar (31 respektive 19 procent).

1 180 personer svarade på Axfoods attitydundersökning Mat & Människor.

 

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Corona tros inte bromsa Coops Netto-omställningar – här är nästa fem

”Som det ser ut i dag kommer vi att hålla tidsplanen”.

Coronaviruset
Butikens nya bil fick rutan krossad – skulle leverera mat till riskgrupper

Coronaviruset
Nielsen: Så har corona påverkat handeln – och så kan det utvecklas

Hur har försäljningen påverkats av covid-19 och vad händer om myndigheterna tar till ännu skarpare åtgärder? Det har analysföretaget Nielsen undersökt.

Bergendahls lägger ner lager – 12 varslas om uppsägning

Plus

Mötet
Matstället à la farmor Greta blir kronan på verket

Marie Söderberg, handlare på Ica Matkassen, vågar lyfta blicken och se framåt.

Nyhetsbrev

Ica går om Coop i hållbarhetstoppen

Arkiv

Trendbrottet: Nu minskar emv-andelen

Walmart tar tempen på sina anställda

Klart för 3D-butik – en av Lidls största investeringar

Lidl storinvesterar i en unik 3D-butik i Jönköping.

Brist på svensk färs i butikerna

Butik i konkurs i Oxelösund

Fortsatt oro bland producenterna

Coops nya gränshandelsbutik öppnar – utan gränshandel

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Bergendahls

Auto_mat öppnar ny franchisebutik i centralt läge

1 300 ansökningar till Coops lagerterminal

Efter 46 år kan lanthandeln återuppstå

1

Ny storfusion på gång inom Coop

Coronaviruset
Här är de samhällsviktiga yrkeskategorierna

Tungt investerande Coop Väst tappade vinsten

Coronaviruset
Branschen stöttar ny tjänst – gratis hemleverans av varor till riskgrupper

Nu värderas Ica och Axfood högre

Coronaviruset
Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Plus

Kartan: Här är alla Lidls butiker – och så vill de växa: ”Mycket kvar att göra”

Lidl har planer på att att växa rejält inte minst i västra Stockholm och i Göteborg. Det och mycket mer avsläjar fastighetsdirektören Thomas Brattlöw i Fri Köpenskaps stora intervju och kartläggning.

Coronaviruset
Personal flyttar tillfälligt mellan företagen

Coronaviruset
Flyttar fram Icanders öppning

Maxi-butik bygger om och ut: ”Blir lite som en handelsplats”

Flexibel seniorrabatt – nytt grepp för att rädda äldre

Coronaviruset
Här stänger Coop för att kraftsamla personal

Nettoköpet och e-handeln fick KF:s resultat att rasa

Coronaviruset
Lidls krispaket – morgonöppet och plexiglas

Chefen har ordet
”Rimligt att vi i vår bransch applåderar för oss själva”

Coronaviruset
Säljarna rycker ut och plockar varor

På nytt jobb
Hon går från Martin & Servera till Ica

Coronaviruset
Nu ska samhällsviktiga yrkeskategorier specificeras

Coronaviruset
”Vi måste gå till handling nu, Anders Svensson”

Se alla Företagens egna nyheter

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sänd till en kollega

0.109