23948sdkhjf

Nyttigt och hållbart - om svensken själv får välja

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Mat som är nyttig för både kropp och miljö gör svenskarna gladare, enligt en attitydundersökning som Axfood gjort.

I snitt anser 40 procent att de blir glada av att handla och äta mat som är bra för både dem själva och miljön. Kvinnorna blir allra gladast, då 50 procent anger att de blir gladare av ovanstående. Bland männen är motsvarande siffra 29 procent. Noterbart är också att hushåll med barn anger att de blir gladare i högre utsträckning med 45 procent, att jämföra med hushåll utan barn på 36 procent.

Samma undersökning visar också att 43 procent gärna betalar mer för livsmedel som garanterar en god djurhållning.

Resultatet visar att vi ligger i linje med konsumenterna i vårt arbete med att möjliggöra en bättre vardag där alla kan dela glädjen för prisvärd, bra och hållbar mat, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Mer från undersökningen:

  • 37 procent har en ambition att leva mer klimatsmart (och boende i storstäder och i åldern 18-30 år i än större utsträckning).
  • Att minska sin köttkonsumtion kan vara ett sätt att leva mer klimatsmart. 27 procent uppger att de kommer att minska sin köttätande under det närmaste året.
  • En av tio säger sig endast äta veganskt mat, en siffra som är betydligt större (17 procent) i åldern 18 – 30 respektive åldern 31 - 40. Benägenheten att äta vegansk mat är annars jämnt spritt över landet och sett till inkomst.
  • Kvinnor letar i större utsträckning än män bekvämare måltidslösningar (31 respektive 19 procent).

1 180 personer svarade på Axfoods attitydundersökning Mat & Människor.

 

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sill för miljoner – handlarnas förväntningar ökar

Åtal väcks efter nazistklotter

Norskt nytänk – nattöppet utan personal

Stiltje i livsmedelspriserna

Coop öppnar pop up-butik på Gotland

Bra tryck på rekryteringen på Järvaveckan

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Videointervju: ”Bemötandet en viktig konkurrensfördel”

Anton Granlund om kundmötets betydelse för kundupplevelsen.

Matpriskollen och Köket.se inleder samarbete

City Gross lägger ned sin äldsta butik

50-talet tillsvidareanställda berörs.

Fri Köpenskap finns på Messenger

Du har väl inte missat att Fri Köpenskap finns på Messenger?

Ny sajt ska hjälpa bönderna

1

Brasilianska ambassaden ilsknar till på Paradiset

Premiär för Lidls nya ess: ”Ett ultimat läge”

Visbybutiken mest hållbar

På nytt jobb
Ny handlare i Vissefjärda – han tar över i Lindås

Avslöjar: Lidl Halmstad första butik i världen med förarlösa transporter

Butiken får varorna levererade av självkörande lastbilar 2020.

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

E-handlarna tror på högtryck i sommar

Matpriskollen: Ännu en svensk köttfärsvecka!

Coop och Willys undvek Lidls öde

Lidl växlar upp med ny butik

Kvinna tände eld på Ica-butik och rullade ut stöldgods – nu mildras straffet

Stort förvärv i lösgodisbranschen

Coop Online fördjupar samarbete – nu i Mälardalen

Kontanterna fortsatt ohotade

Astrid och aporna återuppstår

På nytt jobb
Ny logistikchef till Matsmart

Orkla köper klassiskt importföretag

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Lågprisvaruhuskedjans vd lämnar

Finskt familjeägt fiskföretag till Sverige

Mötet
Hon tog UF-företaget hela vägen till butikshyllan

Ledare
Nettoaffären störst under nyhetstät vår

Skorpion hittades bland frukten hos Hemköp

Chefen har ordet
”Dags att förändra 103-årig affärsmodell”

Krönika
”80 000 ton brödsvinn är en skandal”

Axfood säljer sin del i Direkten

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.13