Nyttigt och hållbart - om svensken själv får välja

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Mat som är nyttig för både kropp och miljö gör svenskarna gladare, enligt en attitydundersökning som Axfood gjort.

I snitt anser 40 procent att de blir glada av att handla och äta mat som är bra för både dem själva och miljön. Kvinnorna blir allra gladast, då 50 procent anger att de blir gladare av ovanstående. Bland männen är motsvarande siffra 29 procent. Noterbart är också att hushåll med barn anger att de blir gladare i högre utsträckning med 45 procent, att jämföra med hushåll utan barn på 36 procent.

Samma undersökning visar också att 43 procent gärna betalar mer för livsmedel som garanterar en god djurhållning.

Resultatet visar att vi ligger i linje med konsumenterna i vårt arbete med att möjliggöra en bättre vardag där alla kan dela glädjen för prisvärd, bra och hållbar mat, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Mer från undersökningen:

  • 37 procent har en ambition att leva mer klimatsmart (och boende i storstäder och i åldern 18-30 år i än större utsträckning).
  • Att minska sin köttkonsumtion kan vara ett sätt att leva mer klimatsmart. 27 procent uppger att de kommer att minska sin köttätande under det närmaste året.
  • En av tio säger sig endast äta veganskt mat, en siffra som är betydligt större (17 procent) i åldern 18 – 30 respektive åldern 31 - 40. Benägenheten att äta vegansk mat är annars jämnt spritt över landet och sett till inkomst.
  • Kvinnor letar i större utsträckning än män bekvämare måltidslösningar (31 respektive 19 procent).

1 180 personer svarade på Axfoods attitydundersökning Mat & Människor.

 



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Nyhetsbrev

Hit kommer Lidl härnäst

Arkiv

Så sålde Ica i juni

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Coop Extra blir Coop i Degerfors

Nya detaljplanen får kedjan att ta nya grepp.

Snacksföretag slår sina påsar ihop

En avsiktsförklaring om ett samgående mellan Rootfruit och Exotic snacks är undertecknat – tillsammans vill man bli marknadsledare inom premiumsnacks.

Lidl skrotar engångsartiklar av plast

26 miljoner att söka för eko-ökning

Ökande e-handel ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

Nyttigt och hållbart - om svensken själv får välja

Mat som är nyttig för både kropp och miljö gör svenskarna gladare, enligt en attitydundersökning som Axfood gjort.

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Så många svenskar väljer vegetariska måltider

Coops matometer visar utfallet i maj.

Ica fortsätter med Postnord

Hon blir Arlas nya vice ordförande

Utsågs på torsdagens styrelsemöte.

Då öppnar nya EKO utanför Sundsvall

Birsta City blir skådeplatsen för 8 200 kvm stor butik.

Byter från Handlarn till Tempo

Hit kommer Icas nya Kvantum-butik

Larmrapporten: Hoten och våldet ökar i handeln

Den växande brottsligheten får anställda att lämna jobbet.

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Matpriserna drar ifrån

Willys kommer till Söder

Sänd till en kollega

0.24