23948sdkhjf

Nyttigt och hållbart - om svensken själv får välja

Mat som är nyttig för både kropp och miljö gör svenskarna gladare, enligt en attitydundersökning som Axfood gjort.

I snitt anser 40 procent att de blir glada av att handla och äta mat som är bra för både dem själva och miljön. Kvinnorna blir allra gladast, då 50 procent anger att de blir gladare av ovanstående. Bland männen är motsvarande siffra 29 procent. Noterbart är också att hushåll med barn anger att de blir gladare i högre utsträckning med 45 procent, att jämföra med hushåll utan barn på 36 procent.

Samma undersökning visar också att 43 procent gärna betalar mer för livsmedel som garanterar en god djurhållning.

Resultatet visar att vi ligger i linje med konsumenterna i vårt arbete med att möjliggöra en bättre vardag där alla kan dela glädjen för prisvärd, bra och hållbar mat, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Mer från undersökningen:

  • 37 procent har en ambition att leva mer klimatsmart (och boende i storstäder och i åldern 18-30 år i än större utsträckning).
  • Att minska sin köttkonsumtion kan vara ett sätt att leva mer klimatsmart. 27 procent uppger att de kommer att minska sin köttätande under det närmaste året.
  • En av tio säger sig endast äta veganskt mat, en siffra som är betydligt större (17 procent) i åldern 18 – 30 respektive åldern 31 - 40. Benägenheten att äta vegansk mat är annars jämnt spritt över landet och sett till inkomst.
  • Kvinnor letar i större utsträckning än män bekvämare måltidslösningar (31 respektive 19 procent).

1 180 personer svarade på Axfoods attitydundersökning Mat & Människor.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094