Ökande e-handel ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Så förändrar internet livsmedelshandeln.

Tetra Pak har presenterat sin undersökning Tetra Pak Index 2018. Den visar hur internet förändrar livsmedelshandeln. E-handeln med livsmedel växer samtidigt som de fysiska butikerna förändras och smälter samman till en gemensam kanal där konsumenterna förväntar sig att kunna handla när, var och hur de vill, med den smarta telefonen som vägvisare.

Läs också: Forskning visar: förnybara förpackningar är miljövänliga

Vidare viar undersökningen att förpackningen kommer att spela en viktig, men annorlunda roll i e-livsmedelshandeln och smart förpackningsteknik, till exempel digitalt utskrivna koder, kommer att innebära nya spännande möjligheter för både e-handlare och varumärken.

– Uppgången i e-livsmedelshandeln innebär en stor möjlighet för livsmedels- och dryckesvarumärken, och förpackningen betyder mycket för deras framgång. I synnerhet bidrar smarta förpackningar till att öka tydligheten och effektiviteten i leveranskedjan, i båda riktningarna, samtidigt som de gör det möjligt att skapa en direkt och interaktiv relation med konsumenten. Vi tror att denna teknik, som utvecklas snabbt och som vi har testat sedan 2016 och nu börjar använda i Europa, kan hjälpa våra kunder att upptäcka nya möjligheter, som skapar tillväxt under kommande år, säger Alexandre Carvalho, Director Global Marketing Services på Tetra Pak.

Tetra Pak Index 2018 är baserat på konsumentundersökningar i fem länder, en global studie av marknadssegmentering och intervjuer med e-handlare i USA, Europa och Kina, och syftar till att skapa insikter för livsmedels- och dryckesbranschen.

Samtidigt som e-handeln ökar överallt och överträffar alla andra kanaler ser det mycket olika ut på olika marknader. Kina leder utvecklingen inom e-handel med livsmedel.

Fram till 2030 kommer Kina att fortsätta att leda förändringen – både online och inom detaljhandel – genom stora investeringar och konsumenternas intresse och eftersom man inte har någon traditionell modell att försvara. Andra föregångsregioner i länder under utveckling är Bangkok, Jakarta och Seoul.

I de industrialiserade länderna förväntas konsumenternas ökande förtroende för e-handelns leveranser och kvalitet leda till en snabb tillväxt inom denna handel i Frankrike, Belgien och Storbritannien. Länder som relativt sett släpar efter är USA, Tyskland och Japan, där kvalitet och nyskapande inom fysisk handel väntas hålla den konkurrenskraftig.

Ladda ner rapporten Tetra Pak Index 2018 här.

Mer om: Tetra Pak


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Nu står det klart: Här är Årets Butik 2018

Priset för Årets Butik på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Nacka.

Dagligvarugalan
Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2018

Under dagligvarubranschens stora galatillställning korades 20 lyckliga vinnare.

På nytt jobb
Hon ska öka tillväxten inom livsmedelsproduktion

Lidl-bossen om butiken på Östermalm

"Vi fungerar bäst där man har pengar."

Hemköp minskar matsvinn med Karma

Krönika
Modern säkerhet kan bidra till vinsten

"Den digitala utvecklingen med smarta kameror och RFID-teknik i spetsen kan både skydda handeln och bidra till vinst", skriver Hans Molin, vd på IT-säkerhetsbolaget Secits, i en gästkrönika.

Nyhetsbrev

Lidl öppnade nytt i Kristianstad

Arkiv

Här öppnar Coop Online

Dagligvarukedja ingår i fossilfritt samarbete

Butiken tvingas ha folie bakom disken

Kunderna ratar kassabetalning

Tre av fyra föredrar att scanna eller checka ut varorna själva än att betala i kassan, visar en färsk undersökning.

Australiens jordgubbsodlare drabbade av nålsabotage

Nålar har hittats i jordgubbar över hela landet – det har lett till att odlare skaffar metalldetektorer, samtidigt som regeringen kraftigt skärper straffen för matsabotage.

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Kassazon

Dagligvarugalan
Hon är Årets Syftesdrivna ledare

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Mejeriavdelning

Priset för Årets Mejeriavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Supermarket Munka Ljungby

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Ostavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Tidskriftsbutik

Dagligvarugalan
De drev Årets Kampanj

Dagligvarugalan
De fick priset för Årets Förbutik

Dagligvarugalan
Det här är årets Djupfrystavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets Dryckesavdelning

Priset för Årets Dryckesavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Kalmar.

Dagligvarugalan
De har Årets Fiskavdelning

Dagligvarugalan
De stod för Årets Matinspiration

Dagligvarugalan
Här finns årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Dagligvarugalan
De belönas för årets bästa Hållbarhetsinitiativ

Dagligvarugalan
Den här butiken har Årets Brödavdelning

Dagligvarugalan
Han vann årets Hederspris

Dagligvarugalan
Här är årets bästa Frukt & Gröntavdelning

Sänkt matmoms har inte gett önskad effekt

Tesco's startar ny lågpriskedja

Arlas drickyoghurt blir eget varumärke

Dagligvarugalan
Tio år av inspiration

Årets glögg släpps idag

Oumph till Pizza Hut

Sur mjölk mot matsvinn

Sänd till en kollega

0.127